Wat is er fraaier dan een 964 Carrera? Een 964 Carrera met Turbo-look. Dit exemplaar is ook nog eens uitgevoerd in een bijzonder frisse (en zeldzame) kleur: Wimbledon Grün. Als cabrio met Tiptronic is het de perfecte Porsche voor een zomerse road trip.
We hebben het al vaker gezegd: de 964 combineert het beste van twee werelden. Bij de introductie in 1989 bleven de iconische lijnen van de oer-911 grotendeels intact, maar intussen was 85% van de auto nieuw. De uitklapbare spoiler bijvoorbeeld, maar ook moderne vernuftigheden als ABS en stuurbekrachtiging.
Waar de klassieke 911-reeks eindigde met de 3.2, ging Porsche bij de 964 verder met een nieuw 3.6 liter blok. Deze is goed voor 250 pk. Daarmee komt deze 964 ook voor hedendaagse begrippen nog uitstekend van zijn plek.
Het onderstel is ook flink gemoderniseerd, met achter schroefveren in plaats van torsiestaven en MacPherson-ophanging voor. Bovendien was er voor het eerst Tiptronic en vierwielaandrijving te krijgen op de Elfer. Deze specifieke 964 is nog een echte achterwielaandrijver, maar is wel voorzien van Tiptronic.
Het betreft een (echte!) WTL-uitvoering en dit exemplaar is dus voorzien van de begeerlijke brede heupen van de Turbo. Ook zijn er delen van het onderstel en de remmen overgenomen van het topmodel. Van de 34.398 Carrera 2’s die er in totaal geproduceerd zijn, waren er maar 1.532 een Cabrio met een Turbo-look. Deze versie is dus redelijk zeldzaam en qua uiterlijk o zo begeerlijk.
Dit exemplaar springt niet alleen in het oog dankzij de brede heupen, maar ook dankzij de kleur. Deze 964 is namelijk uitgevoerd in de exclusieve en zeer zeldzame kleur ‘Wimbledon Grün Metallic’. In het interieur is er ook groene piping die matcht met het exterieur.
Deze auto is origineel in Duitsland geleverd en is via Frankrijk en België in 2017 in Nederland terechtgekomen. Er staat momenteel 185.000 km op de teller.
Onze mening
Porsches in unieke kleuren, we houden ervan! Ook hier weer hulde voor de eerste eigenaar die 'm in deze kleur durfde te bestellen. In combinatie met de brede heupen en wat zonlicht maakt het deze WTL tot een unieke verschijning. De oudere 911 cabriolets zijn gemaakt om mee te cruisen, dus de keuze voor een Tiptronic is niet zo gek.
En waar wij over het algemeen ver willen blijven van termen als 'wordt alleen maar meer waard', geloven wij dat een in beperkte oplage gebouwde 911 met aantoonbare historie zoals deze zijn waarde altijd zal behouden.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
139 Stoelverwarming, linkerstoel
197 Krachtiger accu
249 Tiptronic-transmissie
288 Koplampreinigingssysteem
327 Radio Symphony RDS
340 Stoelverwarming, rechterstoel
403 Gegoten Cup-wiel, 17 inch
423 Cassettehouder en muntenbakje
437 Comfortstoel links, elektrisch verstelbaar
438 Comfortstoel rechts, elektrisch verstelbaar
439 Elektrische cabriokap bediening
441 Radiovoorbereiding
494 Extra versterker
573 Airconditioning
605 Lichtbundelhoogteverstelling
657 Stuurbekrachtiging
659 Boordcomputer
975 Kofferruimtebekleding met velourstapijt
981 Lederen bekleding dashboard en deurpanelen
Modificaties
Er is een K&N luchtifilter gemonteerd en er is een USB-poort aangesloten op de Becker-radio (voor Spotify-connectiviteit).
Opmerkingen
Er zijn wat minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte instapslijtage op de bestuurdersstoel
Kleine beschadiging aan de voorbumper rechts onder het knipperlicht
Kleine beschadiging op de A-stijl rechts
Haarscheurtje op de achterspoiler
Schilfertjes op het glas van de toerenteller*
*Dit heeft de eigenaar bewust niet vervangen om kleurverschil en potentiële dicussies over originaliteit te voorkomen.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto is altijd in onderhoud geweest bij een Porsche-dealer of Porsche-specialist. Het laatste onderhoud is bij 183.190 km uitgevoerd in 2020 door Porsche-specialist Bossen & De Bakker. Dit was in opdracht van youngtimer-specialist Marco Hof (Next Classics), voor aflevering aan de huidige eigenaar in 2020. Sindsdien is er geen onderhoud uitgevoerd omdat er slechts 1.800 km gereden is.
Zie ook de foto's voor facturen en het onderhoudsboekje.
Nummer van het Franse RS Magazine met een reportage over deze auto
Brandblusser
Elektrische bandenpomp (compressor)
Over de verkoper
De eigenaar heeft in het verleden al veel mooie klassiekers en Porsches in zijn bezit gehad. Porsche is het merk waar hij altijd een voorliefde voor heeft gehad. Deze 964 in deze kleur en in WTL uitvoering kon hij uiteraard niet laten staan. Echter, zoals de km stand al doet vermoeden, hij rijdt er toch te weinig mee dus deze Collectable mag de garage verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Richard Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ96ZPS450714 Bouwjaar/-datum - 15 februari 1993 Eerste registratie - 19 maart 1993 Kilometerstand - 185.200 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. onderhoudsboekje Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabrio Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - 4-traps Tiptronic-automaat Exterieur - Wimbledon Grün (B5) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 8 Banden - Continental SportContact 2 (2017, 1.800 km)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.