Men neme een Audi Avant en stopt daar een Lamborghini V10 in. De Audi RS6 C6 Avant is praktisch, comfortabel en (zeker in de kleur Mugello Blau) stijlvol. Maar intussen ligt er wel een biturbo V10 met 580 pk onder de motorkap. Daarmee is dit de ultieme wolf in schaapskleren.
De Audi RS6 is door de jaren heen steeds opvallender geworden. Je kunt al lang niet meer spreken van een wolf in schaapskleren. De RS6 van de C6-generatie is dat nog wel. Voor hedendaagse begrippen is dit een ingetogen verschijning, met subtiele aanpassingen ten opzichte van een reguliere Audi A6 Avant.
De aandrijflijn van de RS6 C6 is echter allesbehalve bescheiden. Onder de motorkap ligt een machtige 5.0 liter V10 met twee turbo’s. Daarmee hoort de RS6 C6 Avant tot een héél select clubje. De M5 E61 Touring en de RS6 C6 zijn namelijk de enige stationwagons die ooit met een V10 zijn geleverd.
De cijfers van de RS6 zijn nog imposanter dan die van de M5 Touring. De hoogtoerige BMW levert 507 pk en 520 Nm aan koppel, de Audi maar liefst 580 pk en 650 Nm. Want waar BMW koos voor atmosferisch, nam Audi het V10 blok uit de Lamborghini en schroefde daar twee turbo's op. Bovendien is dat koppel al vanaf lage toeren beschikbaar, een totaal ander karakter dan het hoogtoerige BMW blok. En dankzij het befaamde Quattro-systeem blijft deze bult vermogen en koppel ook nog hanteerbaar.
Het mooie van een RS6 is dat je met deze auto gewoon een hele praktische en comfortabele daily driver hebt. Je bent van alle gemakken voorzien, je hebt zeeën van ruimte en het (instelbare) onderstel is weliswaar sportief afgesteld, maar niet oncomfortabel.
De Audi RS6 is geen schreeuwerige verschijning, maar er zijn genoeg punten waaraan je een RS6 kunt herkennen. De voorbumper bijvoorbeeld, de uitgeklopte wielkasten, de spiegelkappen en natuurlijk de uitlaten. Het mag dan een wolf in schaapskleren zijn, de liefhebber ziet meteen dat dit geen doorsnee stationwagen is.
Dit exemplaar is bijzonder stijlvol uitgevoerd, in de kleur Mugello Blau Perleffekt. Met onder andere een schuif-/kanteldak, adaptive cruise control, BOSE-audio en stoelverwarming voor en achter kom je niks te kort qua opties. De auto is 2012 geïmporteerd uit Luxemburg en er staat momenteel (aantoonbaar) een kleine 180.000 km op de teller.
Onze mening
Iedere gezinsman laat ze weleens de revue passeren. Zo'n onzettend snelle, niet geheel verantwoorde maar o zo lekkere station van AMG, RS of M. Tegelijkertijd het dilemma. Ze zijn eigenlijk te mooi (en prijzig) om dagelijks te gebruiken met kleine moddervoetjes op de achterbank. En tegen de tijd dat ze betaalbaar worden, zijn ze verprutst. Niet meer origineel, achterstallig onderhoud (want in aanschaf kosten ze misschien minder dan de helft, het onderhoud met originele delen kost nog steeds hetzelfde).
Van het eerde genoemde rijtje Über Stations, blijft de RS6 toch de meest verantwoorde keuze. Ingetogen, stijlvol en met een fatsoenlijke automaat. Turbo's voor koppel onderin en niet zo snoeihard geveerd. Tegelijkertijd zie (en hoor, maar vooral voel) je nog steeds dat het iets bijzonders is. En de 'klacht' dat met een Audi RS6 iedereen hard kan rijden lijkt ons eerder een aanbeveling...
Wie op zoek is naar de ultieme kilometervreter kan weleens heel erg gelukkig worden van deze wolf uit Ingolstadt. Een eerlijke auto met nette eigenaar, qua looks niet fabrieknieuw (maar voor een 'als nieuw' model betaal je het dubbele) en dus ideaal voor dagelijks gebruik.
Uitrusting
Deze Audi is af-fabriek uitgerust met:
6XL Buitenspiegels met geheugenfunctie, zelfdimmend, elektrisch inklap-, verstel- en verwarmbaar
3FE Glazen schuif-/kanteldak, elektrisch met jaloezie/blindering
7X8 Parkeerhulp voor en achter plus achteruitrijcamera
4R4 Elektrische ruitbediening met comfortschakeling en inklembeveiliging
8K9 Dagrijverlichting met hulprijverlichting en coming- homefunctie
7P1 Lendensteun, elektrisch verstelbaar in rugleuning van voorstoelen
2FU Lederen multifunctie-sportstuurwiel met tiptronic
8RY Luidsprekers met BOSE-sound
8Q5 Lichtbundelhoogteverstelling, automatisch/dynam. met bochtenverlichting (AFS 1)
7Q2 Navigatiesysteem met kleurenscherm
CY6 Lichtmetalen velgen 9 1/2J x 20
8YQ Radio High
7K3 Bandenspanningscontrole, frequentie 433 MHz High
PAH Buitenspiegels zelfdimmend en elektrisch inklapbaar, met geheugenfunctie, binnenspiegel zelfdimmend
PGA Automatisch openende en sluitende achterklep
PNA Navigatiesysteem met dvd incl. MMI
PQ6 Gegoten aluminium wielen 9,5Jx20 in 5-segmentspaak-design met banden 275/35 R 20
PV6 Geheugenfunctie voor voorstoelen
4X4 Zij-airbag vóór en achterin, met hoofdairbag
8SK Achterlicht met diode (LED)
4E7 Servosluiting achterklep
N0Q Stoelbekleding leder
3PN Stoelverstelling, elektrisch voor beide voorstoelen met geheugen
4A4 Stoelverwarming voor voorstoelen en achterstoelen, gescheiden regelbaar
QH1N Spraakbediening
4KR Zijruiten van isolerend glas, achterruit van warmtewerend glas
3Y3 Rolgordijn voor de achterruit en de achterste portierruiten
8X1 Koplampsproeiers
4F2 Keyless-Entry
Q4Q Sportstoelen vóór
9ZW Telefoonvoorbereiding voor mobiele telefoon
4GN Voorruit van isolerend glas met gekleurde strook
0TD Vloermatten voor en achter
4ZL Sierlijsten, mat aluminium
Modificaties
Geen, deze Audi is nog in originele staat.
Opmerkingen
Er zijn wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Steenslag op de voorbumper en motorkap
Beschadiging op de voorbumper rechts boven de luchtinlaten
Diverse krasjes en barstjes in de lak van de achterbumper
Minimale beschadigingen op de velg rechtsachter
Lichte beschadiging op de wielkast linksachter
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudhistorie zijn:
11 januari 2022 - 177.411 km - Audi Deventer: groot onderhoud
6 februari 2020 - 168.194 km - Audi Deventer: o.a. remschijven + remblokken achter vervangen, accu vervangen
Zie ook de foto's voor de bijbehorende facturen en het onderhoudsboekje.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Ingevuld onderhoudsboekje
Over de verkoper
De verkoper was van plan over te stappen naar een elektrische auto, maar hij wilde nog één keer in zijn leven een auto met een dikke motor. Dat werd er dus eentje met een V10. Twee jaar geleden schafte hij deze RS6 aan. Nu het elektrische aanbod is gegroeid gaat hij toch echt de overstap maken. Qua koppel zal hij er niet veel op achteruit gaan, qua beleving zal het even wennen worden. Maar hij heeft wel op een waardige manier afscheid kunnen nemen van de verbrandingsmotor.
Samenvatting
Verkoper type - Particulier Locatie - Overijssel Chassisnummer - WUAZZZ4F28N902554 Bouwjaar/-datum - 16 september 2008 Eerste registratie - 25 september 2008 Kilometerstand - 179.800 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. het onderhoudsboekje Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Stationwagen Motor - 5,0 liter V10 met 580 pk Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - 6-traps automaat Exterieur - Mugello Blau Perleffekt (5W) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - Minimaal 2 in Duitsland/Luxemburg, 3 particuliere eigenaren in Nederland Banden - Dunlop SP Winter Sport 3D (2014, min. 6 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Bas
2022-03-28 12:16:35
Goedemiddag, deze V10 motoren staan erom bekend dat ze olielekkage hebben! Hoe is dat bij deze Audi?
GP
2022-03-28 20:54:21
Dag Bas, als je gaat googelen komen je inderdaad 'mogelijke' olielekkages tegen. Houdt dus niet in dat ze allemaal lekken. Op 1 van de facturen kan je zien dat ik hier recentelijk een reparatie op het bovendeel van de motor heb moeten laten doen. De lekkage die ik had is dus verholpen en ik zie nu geen lekkage meer. Dit was te repareren voor een redelijke prijs. Het blijft een super station met bijna 600pk en een Lamborghini V10 - met bijpassend onderhoud. Mvg GP