De Volkswagen Spijlbus (officieel de T1) is een icoon, die alleen maar positieve reacties uitlokt. Aan het rijden met een klassieker kleven wel wat nadeeltjes, maar die zijn opgelost met dit exemplaar. Deze T1 is namelijk volledig gerestaureerd en omgebouwd naar elektrisch, waardoor je zorgeloos kunt rijden.
Iedereen kent het verhaal van het schetsje van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon Senior, dat inmiddels een plekje heeft in het Rijksmuseum. Hij schetste een busje (Transporter) op basis van de VW Kever en legde daarmee de basis voor een van de meest succesvolle busjes, die tot op de dag van vandaag gebouwd wordt. De Spijlbus of Bulli (officeel de T1, afgekort van Transporter 1 en heerlijk verwarrend, bij Volkswagen intern de VW Typ 2 omdat de Kever de Typ 1 was) was echter veel meer dan een busje: het werd een icoon voor hippies, surfers en nog veel meer liefhebbers.
Dit jaar heeft VW een nieuwe versie op de markt gebracht, de elektrische Volkswagen ID. Buzz. Leuk, modern en retro maar de ID. Buzz heeft niet de onweerstaanbare charme die een originele T1 heeft. We hebben gelukkig goed nieuws: er is een alternatief, in de vorm van deze originele T1 die volledig elektrisch is.
Het gaat om een T1 uit 1966, die door de huidige eigenaar uit de VS is gehaald en volledig gerestaureerd. Daarbij zijn kosten nog moeite gespaard. Deze Spijlbus verkeert dus weer helemaal in nieuwstaat. Sterker nog: in diverse opzichten is deze T1 zelfs beter dan nieuw.
De elektrische aandrijflijn zorgt er bijvoorbeeld voor dat deze T1 prima mee kan komen in het moderne verkeer. 'Meer dan voldoende om het een VW polo bij een stoplichtsprintje lastig te maken. En ik heb er comfortabel 110 mee gereden, hij zal vast nog wel iets harder kunnen maar het moet wel veilig blijven', aldus de eigenaar. 'Het accu pakket zit midden onder de auto, tussen het ladderchassis en zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en daardoor een prima wegligging'.
Het opgegeven vermogen van 54 pk is gelijk aan dat van de 1,5 liter versie van de originele T1, maar het zit ‘m vooral in het koppel. De elektromotor levert naar schatting zo’n 200 Nm aan koppel, wat direct beschikbaar is.
Ook op andere vlakken is deze T1 gemoderniseerd. Zo zijn er aan de voorkant schijfremmen gemonteerd en is er een nieuw stuurhuis met tandheugelbesturing geïnstalleerd. Verder heeft de ophanging een upgrade gekregen met Koni schokdempers.
Wat ook niet vergeten mag worden: de betrouwbaarheid is er enorm op vooruit gegaan met de elektrische aandrijflijn. Startproblemen en oververhitte motors zijn verleden tijd met deze elektrische T1. Kortom: je hebt wel de looks en de charme van een klassieker, maar niet de nadelen.
Onze mening
Wie een nieuwe, elektrische VW bus zoekt in de stijl van de iconische T1 komt uit bij de zojuist gelanceerde VW ID. Buzz, een moderne versie in retrostijl.
Of... gaat voor het orgineel. Deze 'Bulli Restomod' is uitgerust met het accupakket van een Tesla Model S. Weliswaar zonder Ludicrous Mode, maar nog steeds een stuk sneller dan het orgineel. En comfortabeler. Want leuk al die Hippies in hun busjes, maar echt 'groen' is zo'n klassieke T1 niet te noemen.
De restauratie van deze T1 is recent voltooid, dus met dit letterlijk- & figuurlijk groene exemplaar rijd je fluisterstil en zorgeloos naar je vakantiebestemming.
Uitrusting
Deze Volkswagen Microbus is uitgerust met:
Automatische versnellingsbak
Schijfremmen voor
Skai bekleding
Modificaties
Naast een volledige restauratie (zie onderhoudshistorie) is deze T1 omgebouwd naar elektrisch. Daarbij is de T1 voorzien van een custom HEC-50DS elektromotor, die 40 kW (54 pk) en circa 200 Nm koppel levert. Het accupakket is afkomstig van een Tesla. Het gaat om de helft van het accupakket van een Model S 85, met een accucapaciteit van 42,5 kWh. De elektromotor en het accupakket zijn geïnstalleerd door EV Europe. De praktijkactieradius is circa 180 km, laden gaat (in de huidige configuratie) met een snelheid van 3.3 kW per uur.
Deze T1 is verder onder meer voorzien van schijfremmen voor, een rembekrachtiger, een nieuw stuurhuis met tandheugelbesturing en Koni-schokdempers.
Opmerkingen
Geen. De restauratie van deze VW T1 is recent voltooid, de Spijlbus is weer in nieuwstaat.
Recente onderhoudshistorie
Deze Volkswagen T1 is van de grond af aan opnieuw opgebouwd en gerestaureerd. Dit is deels gedaan door de eigenaar zelf (die ruim 35 jaar ervaring heeft met het restaureren van Volkswagens) en deels door Carrosseriebouw Jansen in Wesepe. De restauratie is voltooid in de zomer van 2021.
Voor alle technische delen van de restauratie (met name het elektrische gedeelte en de kalibratie) is gewerkt met externe experts en leveranciers, zoals EV Europe. De technische details van het systeem liggen allemaal goed gedocumenteerd vast. Technisch is EV Europe in Delft altijd bereikbaar, zelfs inloggen in het Battery Management systeem op afstand is mogelijk.
Zie ook de foto's voor een selectie van de facturen. De restauratie is uitvoerig gedocumenteerd met meer dan 1.000 foto's, die op aanvraag beschikbaar zijn.
Alle facturen van onderdelen tot bewerkingen zijn tot de laatste kleine onderdelen aanwezig
Over de verkoper
De eigenaar is helemaal ondergedompeld in de wereld van de klassieke Volkswagens. Hij is al ruim 35 jaar bezig met het restaureren van Volkswagens, vooral Kevers. Een aantal jaar geleden heeft hij zijn focus verlegd naar Volkswagen-busjes. Naast deze T1 die terug is gebracht naar nieuwstaat heeft hij ook nog een T1 die juist z'n patina heeft behouden. Het ombouwen naar elektrisch was voor de eigenaar vooral een mooie technische uitdaging. De voltooiing van dit project heeft hem veel voldoening gegeven, maar nu gaat hij weer ruimte maken voor een nieuw project en mag een nieuwe eigenaar de vruchten plukken van alle tijd en moeite die er in deze unieke T1 gestoken is.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Gelderland Chassisnummer - 256014405 Kenteken - PM-21-31 Bouwjaar/-datum - 1966 Eerste registratie - 28 februari 1966 Kilometerstand - 3.000 km (sinds restauratie) Garantie - Nee, wel technische ondersteuning BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Bus Motor - Elektromotor met 40 kW (54 pk) Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Automaat Exterieur - Velvet Green/Cumulus White Interieur - Silver Beige/Basalt Grey Bekleding - Skai Rokersauto - Nee Eigenaren - 1 In bezit sinds - 2019 Banden - Delta Majestic Steel Radial (LV 6mm, RV 6mm, LA 5,5mm, RA 5,5mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (6)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable