Over deze Collectable

Porsche 911 Rally 1966 

In 1964 werd de Porsche 911 voor het eerst leverbaar als opvolger van de 356, sneller, ruimer, en voorzien van een heuse 6-cilinder boxer. Ook de 356 was al een vlotte en sportieve coupé, maar de 911 was toch duidelijk een stap vooruit. Dat de 911, ondanks het bijzondere concept (motor achterin) zo’n succes zou worden had Ferry Porsche nooit durven dromen. Niet alleen de sportieve automobilist wist de 911 te waarderen, ook op rally en race gebied werd de auto een icoon. In de beginjaren werden de 911’s al geprepareerd voor de beroemde rally’s als de rally van Monte Carlo en won de 911 in 1966 de 24 uur van Daytona. Zelfs nu nog worden de klassieke Porsches ingezet voor het zwaardere rally en racewerk. Wegligging, snelheid en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste pluspunten. Kijk maar eens naar de Peter-auto-cup, waar de 2 liters met ruim boven de 200pk rijden om het kampioenschap. Tot aan 1969 werd de 911 alleen met 2 liter inhoud geleverd, later kwam de 2.2 en 2.4 met als hoogtepunt in de F-serie de 2.7 RS. 

De hier aangeboden 911 Rally begon zijn leven, zoals zoveel 911’s, in 1996 in de USA. Dat er zoveel auto’s terugkomen naar Europa heeft te maken met het veel betere klimaat aan de andere kan van de plas. Roestvrije auto’s zijn in Europa zeldzaam en in de USA meer regel dan uitzondering. De huidige eigenaar kocht de 911 bij een Porscheliefhebber die zelf veel auto’s uit de USA haalde. Hij bracht ‘m vervolgens naar Siemerink, zeker in die tijd de beste die je kon hebben voor Porsche restauraties. Siemerink bouwde de auto meteen op voor rallygebruik inclusief de rolkooi. Om de motor helemaal naar wens te krijgen werd bij Porsche Gelderland er net zo lang aan gesleuteld tot er ruim 170 betrouwbare PK’s aan boord waren. De eigenaar reed er maar liefst 75.000 km mee voordat hij stopte met rallyrijden. Uiteraard werd de auto steeds, na iedere rally, in vorm gebracht zodat hij probleemloos de volgende zou kunnen uitrijden. 

Onze mening 

De 911Rally die we hier aanbieden is, zeker in zijn mooie kleur Schieffergrau, een mooie verschijning. Perfect geprepareerd voor historisch rallygebruik zoals de Wintertrial, Tulpenrally of SLS rally. Het restaureren en rallyklaar opbouwen van een klassieke 911 gaat flink in de papieren lopen, nog even los van de tijd die erin gaat zitten. Dus zoek je een rallyklare auto met FIVA card, dan is dit je kans. 

Over de verkoper 

Onze verkoper heeft de 911 sinds 2008 en liet de auto geheel restaureren en rally klaarmaken. In 2009 was het zover en begon hij met rallyrijden. Zo’n 12 jaar lang werden er plm. 6000km per jaar afgespoeld. Inmiddels begint de leeftijd een rol te spelen en beweegt de eigenaar zich voort in een wat comfortabelere 911. De rallywagen mag daarom naar een nieuwe liefhebber en rallyrijder. 

Uitrusting 

Af fabriek werd deze 911 uitgerust met: 

Webasto kachel 
Antenne en luidsprekers 
Getint glas 
2e buitenspiegel 
2 Gordels 
Aangezien de auto is aangepast voor rallygebruik, zijn er diverse zaken veranderd aan de auto 

Modificaties 

Volledige rally ombouw 
6 punts rolkooi 
Dubbele tripmaster 
Breed- en verstralers 
Recaro stoelen (originele aanwezig) 
Noodstroomschakelaar 
Sportstuur 
Brandblusser 

Opmerkingen 

Deze 911 rally is nog in zeer goede staat. De auto is gedurende de rallyperiode altijd netjes bijgehouden en geservised. Uiteraard zijn er wel gebruikssporen en heeft het linkerportier een scheur die moet worden gerepareerd. Aangezien de auto al een tijdje stilstaat adviseren we onderhoud voor ingebruikname.

Recente onderhoudshistorie 

De 911 heeft continu de aandacht gehad die nodig was om succesvol rally’s te kunnen uitrijden. Diverse facturen van onder andere Porsche Gelderland zijn aanwezig 

Inbegrepen bij verkoop 

1 sleutel 
Originele stoelen 
Originele luchtfilters 
FIVA card 

Samenvatting 

Verkoper - Maarten 
Verkoper type – Particulier 
Locatie – Hagestein 
Chassisnummer - 304748 
Kenteken – AM-74-94 
Eerste registratie – 03-06-1966 
Eerste registratie NL – 23-03-2009 
Kilometerstand – 74.657 km 
Aantoonbaar - Gerestaureerd 
Garantie - Nee 
BTW/marge-auto - Marge 
Carrosserie - Coupé 
Motor – 2.0 L boxer-zes-cilinder met plm. 170 pk 
Aandrijving - Achterwielaandrijving 
Bak - Handgeschakeld 
Exterieur - Schieffergrau 
Interieur - Zwart 
Bekleding – Rally 
Rokersauto - Nee 
Eigenaren – 1 in NL, daarvoor onbekend 
In bezit sinds – 2008 
Banden – AVON 185-70-15, >4mm, DOT onbekend 

 
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details. 

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem  contact  met ons op.