De 964 combineert het beste van twee werelden. Bij de introductie in 1989 bleven de iconische lijnen van de oer-911 grotendeels intact, maar intussen was 85% van de auto nieuw. Voorzien van onder andere stuurbekrachtiging, ABS en een modern onderstel, is het een klassieker welke, voor klassieker begrippen, eenvoudig en goed te besturen is. De bumpers kregen een modernere styling en omwille van de wegligging op hoge snelheid kreeg de auto een uitklapbare spoiler, iets wat Porsche vandaag de dag nog steeds toepast.
Voor de 964 werd een nieuw 3.6 liter blok ontwikkeld vanuit het bestaande 3.2 Mezgerblok, welk nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Deze is goed voor 250 pk. Daarmee komt deze 964 ook voor hedendaagse begrippen, mede dankzij de vierwielaandrijving nog uitstekend van zijn plek. In de 964 was voor het eerst tiptronic (alleen achterwielaandrijving) en vierwielaandrijving te krijgen.
Bij deze auto gaat het om een echte rijdersvariant met handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving. De uitvoering heeft een ultieme classic kleurencombinatie van Polargrijs met natuur leder. Verder heeft deze 964 gewoon de klassieke 964 velgen en de zgn, flaporen als spiegels. Gewoon helemaal origineel zoals het hoort.
Deze Porsche zag op 25 september 1989 het levenslicht en werd in Duitsland toegelaten waarna in 2001 de 964 naar Nederland kwam.
Alle 3 de Nederlandse eigenaren hebben er goed voor gezorgd. De huidige eigenaar kocht de auto een kleine 11 jaar geleden, na een aankoopkeuring door Porsche Twente. In 2009 had de auto reeds een fris gereviseerde motor gekregen van de firma Inzinger bij 183.000km. De 964 is een keer gespoten en de bekende plekjes (o.a. bij de voor- en achterruit) zijn aangepakt door Porsche specialist Paul Geeris.
Onze mening
Een 964 is en blijft in onze ogen toch echt wel DE Porsche die de klassieke look combineert met modernere techniek. Die techniek is, indien deze goed wordt verzorgd, oerdegelijk en laat je genieten van de klassieke 911 sound. Er zijn genoeg verbouwde exemplaren te vinden, maar zo origineel als deze zijn er weinig. Geen gekke wielen of spoilers, gewoon helemaal origineel in een mooie klassieke kleurstelling.
Uitrusting
Deze 964 Coupé is o.a. uitgerust met:
L980 lak zilvergrijs
VC interieur cognac leer
C00 Duitsland
139 seat heating left
340 seat heating right
494 amplifier
573 air conditioner
650 sun/moon roof
690 CD-radio Alpine Porsche CD-10 (vervangen door radio/CD-speler Kenwood Mask)
Modificaties
• Kenwood Radio
• Cup uitlaat met katalysator
Opmerkingen
Deze 964 coupe verkeert in gebruikte staat . De auto heeft gebruikssporen maar ziet er overall zeer goed en vooral origineel uit. De airco moet worden nagekeken en is op dit moment niet werkend, maar vanwege het schuifdak ook niet storend. De auto is voorzien van een sluitende historie gedurende de periode in Nederland wat wordt onderbouwd met diverse facturen en de aankoopkeuring bij Porsche Twente.
Recente onderhoudshistorie
18-07-2009 – 183.917km - Porsche Support J. Inzinger motorrevisie ruilmotor
18-10-2013 – 191.426km - Porsche Centrum Twente aankoopkeuring
09-02-2014 – 194.750 - ERPA Porsche onderhoud en remmen rondom
26-05-2015 - 204.411km - ERPA Porsches onderhoud
03-08-2015 - 204.908km - Paul Geeris Porsche restauratie voorschermen en paravans
06-11-2015 – 206.320km - Paul Geeris Porsche elektrische reparaties
03-12-2015 - 206.512km - Paul Geeris Porsche onderhoud: o.a. bobines
20-03-2019 – 214.226km - Paul Geeris Porsche onderhoud
01-02-2020 – 215.000km - ERPA Porsche onderhoud
13-03-2024 – 217.676km - ERPA Porsche onderhoud (+ thermostaathuis)
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze 964 Carrera 4 zit inbegrepen:
● 2 sleutels
● Diverse facturen van de afgelopen 11 jaar
Over de verkoper
De 964 coupe wordt verkocht in opdracht van een Nederlandse liefhebber die de auto inmiddels dik 10 jaar in bezit heeft. Inmiddels is hij er wel achter dat hij als COO van een start-up en vader van een zoon niet eindeloos de tijd heeft om met al zijn auto’s te rijden en heeft besloten een paar auto’s te gaan verkopen. Hij herinnert zich de rillingen op z'n rug toen hij rond zijn twaalfde voor het eerst de grote luchtgekoelde boxer van een (toen net gelanceerde) 964 hoorde roffelen – “die wil ik later zelf!” 24 jaar later ging die droom in vervulling. Vanzelfsprekend moest het een luchtgekoelde zijn, een handgeschakelde, en een coupé. Hij viel voor de originaliteit van dit exemplaar, en de bijzondere kleurcombinatie. Voor aankoop heeft hij 'm laten keuren bij Porsche Centrum Twente, en de meeste onvolkomenheden zijn in de tussentijd bij de specialist opgelost. Met zijn zoontje achterin is hij er regelmatig mee naar Zwitserland en Zuid-Duitsland heen en weer gereden! Nog steeds vindt hij de 964 een heerlijke stijlvolle kilometervreter, maar zijn zoon, inmiddels op de middelbare school, krijgt hij voor lange ritten niet meer achterin de 911…….
Samenvatting
Verkoper - Hugo
Verkoper type – Particulier
Locatie – Eindhoven
Kenteken – 79-FR-KL
Chassisnummer – WP0ZZZ96ZLS400902
Bouwjaar/-datum – 1989
Kilometerstand – 217.977 kilometer
Aantoonbaar – Ja (Facturen)
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 3600 cc zes cilinder boxermotor met 250 pk
Aandrijving – Vierwielaandrijving
Bak – handgeschakeld
Exterieur – Polarzilver
Interieur – Cognac
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 3 (in Nederland)
Banden – Michelin 205-5516 en 225-50-16 DOT 2011 en rondom plm 5 mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable