Een geheel originele Impreza GT Turbo met slechts 63.000km. 'Ladies & gentlemen, we got him!'
Als een van de laatste uit deze serie werd deze Impreza in 2001 geleverd door Subaru dealer Adriaanse uit Eindhoven. De originele mattenset met de dealernaam erop ligt nog keurig in de auto. De boekjes zijn aanwezig, aangevuld met facturen die het regelmatige onderhoud aantonen. Na 7 jaar werd auto verkocht aan de tweede eigenaar, die ‘m tot 2019 hield. Hij heeft de auto geweldig onderhouden, met vlak voor de verkoop nog 4 nieuwe Bridgestone banden.
Een rallykanon voor de straat. Nee, wacht voordat je in de lach schiet! Natuurlijk zagen de echte rallyauto’s er nog anders uit, maar de familieband is duidelijk. Door het feit dat de Subaru Impreza GT Turbo een homologatie-special is, zijn er een aantal bijzonder details op de auto te vinden. De grote verstralers waren nodig voor de avond etappes, de luchthapper op de motorkap voor extra pk’s en de spoiler achterop was voor extra downforce.
Destijds was het mode om je 555 (in het blauw) met de gouden wielen te bestellen, deze Impreza is juist zo ingetogen mogelijk samengesteld. En dat maakt hem des te meer geschikt om er nog steeds onopvallend mee door het straatbeeld te gaan. Alleen zichtbaar voor de kenners. Mooi was het misschien niet, maar nu geven juist die details de Impreza GT Turbo zijn unieke karakter.
Relatief licht (1.230 kg), vierwielaandrijving, koppel en de zo kenmerkende roffel (bij deze Impreza nog door de originele uitlaat, dat alleen al maakt hem begerenswaardig, wat ons betreft). Een Nederlands-geleverde auto, helemaal origineel en met een lage km-stand. Met recht een Collectable.
Wouter’s mening
Ik heb het nooit aangedurfd, maar met collega’s en vrienden bespraken we de Impreza 555 (en GT Turbo) zeer regelmatig. Dankzij een riante lease-regeling was de snelle Subaru in die tijd (net wel of net niet) binnen bereik. We hikten aan tegen het niet-onomstreden uiterlijk, maar alle stoplichtsprints winnen sprak ons wel aan. Of de wagenparkbeheerder het echt had goed gekeurd valt nog te bezien, want niemand durfde het echt aan.
Dat is jammer, want zelfs twintig jaar later maakt de Impreza GT Turbo nog indruk. Wat een ontzettend leuke en snelle auto. Niet alleen voor-zijn-tijd-snel, maar ook nog voor-deze-tijd-snel. Kan je nagaan hoe dat in de jaren negentig was. Waanzin. En dus fantastisch!
Uitrusting
De auto heeft de volgende opties af fabriek:
Airbags
Sportstoelen
AWD
Originele sportuitlaat
Modificaties
Geen, volledig origineel, behalve de Kenwood DAB+ radio uit 2020.
Opmerkingen
De auto heeft een paar cosmetische punten om op te merken (zichtbaar op de foto’s):
Linker deurgreep binnenzijde is iets ingedeukt door leunen
Handschoenkastje staat ietsje omhoog
Verder zijn door de vorige eigenaar de voor- en achterbumper recentelijk overgespoten, puur om cosmetische redenen. De factuur hiervan is vanzelfsprekend aanwezig.
Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Door de lage km stand is er relatief weinig onderhoud uitgevoerd in de laatste 20 jaar, maar zover uitgevoerd is deze aanwezig:
22 juli 2019 Autoschade Herstel Oldenzaal - spuitwerk bumpers en velgen (ivm steenslag)
25 juli 2019 - 59.624 km - nieuwe banden, remvloeistof en bougies
30 juli 2020: EMS Tuning Nieuw Bergen - 61.000 km - OEM distributiekit en waterpomp, remschijven voor en achter (Brembo), remblokken (Hawk), remvloeistof en multiriem
27 augustus 2020: Automotive Voortman - herstellen veerschotels roest achter (tijdens beurt van 30 juli bij EMS is de roest geconstateerd. Dit ontstaat bij vrijwel elke Subaru Impreza en is bij dit exemplaar vakkunding hersteld - factuur aanwezig).
Inbegrepen bij de verkoop
Alle sleutels (2)
Alle handleidingen
Map met onderhoudshistorie en rekeningen
Over de verkoper
Timo had al een Nissan 350Z voor erbij en liep toen tegen deze volledig originele Impreza aan en was meteen verliefd. En nog steeds. Zoals ieder jongetje van in de veertig, want vind er maar eens een in deze staat. Maar te mooi om in te rijden, te duur om dat niet te doen. Dus staat de auto in een stalling.
En toen kwam de Cayman beschikbaar waar Timo al tijden een oogje op had. Maar 4 auto's in de garage wordt teveel. Jouw mogelijkheid om eigenaar te worden van wellicht de mooiste (en laatste?) originele Impreza van Nederland!
Samenvatting
Verkoper
Timo
Verkoper type
Particulier
Locatie
Noord-Holland
Chassisnummer
JF1GC8LD3YG101853
Bouwjaar
2001
Kilometerstand
63.000
NAP
Ja
Garantie
Nee
Carrosserie
Sedan
Motor
4-cilinder boxer 2.0l met 218 pk
Aandrijving
Vierwielaandrijving
Versnellingsbak
Handgeschakelde 5-bak
Exterieur kleur
Grijs
Interieur kleur
Donkerblauw
Bekleding
Stof
Niet-rokersauto
Ja (nooit in gerookt)
Aantal eigenaren
3, inclusief de huidige
Banden
Bridgestone turanza T005 87W
ZGAN, gemonteerd bij 59.624 kilometer
De beschrijving van deze Collectable is met zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gecontroleerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen uiteraard persoonlijk onderzoek (laten) doen voordat ze een bod willen uitbrengen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable