Over deze Collectable

De film Swordfish (2001) had een groot aantal sterren in zijn cast. John Travolta. Halle Berry. De TVR Tuscan. Deze TVR is volgens ons een van de meest bijzondere filmauto’s in een Hollywood blockbuster. Geen commercie-gedreven ‘product placement’ zoals dat tegenwoordig wordt gedaan, maar simpelweg omdat deze fantastisch gelijnde TVR Tuscan het beste bij het script van de film paste.

Er zijn verschillende motorisaties geleverd in de Tuscan en dit exemplaar heeft de 4.0l motor verscholen onder zijn polyester neus. Deze zes-in-lijn is voorzien van de FFF (Finger Follower Free) cilinderkop die niet alleen meer vermogen geeft (ongeveer 400 pk), maar ook een hogere betrouwbaarheid.

Ook Maurice (de huidige eigenaar) werd na het zien van Swordfish gegrepen door het Tuscan virus. De linksgestuurde exemplaren bleken stuk voor stuk niet goed genoeg, waarna hij in de UK op zoek ging. Deze TVR Tuscan werd afgeleverd in de UK in december 2000 en werd in 2010 door Maurice zelf opgehaald en naar Nederland gereden.

Natuurlijk was het even wennen aan rechtsgestuurd, maar het alternatief (het best vindbare exemplaar ombouwen naar linksgestuurd) zou de auto geen goed doen. Plus, in de praktijk blijkt het na een half uurtje wennen zeer goed te werken. En het past ook goed bij de Engelse herkomst.

Deze Collectable is altijd onderhouden door Erwin Oussoren, een bekende TVR-specialist in Nederland. Zoals de onderhoudshistorie laat zien is er op onderhoud nooit bezuinigd en de auto is dan ook in prachtige staat.

De TVR Tuscan Speed Six werd geïntroduceerd in 1999 en werd pas beschikbaar gesteld voor de media in 2000, omdat Peter Wheeler, destijds de eigenaar van TVR, vond dat het uitleveren van de eerste auto’s aan hun eigenaren voorrang moest hebben.

Het Britse CAR Magazine scheef in 2016 een mooi verhaal over de TVR Tuscan, klik hier voor de link naar het artikel.

De TVR is uiteraard (op afspraak) te bezichtigen, iets wat de waardering voor dit buitenbeentje alleen maar ten goede zal komen.  

Wouter’s mening

Peter Wheeler (de oprichter van TVR) maakte er een sport van om alles anders te doen. Tot aan alle schakelaars aan toe. Dat maakt deze Tuscan een unieke auto. De eigenaar heeft de afgelopen 10 jaar veel in de auto geïnvesteerd, dus waarschijnlijk is deze nu beter dan toen de Tuscan de fabriek verliet.

Deze auto viert zijn 20ste verjaardag op 4 december 2020, maar als je naar het design kijkt, zowel van het exterieur als het interieur, lijkt het dat de auto eerder dit jaar uit de fabriek is gerold. Er is ooit een sticker gespot op deze auto met “because Porsches are for girls”. Eerlijk gezegd kan ik dit, zelfs als Porsche-rijder, best waarderen. Want zo'n TVR Tuscan is wat mij betreft, samen met de Sagaris, de meest unieke TVR. Waanzinnig maar tijdloos.

Uitrusting

De auto heeft de volgende uitrusting vanuit de fabriek in Blackpool:

  • Een opblaasbare lendesteun
  • Stuurbekrachtiging

Modificaties

  • In de afgelopen 20 jaar heeft de Tuscan diverse aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd gekregen. Dit zijn de belangrijkste onderdelen:
  • Uitlaat: de katalysatoren verwijderd en de einddempers vervangen door RVS Carbon Can Company dempers. Dit geeft een nog voller geluid. De originele (carbon) uitlaatdempers worden meegeleverd en zijn in 5 minuten te monteren. 
  • Onderstel: de wegligging is aanzienlijk verbeterd door montage van instelbare veren en dempers van Nitron.
  • Audio: Alpine radio met bluetooth en USB en Pioneer speakers (achterin en tweeters). De speakers zijn zo in(op)gebouwd dat ze eenvoudig te verwijderen zijn zonder sporen.
  • Cilinderkop is vervangen door een Finger Follower Free versie van Racing Green. Tijdens de ombouw zijn extra olietoevoerkanalen aangebracht, zijn lichtere klepveren gebruikt en ombouw naar single chain aandrijving. Resultaat: meer betrouwbaarheid en meer vermogen (men zegt meer dan 400 pk).
  • De radiateur is vervangen door een RVS exemplaar.
  • Betere motorsteunen, die langer meegaan.
  • Er is een olie voorverwarmer ingebouwd, zodat je de olie kunt verwarmen voordat je gaat rijden (goed opwarmen van de olie is belangrijk bij deze motoren).
  • Accu druppellader ingebouwd.
  • Accu vervangen (dit jaar) door een Optima Red accu met gecentreerde polen (voorkomen kortsluiting).
  • De snelheidsmeter is vervangen door een exemplaar dat km/u weergeeft.

Opmerkingen

De auto heeft een paar kleine cosmetische punten (zichtbaar op de foto’s):

  • Kofferbakdeksel ligt niet helemaal recht door de montage van een sterkere veer
  • Normale (maar voor dit type auto lichte) slijtage plekken op bestuurdersstoel
  • Een kleine imperfectie in de lak van de kofferklep

Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier. NB: de auto is zo uniek dat Finnik de 4.0 niet herkent, het rapport meldt 3.6. Dit is waarschijnlijk een fout van het RDW bij import.  

Recente onderhoudshistorie

De volledige onderhoudshistorie van deze Collectable is aanwezig. Hieronder staan alleen de belangrijkste punten, maar de volledige map van documentatie en facturen is natuurlijk beschikbaar.

  • 32 miles – 4 december 2000 – aflevering
  • 1.231 miles – 22 januari 2001 – eerste inspectie
  • 4.081 miles – 6 maart 2002 – beurt
  • 5.964 miles – 26 april 2002 – verwijderen katalysatoren
  • 7.282 miles – 29 juli 2002 – andere veren achter + recall front uprights 
  • 9.741 miles – 22 maart 2003 – 12k service + verlengde garantie
  • 13.645 miles – 13 december 2003 - 2 nieuwe banden + lampjes + motor verwarming
  • 15.288 miles – 8 april 2004 – 6k service + kleppen stellen
  • 18.493 miles – 10 december 2004 – nieuwe voorruit + keuring + hoezen en leidingen
  • 19.702 miles – 18 maart 2005 – 12k service + kleppen stellen
  • 23.658 miles – 8 november 2005 - olie lekkage + rubbers vervangen
  • 23.916 miles – 7 december 2005 – keuring + revisie versnellingsbak
  • 24.009 miles – 17 december 2005 – koppeling vervangen
  • 24.173 miles – 21 december 2005 – bougies vervangen
  • 24.792 miles – 21 februari 2006 – 12k service + kleppen stellen + remblokken achter
  • 25.008 miles – 15 maart 2006 - Nitrons plaatsen + vervangen radiator aanvoer
  • 26.169 miles – 6 december 2006 – motorrevisie + nieuwe accu + RVS Carbon cans (uitlaatdempers)
  • 27.312 miles – 5 januari 2007 – lambda sensor + olie verversen + kleppen stellen + respray voorkant + 4 nieuwe banden + ruitenwissers + EPROM upgrade
  • 32.756 miles – 29 mei 2007 – 6k service
  • 33.241 miles – 16 juni 2007 – uitlijning wielen + screen lower finisher
  • 35.259 miles – 2 augustus 2007 – vervangen gaskabel + oliepijp + motorsteunen + raam encoder
  • 38.607 miles – 19 oktober 2007 – onderhoudsbeurt + vervangen ophanging diff + heater switch
  • 40.088 miles – 7 december 2007 – keuring (incl. tijdelijke katalysatoren) + EPROM upgrade 
  • 44.255 miles – 18 augustus 2008 – 6k service + wheel centre badge + remmen + remblokken achter
  • 46.093 miles – 12 september 2008 – 2 nieuwe banden + uitlijnen
  • 48.210 miles – 26 november 2008 – koppeling vervangen + thermister
  • 50.475 miles – 29 maart 2009 – 12k service + kleppen stellen + hoezen + badges + wheel centre
  • 54.819 miles – 21 augustus 2009 – radiator vervangen + uitlijnen + gaskabel
  • 56.169 miles – 5 november 2009 – 6k service + uitlijnen
  • 59.340 miles – 31 januari 2011 – motorrevisie met FFF2 kop en extra olietoevoer + remschrijven
  • 21 mei 2011 – keuring + olielekkage + motorsteunen + uitlijnen + handremkabel
  • 19 september 2011 – velgen + radiateur + draagarm RA + diverse herstelwerkzaamheden
  • 14 november 2011 – volledige tapijtset Navy Blue
  • 9 maart 2012 – overspuiten + grille + achterruit + nieuwe Xenon koplampen + nieuwe Pioneer speakers / tweeters + engine oil pre-heater
  • 2 april 2013 – beurt + APK + kleppen stellen + airbox vervangen + inlaatspruitstuk reparatie computer + lambda sensors
  • 30 augustus 2013 - revisie bak + vervangen aandrijfas + koppeling reinigen en stellen
  • 29 maart 2014 – potentiometer + nieuwe handzender + spatbord beschadiging + aandrijfas hoes + motorsteun + gaskabel + einddemper
  • 29 oktober 2014 – nieuwe in-/uitlaatkleppen + klepveren + revisie onderblok
  • 27 februari 2015 – spatbord herstel + beurt
  • 72.772 miles – 5 april 2016 – benzinepomp vervangen + herstel computer (ECM) + rechter motorsteun + nieuwe achterbanden + beurt + katalysatoren + APK
  • 75.014 miles – 14 april 2017 – beurt + APK + motorsteun + synchroniseren + laswerk uitlaten + EFI-diagnose + O2-sensor vervangen + 2x katalysatoren omzetten + draagarmbussen onder
  • 14 augustus 2017 – stuurhuis revisie + beurt + olie + filters + katalysatoren
  • 75.586 miles – 22 maart 2018 – beurt + APK + handrem + fuseekogel LV + nieuwe O2 sensor + schadeherstel achterbumper parkeerschade
  • 3 oktober 2018 - Klep/klepveer + vervangen olieleiding + vervangen stuurhuisleiding + schadeherstel voorbumper parkeerschade
  • 79.050 miles – 27 november 2018 – nieuwe uitgaande as in de bak + olie + output shaft + seal set + (de)montage van de bak en plaatsen van de as
  • 79.178 miles – 22 mei 2019 – APK + draagarmbussen achter boven + motorsteun + krukaskeerring + synchronisatie
  • 29 november 2019 – nieuwe accu (Optima Red Top)
  • 79.365 miles – 16 mei 2020 – APK + katalysatoren omzetten 2x + remverschil voor/achter opheffen + klauwen reinigen + zuigers gangbaar maken + remvloeistof verversen + emissie herstellen + reinigen brandstofsysteem + toevoeging + uitlaatklemmen katalysatoren + ashoezen 1x kitten en 1x hoes vervangen

Inbegrepen bij de verkoop

  • Alle sleutels
  • Alle handleidingen
  • De volledige onderhoudshistorie en alle rekeningen
  • Stinger Ventura
  • De originele einddempers
  • Originele snelheidsmeterplaat (in Mph)

Over de verkoper

Maurice is al meer dan 10 jaar de eigenaar van deze prachtige TVR Tuscan en heeft hem vertroeteld als ware het zijn derde dochter. Hij kocht deze Collectable zelf in de UK, niet geheel toevallig nadat hij de film Swordfish had gezien. Hij reed op dat moment een Opel Speedster, die wat Maurice betreft wat vermogen en geluid mistte. Zijn auto-historie is divers: hij begon met een Honda CRX V-TEC. Daarna heeft hij lange tijd Alfa gereden (o.a. een Spider), vervolgens een Mazda MX-5 en toen de Opel Speedster.

Open rijden is zijn hobby voor zijn weekend-auto. Dagelijks reed hij Alfa, BMW en al sinds 2013 Tesla. Hij heeft daarmee in de begindagen van het elektrisch rijden nog eens door een winkelcentrum gereden op een zaterdag om daar de rest van de dag 'voorlichting' te geven. Hij heeft zelfs Elon Musk ontmoet en deze heeft zijn handtekening op de zonneklep van zijn Tesla S gezet.

Terug naar de TVR Tuscan. Dit is een échte auto: bruut, krachtig, veel geluid en zonder elektronische hulpmiddelen. En met een haast buitenaards uiterlijk. Zo worden ze niet meer gemaakt. Echt genieten om daarmee open door de bossen te rijden. Vrijwel alles aan deze auto is anders dan bij andere auto's. You love it or hate it. Maurice ‘loved it’ maar als gezinsman blijft er te weinig tijd over om te rijden. Het is dus tijd voor een nieuwe autoliefhebber die deze Tuscan kan waarderen.

De sfeerfoto's van deze Tuscan werden verzorgd door Robert, De Auto Fotograaf.  

Samenvatting                              

Verkoper Maurice
Verkoper type Particulier
Locatie Noord-Brabant
Chassisnummer  SDLEA16A2YB001774
Bouwjaar December 2000
Kilometerstand 79.950 miles
NAP Nee, Engelse auto (rechtsgestuurd)
Carrosserie Targa
Motor   6-cilinder lijn, 4.0 met 401 pk
Aandrijving Achterwielaandrijving
Versnellingsbak Handgeschakeld
Exterieur kleur Starmist blue (donkerblauw metallic)
Interieur kleur   Magnolia hide
Bekleding Leder
Niet-rokersauto   Ja (nooit in gerookt)
Aantal eigenaren 4, inclusief de huidige
Banden A: Toyo Proxes T1 Sport (245/40ZR18) 2016 - 6 mm 
  V: Toyo Proxes T1 Sport (235/40ZR18) 2015 - 6 mm 

 

 

De beschrijving van deze Collectable is met zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gecontroleerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen uiteraard persoonlijk onderzoek (laten) doen voordat ze een bod willen uitbrengen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.