Over deze Collectable

Bentley Arnage 6.8 V8 Red Label

De Arnage werd gelanceerd in 1998, toen Bentley samen met Rolls-Royce Motor Cars nog deel uitmaakte van de Vickers Group. Kort daarna nam Volkswagen de fabrieken van Bentley en Rolls-Royce over. De rechten op het gebruik van het merk “Rolls-Royce” waren echter niet in handen van Vickers, maar van de motorenfabrikant Rolls-Royce, die de gebruiksrechten voor auto's aan BMW verleende. Volkswagen kon de merknaam daarom maar voor een beperkte periode gebruiken. In 1998 ontstond er een grote strijd tussen BMW en VW om het eigendom van Rolls-Royce en Bentley. BMW dreigde de levering van hun motoren stop te zetten als VW zou winnen. Het antwoord van Volkswagen was om de oude 6,75-liter stoterstangenmotor met 16 kleppen uit de (Mulsanne) Turbo R aan te passen voor de Arnage-carrosserie. Bentley noemde de vraag van de klant als drijvende kracht achter de terugkeer naar de oude (inmiddels iconische) 6,75-liter motor met twee kleppen per cilinder voor de Red Label. 
De Arnage is vernoemd naar de plaats op het Circuit de la Sarthe, beter bekend als het circuit waar jaarlijks de 24 uur van LeMans wordt verreden en waar Bentley in het verleden (6x) overwinningen heeft geboekt. Het zustermodel, de Rolls-Royce Silver Seraph, werd na de overname van Rolls-Royce door BMW in 2002 stopgezet ten gunste van de Rolls-Royce Phantom.
In vergelijking met de Arnage uit modeljaar 1999 had de Arnage Red Label (herkenbaar aan het rode Bentley-embleem op de motorkap en de wielen) een verlaagde vloer achterin, waardoor er meer ruimte ontstond voor de achterpassagiers. Tegelijkertijd werd de brandstoftank vergroot tot 100 liter en werden vele andere wijzigingen doorgevoerd om de carrosserie stijver te maken. Tot slot waren het Alpine navigatiesysteem met uitklapbare monitor en parkeerhulp nu ook standaard en werd ook de vooras herzien om het grotere vermogen aan te kunnen.

6,75-liter motor

Voor het modeljaar 2000 werd de 6,75-liter V8-motor (die toen al 41 jaar in verschillende vormen in productie was) die gebaseerd was op die van de voorganger (Bentley Turbo RT), gebruikt voor de Arnage Red Label. Het maximumvermogen werd verhoogd tot 405pk (al bij 4100tpm) en het maximumkoppel tot maar liefst 830 Nm dat al bij 2100tpm beschikbaar was. De vijftraps automatische transmissie van ZF moest ook plaatsmaken voor de viertraps automatische transmissie 4L80E van GM, omdat alleen die de hoge koppels aankon…..

De hier aangeboden Arnage Red Label begon zijn leven op 25 januari 2001 in Duitsland en werd geleverd door Auto Becker in Duitsland. Na één jaar werd de auto naar Nederland gehaald door de firma Hessing die, net als Auto Becker, gespecialiseerd was in exclusieve automobielen. 
De laatste particuliere eigenaar heeft de auto een aantal jaren in bezit gehad en als onderpand bij het autobedrijf achter gelaten. Inmiddels is de auto in bezit van het autobedrijf en mag de auto naar een nieuwe liefhebber.

Onze mening

De Arnage Red label is echt iets bijzonders. Nog een echte Bentley zonder VW onderdelen met de klassieke techniek. Volop luxe en toch een enorm snelheidspotentieel. Ondanks het gewicht gaat deze Bentley in iets meer dan 6 seconden naar de 100 en is de topsnelheid afgeregeld op 250kmh. Een fantastische reisauto met ongekend comfort en ruimte en één van de laatste in zijn soort met deze beroemde motor!

Uitrusting

De Arnage is uitgerust met onder andere de volgende extra’s:

-    18 inch Velgen
-    Lederen bekleding
-    PDC
-    Electrische stoelverstelling
-    Stoelverwarming
-    Navigatie
-    Climate Control
-    Metallic lak

Modificaties

Deze Arnage is nog helemaal origineel

Opmerkingen

Deze Arnage verkeert in zeer goede staat. Zowel de metallic lak als het leer en notenhout, zijn onbeschadigd. De auto heeft normale gebruikssporen en we adviseren een beurt na aanschaf. 1 sensor geeft een storing aan op olie en servicelampje brandt. Motor loopt netjes en auto is gewoon rijdbaar dus waarschijnlijk een storing in de sensor. De ruim 154.000km zijn aantoonbaar middels RDW teller rapport, het onderhoudsboekje en het Carfax rapport. Het Carfax rapport geeft aan dat er ook geen schadeverleden is bekend. Wel heeft de auto een 1 op het kenteken en is het rechter achterspatbord ooit gespoten (uiteraard netjes uitgespoten op de deur)

Recente onderhoudshistorie

De Arnage Red Label is grotendeels dealer onderhouden. 

06-04-2001 – 2.315km – Auto Becker Düsseldorf
21-11-2001 – 19.017km – Auto Becker Düsseldorf
04-06-2002 – 30.140km – Hessing de Bilt
30-11-2004 – 46.453km – Hessing de Bilt
29-11-2005 – 63.480km – Hessing de Bilt
18-10-2006 – 77.943km – Bentley Nederland
30-10-2007 – 92.006km – Bentley Nederland
27-10-2008 – 103.716km - Bentley Nederland
19-10-2011 – 120.911km – Stempel niet leesbaar
24-08-2015 – 145.056km – AB Kerkhof Rotterdam

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze Red label zit inbegrepen:

●    Handleiding, 
●    Warrenty Information Book
●    Assistance Service Book 
●    Service handbuch 
●    Dealer Network Book 
●    Wartungsprogramme und Nachweisheft
●    1 sleutel

Over de verkoper

De Arnage Red Label wordt verkocht in opdracht van de huidige eigenaar die de auto als onderpand in bezit kreeg. Inmiddels is het eigendom naar hem overgegaan en heeft hij besloten om de auto te verkopen via The Collectables. 

Samenvatting

Verkoper type – Autobedrijf
Locatie – Brabant
Kenteken – 75-HZ-SN
Chassisnummer – SCBLC32E0YCX05473
Bouwjaar/-datum – 2001
Kilometerstand – 154.300km (afgelezen)
Aantoonbaar – Ja, onderhoudsboekje, NAP en Carfax
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge 
Carrosserie – Sedan
Motor – 6750cc V8 met 405pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Grijs metallic 
Interieur – Grijs
Bekleding – Leder
Eigenaren – Niet bekend
Banden – Dunlop 18 inch, rondom 5mm profiel, DOT 2011

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.