Porsche 911 Turbo (930)
De Porsche 930 Turbo is en blijft een legendarische sportwagen en een waar icoon geworden sinds zijn debuut. Deze krachtige en kenmerkende 911 variant staat bekend om zijn opvallende ontwerp, indrukwekkende prestaties en heeft, onder andere hierdoor, een blijvende invloed gehad op de wereld van high-performance voertuigen.
In 1974 bracht Porsche het eerste prototype van 911 Turbo uit. 260 pk uit een 3 liter motor voorzien van een Turbocompressor. Alleen BMW bracht ongeveer tegelijkertijd de 2002 Turbo uit. Dit was echt uniek in de personenauto wereld. Nog nooit waren turbomotoren voor de openbare weg ontwikkeld. Inmiddels is het gemeengoed, sterker nog: Porsche is 1 van de weinige fabrikanten die nog een ongeblazen motor levert in haar GT modellen.
Na de eerste paar duizend 3.0 liter modellen werd in 1977 de 3.3 turbo geïntroduceerd. Inmiddels 300 pk en een vermogen dat geleidelijker inkwam en dus zonder de abrupte drukopbouw zoals bij de eerste widowmakers.
Hoewel de productie van de 930 Turbo in 1989 eindigde, leeft zijn erfenis voort in latere generaties van de Porsche 911 Turbo. De 930 Turbo wordt nog steeds beschouwd als een van de meest iconische sportwagens aller tijden. De unieke combinatie van stijl en prestaties zorgt nog steeds voor een grote schare aan bewonderaars. Het is een herinnering aan een tijdperk waarin auto's nog werden gebouwd met een pure passie voor snelheid en design.
0-100 ging in 5 seconden en de topsnelheid was ruim 260kmh. Voor eind zeventiger jaren (en nog steeds) indrukwekkend. Je moet er wel voor werken. Handgeschakelde vierbak (de vijfbak kon het vermogen niet aan) en geen stuurbekrachtiging. Dat is nog echt autorijden dus!
De hier aangeboden 930 Turbo werd voor het eerst tenaamgesteld, in 1980 in Duitsland door de Frankfurter dealer Glöckler. Na een tijd te zijn verbleven in de USA (waarover helaas weinig bekend is), kwam de auto in 2014 naar Nederland. Gedurende de periode in Nederland is een uitgebreide historie aanwezig. Zo is uit voorzorg de motor in 2015 bij 72000 km gereviseerd door een Porsche specialist in Noordwijk. En is later ook de versnellingsbak onder handen genomen door een bekende specialist in Bodegraven, die ook het laatste onderhoud heeft verricht. De motor heeft, dankzij de Duitse levering en in tegenstelling tot de USA versies, gewoon 300 pk in plaats van de 286 USA pk’s. Ook aan het interieur is de nodige aandacht gegeven. De foto's spreken voor zich.
Onze mening
Een klassieke 930 Turbo met de kenmerkende spoiler waar je, als je goed je best had gedaan op de Duitse autobahn, een eitje op kon bakken. Die wilde vroeger toch iedereen! Nu nog steeds overigens, maar dan eerder voor de hobby en de leuke ritten. Altijd genoeg power en een prachtig geluid van de luchtgekoelde 6 cilinder boxer. Weinig auto’s spreken meer tot de verbeelding dan deze 930. Een machtige Porsche waar de nieuwe bezitter veel plezier van zal hebben.
Over de verkoper
Onze opdrachtgever heeft de 930 Turbo sinds 2018 in bezit. Toch, naar zijn eigen zeggen, gebruikt hij de Porsche te weinig en is opzoek naar een dagelijks bruikbare auto.
Door de jaren heen is er goed voor de Turbo gezorgd. Zo is in 2020 de versnellingsbak gereviseerd voor ruim €4.500,-. In 2015 is, in opdracht van de vorige eigenaar, de motor gereviseerd voor ruim €9.100,-
Uitrusting
- 559 Air Conditioning
- 469 Black Roof Liner
- 261 Passenger Door Mirror Electric/Heated
- 650 Sun Roof
Modificaties
De stoelen zijn opnieuw bekleed.
Opmerkingen
- Facturen van werkzaamheden in NL zijn bekend. Van de periode daarvoor (VS en Duitsland) is geen documentatie aanwezig.
- Enkele krassen wielkast rechtsachter
- Bij hard remmen enige trilling remschijven voor.
Recente onderhoudshistorie
In 2015, een klein jaar na invoer in NL, is de motor voor ruim €9.000,- gereviseerd. Zie foto’s factuur
In 2020 is de versnellingsbak voor ruim €4.800,- gereviseerd. Zie foto’s factuur
Inbegrepen bij verkoop
- 2 originele sleutels
- Druppellader
- Afdekhoes
- Facturen van werkzaamheden in NL
Samenvatting
Verkoper - Bram
Verkoper type – Particulier
Locatie – Op aanvraag
Chassisnummer - 93A0070747
Kenteken – 1TKP06
Eerste registratie – 30-06-1980
Eerste registratie NL – 04-03-2014
Kilometerstand – 78.600 km
Aantoonbaar - Nee
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.3 L boxer-zes-cilinder met 300 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur - Zwart (Kunstharzlack 708-9-3)
Interieur - Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3 in NL, daarvoor onbekend
In bezit sinds – 11-09-2018
Banden – Continental Sport Contact 16 inch uit 2016.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.