Verkocht

Over deze Collectable

De Alfa Romeo SZ heeft zonder twijfel een van de meest spraakmakende autodesigns van de vorige eeuw. Alleen daarom al is deze auto een icoon. Onder de kap huist ook nog eens een legendarische motor: de Busso V6. Dit exemplaar is nummer 31 van de 1.036 met 27.500 km op de teller. 

De meeste autofabrikanten zouden een auto als deze niet eens als concept car uit durven te brengen, maar Alfa toonde eind jaren ‘80 aan over een flinke dosis lef te beschikken. De SZ met zijn revolutionaire design werd namelijk gewoon in productie genomen. Dit ondanks het feit dat de auto intern de bijnaam ‘Il Mostro’ (het Monster) had gekregen.

Hoewel SZ staat voor Sprint Zagato, zit er weinig Zagato-inbreng in het ontwerp. De basis werd gelegd door Fiat’s Robert Opron, de man die de geschiedenisboeken in is gegaan als de ontwerper van de Citroën SM en CX. Dit betekent niet dat de Zagato-logo’s er voor niks op zitten: de SZ werd wel gebouwd bij Zagato.

Dat Alfa de productie uitbesteedde aan Zagato had alles te maken met de zeer beperkte oplage. Met 1.036 gebouwde exemplaren is de SZ een absolute zeldzaamheid. Dit specifieke exemplaar is een van de eerste exemplaren, nummer 31.

Het is in de eerste plaats het ontwerp dat de SZ een memorabel model maakt, maar dit is zeker geen auto die het alleen van zijn uiterlijk moet hebben. Zoals het een echte Alfa betaamt is het raszuivere rijdersauto, met achterwielaandrijving, een handbak en bovenal: een Busso V6.

De SZ is gebaseerd op de Alfa Romeo 75, volgens velen de laatste echte Alfa. Voor de SZ nam Alfa de 3,0 liter V6 uit de topversie, maar niet zonder deze nog wat extra te kietelen. Daardoor beschikt de SZ over 210 pk en 245 Nm koppel. Is het daarmee de krachtigste zescilinder ooit? Nee. Is het een van de best klinkende zescilinders ooit? Ja!

De prestaties zijn overigens ook prima: volgens Alfa Romeo moet je 245 km/u kunnen halen. De sprint naar de 100 doet een kundig chauffeur in minder dan 7 secondes. Maar belangrijker is de wegligging.

Naast de motor is ook het onderstel flink aangepast ten opzichte van de 75. Daarbij is de hulp ingeschakeld van Alfa Corse, Alfa Romeo’s raceafdeling. Het resultaat is een bijzonder strak onderstel, mede dankzij Koni-dempers en uniball-lagers. De dempers zijn overigens verstelbaar, evenals de rijhoogte. Wel zo praktisch in ons drempelrijke landje, maar het resulteerde destijds ook in grensverleggende G-krachten. 

Aangezien alle SZ’s identiek zijn uitgevoerd heeft ook dit exemplaar een Rosso Alfa exterieur, met een beige interieur. Waarom zou je ook wat anders willen? Het is een klassieke Alfa-combinatie, die perfect bij de auto past.

Deze SZ is origineel in Duitsland geleverd en verkeert sinds 2000 in Nederland. De auto heeft 27.500 kilometer op de teller staan.

Wouter's mening

Een SZ is absoluut poster-materiaal. Wat een design, wat een auto, wat een lef dat Alfa Romeo dit op de markt bracht. Over de Busso V6 hoeven we ook niet veel woorden vuil te maken: die klinkt schofterig goed. Nogal een hebbeding dus, zo'n Alfa SZ. Ideaal voor naast je Ferrari. Of om een Porsche er saai uit te laten zien. En zoals Jeremy Clarkson en ik het altijd zeggen: een echte autoliefhebber moet minimaal één keer in zijn leven een Alfa Romeo bezitten. Dan kan je het maar beter meteen goed doen.

Uitrusting

Deze Alfa Romeo is af-fabriek uitgerust met onder meer:

  • Airco
  • Verstelbare hydraulische dempers

Modificaties

De auto is voorzien van een Kenwood radio.

Opmerkingen

Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, behorend bij een auto van 30 jaar oud, onder meer:

  • Steenslag op de voorbumper
  • Kleine kras op de motorkap rechtsonder
  • Zie verder de foto's

De auto heeft in 2007 een uitstapje naar België gemaakt. Daarom staat er een duplicaatcode op het kenteken.

Op het NAP-rapport is de kilometerstand in 2010 232 km lager dan in 2009. Dit is vermoedelijk een foutieve invoer, op alle facturen en APK-rapporten loopt de kilometerstand wel logisch op.

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Op 4 december 2019 bij 26.922 km is er bij Alfa en Ferrari specialist Autobedrijf Wim Prins groot onderhoud uitgevoerd. Daarbij zijn o.a. de distributieriem en multiriem, remmenschijven en -blokken voor en de remblokken achter vervangen (á €3.793). In mei '21 was de laatste apk keuring, waarbij er geen opmerkingen waren.

De auto is in het verleden een keer volledig overgespoten, maar het is niet bekend wanneer dit precies gebeurd is.

De facturen van het onderhoud sinds 2010 zijn aanwezig (zie foto's). Het onderhoudsboekje is aanwezig maar niet ingevuld.

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Originele boekjes
  • Certificaat van echtheid
  • Originele folder

Samenvatting

Verkoper - Martin
Verkoper type - Zakelijk
Locatie - Gelderland
Chassisnummer - ZAR16200003000050
Bouwjaar - 1991
Kilometerstand - 27.500 km
Aantoonbaar - Nee, import uit Duitsland
Garantie - Nee
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,0 liter V6 met 210 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde vijfbak
Exterieur - Rosso Alfa
Interieur - Beige
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - Onbekend (8 in Nederland)
Banden - Pirelli Cinturato P7 - LV: 2015, 7,5 mm; RV: 2015, 7,3 mm; LA: 2015, 7,2 mm; RA: 2013, 6,9 mm

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.