De Alpina Roadster V8 is zo mogelijk nog exclusiever dan de BMW Z8, met een oplage van slechts 555 exemplaren. Dat niet alleen: de Alpina heeft ook een heel ander karakter, met een andere V8, een automaat en een comfortabeler onderstel. Daarmee is het een heerlijke cabrio om mee te cruisen. Dit exemplaar is nummer 311 van de 555 en heeft 16.750 km op de teller.
Een Z8 is een van de meest speciale en exclusieve moderne BMW’s. Een roadster met een V8 is per definitie iets bijzonders en het meesterlijke design van Henrik Fisker maakte de Z8 een gegarandeerde ‘future classic’. Dat de auto een rol had als vervoersmiddel van James Bond hielp natuurlijk ook mee.
Met een totale productie van 5.703 exemplaren is de Z8 een zeldzame verschijning, maar het kan nog exclusiever. Alpina maakte op basis van de Z8 de Roadster V8 en daarvan zijn er maar 555 gebouwd. Daarvan werden er 450 verkocht in de Verenigde Staten, vandaar dat inmiddels de meeste Alpina Roadsters die (weer) in Europa rijden daar vandaan komen.
De uiterlijke verschillen met een reguliere Z8 zijn heel subtiel. De Alpina Roadster V8 is aan de buitenkant eigenlijk alleen te herkennen aan de kenmerkende Alpina velgen en de Alpina-aanduiding op de achterkant. Het onderscheid met de Z8 lijkt daardoor klein, maar vergis je niet: Alpina heeft hiermee een totaal andere auto neergezet.
Dat zit ‘m in de techniek, die compleet anders is, te beginnen met de motor. Waar de BMW Z8 is uitgerust met de meer hoogtoerige, sportieve V8 uit de E39 M5, koos Alpina voor de meer op koppel gerichte V8 uit de Alpina B10 V8 S.
In plaats van 400 pk levert deze V8 381 pk, maar het koppel stijgt wel van 500 Nm naar 520 Nm. Belangrijker nog: dit koppel is vanaf een beduidend lager toerental beschikbaar en wordt breder uitgesmeerd. Dit maakt de Alpina Roadster V8 niet alleen geschikt om ontspannen te cruisen, maar ook een auto die bij alle toeren bijzonder goed bij de les is. In circuit tests bleek de Alpina soms zelfs sneller te zijn dan de Z8.
Bij zo’n auto past natuurlijk geen handbak. Alpina heeft de Z8 daarom voorzien van een automaat, terwijl die origineel nooit in de Z8 is geleverd. Het gaat om een 5-traps Steptronic-automaat. Daarnaast is het onderstel iets comfortabeler afgesteld. Dit alles zorgt ervoor dat de Alpina zijn eigen unieke karakter heeft.
De Alpina Roadster V8 is in zekere zin ook de opvolger van de BMW Z8. De productie van de Alpina begon namelijk nadat de productie van de Z8 gestopt was. Dit exemplaar dateert uit 2003 en is daarmee recenter dan alle standaard BMW Z8’s.
Om precies te zijn gaat het om nummer 311 van de 555, uitgevoerd in Titansilber Metallic. De huidige Nederlandse eigenaar importeerde deze Alpina uit de VS, waar het overgrote deel van de exemplaren geleverd is. Hij kocht de auto bij Ferrari Maserati Fort Lauderdale met slechts 7.155 mile (11.515 km) op de teller. Door zijn vrij uitgebreide collectie en schaarse vrije tijd zijn daar maar weinig kilometers bijgekomen, inmiddels staat de teller op 16.750 km.
Handgeschakeld of automaat. Exclusief of nog exclusiever. Het Origineel of De Interpretatie. Dit is de visie van Alpina op de BMW Z8, resulterend in de BMW Alpina V8 Roadster.
Waar de M-divisie van BMW oorspronkelijk kiest voor straatversies van op- & voor het circuit ontwikkelde auto's, met agressieve motoren en bijbehorend onderstel, gaat Alpina juist voor dagelijks bruikbare snelheid. Voor de geslaagde zakenman die dagelijks 200 kilometer naar zijn werk rijdt en dat graag binnen een uurtje doet, volledig ontspannen, terwijl hij zijn telefoontjes afhandelt.
Een filosofie die de afgelopen 50 jaar heeft geresulteerd in ultieme Autobahn Stormers. Meer koppel, net wat meer comfort in het onderstel. Vaak op papier wat minder vermogen, maar in de praktijk meer snelheid, mede dankzij meer koppel over een breder bereik. Alpina is geen tuner, maar een fabrikant, voor liefhebbers die het snappen. Er staat ook gewoon 'Alpina' op het kenteken. Dit jaar is het merk door BMW ingelijfd, waarschijnlijk om naast de hardcore M-modellen een meer luxe, Grand Touring lijn neer te zetten. Dit is echter nog een 'echte' Alpina.
De volgens Alpina verbeterde versie van de Z8 moest dan ook een ander karakter krijgen, meer passend bij het Roadster uiterlijk. Dus een meer romige, koppelrijke V8 gekoppeld aan een Steptronic. En het M5 onderstel mocht wel iets zachter, zodat je makkelijker over dat fraaie, maar slechte Italiaanse wegdek dendert. Iets wat Ferrari pas jaren later ging toepassen met de 'Bumpy Roads' schakelaar.
De Z8 ondergaat een herwaardering en ook voor de Alpina is dat het geval. Destijds weggezet als simpelweg een Z8 met automaat, weten de kenners inmiddels dat deze auto veel meer is dan dat. Eigenaren die beide auto's in bezit hebben (gehad) weten dat de Alpina in de praktijk net zo snel is, soms zelfs sneller. Het zijn gewoon 2 verschillende auto's. Een open M5, versus een ultieme GT cruiser. Eigenlijk zou je gewoon beide in de garage moeten zetten.
Uitrusting
Deze Alpina is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Airco
Cruise control
Elektrisch verstelbare stoelen
Stoelverwarming
Klasse 5 alarm met voertuigvolgsysteem
Modificaties
Omdat het een uit de Verenigde Staten geimporteerde auto betreft had deze auto ook een afwijkende achterbumper, met een uitsparing voor de Amerikaanse kentekenplaat. Deze is vervangen voor de Europese achterbumper.
Ook de snelheidsmeter is omgezet van mijlen naar kilometer aanduiding via Alpina specialist SPBA. Uiteraard zijn de tellerstanden gedocumenteerd en zijn de mijlen netjes omgezet naar kilometers, dus de getoonde km stand is correct.
Verder is de Alpina uitgerust met het originele BMW Z8 Performance Package (veerpootbrug en steunlagers) ter bevordering van de stijfheid.
Opmerkingen
De auto is in 2018 voorzien van een Gyeon Q² Mohs coating.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
3 juni 2022 - 16.655 km - Renova BMW Breda: service inclusief verversen motorolie, accu vervangen
28 juni 2019 - 13.973 km - Alpina-specialist SPBA: o.a.draagarm, tussenlagers vervangen, nieuwe achterbanden
Zie de foto's voor de bijbehorende facturen.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alle originele boekjes
Originele Motorola mobiele telefoon
Voertuigvolgsysteem
Hardtop inclusief standaard en hoes
Over de verkoper
De verkoper is een verzamelaar die vooral een voorliefde heeft voor klassiekers. Zo heeft hij onder meer een Jaguar E-Type, een Iso Rivolta, een klassieke Corvette Stingray en een BMW E9 in zijn wagenpark. Naast deze klassiekers kocht hij dus ook deze moderne klassieker. Wat hem betreft is dit een prachtige reïncarnatie van de BMW 507. Omdat hij echter teveel auto's in zijn garage heeft en te weinig tijd om er echt van te genieten, komt hij weinig aan rijden in deze Alpina toe.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WBAEJ13413AH62419 Kenteken - SX-808-X Bouwjaar/-datum - 17 maart 2003 Eerste registratie - 1 mei 2003 Kilometerstand - 16.750 km Aantoonbaar - Ja, op basis van documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabriolet Motor - 4,8 liter V8 Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - 5-traps automaat Exterieur - Titansilber Metallic (354) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - Onbekend, in ieder geval 2 In bezit sinds - 18 juni 2018 Banden - Voor: Michelin Pilot Sport 4 (2017), achter: Michelin Pilot Super Sport (2018)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (5)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable