Over deze Collectable
Porsche 911 3.2 cabriolet
De evolutie van de originele Porsche 911 eindigde met de 231 pk sterke Carrera 3.2, het zgn G-model. Vanaf toen werd er, alhoewel lang niet direct zichtbaar, voor meer dan 80% veranderd (de 964) aan het klassieke concept. Hiermee beschik je over het grootste atmosferische blok dat in de klassieke 911 heeft gezeten. In deze leuke cabriolet kun je hiervan genieten met het dakje open. De klassieke 911 is maar liefst 25 jaar in productie geweest voordat de 964 arriveerde. Porsche zat in de 25 jaar natuurlijk niet stil en heeft de 911 steeds stapsgewijs verbeterd. De laatste stap in de evolutie van de klassieke 911 was de Carrera 3.2. Het is vandaag de dag ondenkbaar, maar in de jaren '80 stond Porsche eigenlijk op het punt de 911 te schrappen. Toch werd besloten de 911 nog een kans te geven en de Carrera 3.2 werd ontwikkeld. En wat bleek? De 911 had toch nog bestaansrecht. Tot op de dag van vandaag. Maar dat had allemaal anders kunnen lopen als de Carrera 3.2 er niet geweest was. De 3.2 werd in 1984 geïntroduceerd als de opvolger van de 911 SC, die over een 3,0 liter grote motor beschikte. Porsche nam dit blok grondig onder handen, want de 3.2 motor was voor 80% nieuw. Volgens de fabrieksopgave zit je in 6,1 seconden op 100 km/u. Bij Porsche waren ze echter altijd behoudend met hun claims, dus in de praktijk valt er nog meer uit te halen qua prestaties. Terwijl je intussen met het dak open geniet van het geweldige boxergeluid. Het 3.2 blok heeft niet alleen meer vermogen, maar is tegelijkertijd een stuk efficiënter en zuiniger dankzij het Bosch motormanagementsysteem met elektronische injectie en ontsteking. Dit was destijds een belangrijke primeur op de 911. Ondanks de noviteiten onder de motorkap is het qua looks nog echt een klassieke 911. Uiteraard is deze 911 voorzien van de legendarische Fuchs-velgen. De auto is nog volledig origineel, dus het plaatje klopt helemaal.
De auto is in 1988 nieuw geleverd in Duitsland en is in 1998 naar Nederland verhuisd. Helaas ontbrak het boekje en zijn de beurten vanaf toen afgestempeld. De auto is netjes bijgehouden door de huidige eigenaar die de cabrio sinds 2007 in bezit heeft. Hij heeft sindsdien alle onderhoud laten uitvoeren door Porsche Gelderland. Helaas werd de 911 slachtoffer van vandalisme, waardoor er een nieuwe kap moest worden gemonteerd. Dit is afgelopen maand bij Porsche Gelderland gedaan inclusief een jaarbeurt. Deze 911 is dus helemaal klaar voor het mooie weer.
Onze mening
Eigenlijk de eerste 911 cabriolet in zijn oervorm. De 356 was leverbaar als cabrio, maar de 911 pas sinds eind 1982 als G-model. Vanwege het succes werden daarna alle 911 modellen als cabriolet leverbaar, maar niet meer zo puur als de G-modellen. Wil je onvervalst cabriolet rijden met een roffelende Boxermotor achterin die zich ongefilterd laat horen, dan kun je niet om dit model heen. Bovendien een, over de laatste 20 jaar, keurig gedocumenteerde auto met een fonkelnieuwe kap en voorzien van de heerlijk schakelende G50 versnellingsbak die vanaf 1987 standaard werd gemonteerd!
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
• Stoelverwarming links en rechts
• Lichtmetalen Fuchs velgen, 16 inch
• Comfortstoel links en rechts, deels elektrisch verstelbaar
• Elektrische cabriokapbediening
• Radiovoorbereiding met speakers
• Verwarmde buitenspiegel
• Metallic lak
Modificaties
Deze Porsche is nog vrijwel in originele staat. Achteraf is Centrale vergrendeling met afstandsbediening gemonteerd.
Opmerkingen
Er zijn wat normale gebruikssporen behorende bij een auto van inmiddels 37 jaar oud die zijn vastgelegd op de foto's. Zover wij hebben kunnen meten en beoordelen is de auto ooit een keer overgespoten. Gezien de steenslag op de kofferklep is dat lang geleden gedaan. De banden hebben nog ruimschoots profiel, maar hebben een oudere DOTcode. Nog prima mee te rijden, maar we adviseren een setje fris rubber indien er regelmatig met hogere snelheid wordt gereden. Bovendien knapt een auto daar enorm van op.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
23-10-2001 – 148.020km – Beurt garage Wams Eindhoven
14-04-2003 – 155.261km – Beurt garage Wisman Achterveld
18-10-2004 – 159.915km – Beurt garage Wisman Achterveld
02-06-2006 – 162.671km – Beurt garage Wisman Achterveld
18-09-2007 – 167.523km – Beurt Porsche Gelderland
29-09-2009 – 187.806km – Beurt Porsche Gelderland
23-09-2013 – 204.336km – Beurt Porsche Gelderland
13-10-2016 – 215.023km – Beurt Porsche Gelderland
16-11-2020 – 222.070km – Beurt Porsche Gelderland
27-02-2025 – 222.404km – Beurt Porsche Gelderland
Inbegrepen bij verkoop
• Twee sleutels
• Onderhoudshistorie met diverse facturen
• Afdekhoes cabriokap
Over de verkoper
Net als vele anderen had de eigenaar een jongensdroom om ooit een 911 te bezitten. Die droom kwam uit in 2007, toen hij de trotse bezitter werd van deze satijn zwarte 911 Carrera 3.2. Hij reed er, zeker in het begin, veel kilometers mee. Inmiddels is hij in een andere levensfase gekomen en gaat er vaker met de Camper op uit dan met de 91, getuige ook de nauwelijks gereden kilometers in de afgelopen 5 jaar. Nadat ook nog de kap werd vernield door een vandaal en hij zich realiseerde dat het gebruik in de toekomst niet veel vaker zal voorkomen dan de afgelopen jaren (350km in 5 jaar…), heeft hij besloten afscheid te nemen van de 911 en ‘m te veilen via The Collectables.
Samenvatting
Verkoper - Anton
Verkoper type - Particulier
Locatie - Nijmegen
Chassisnummer - WP0ZZZ91ZJS150962
Bouwjaar/-datum - 27 april 1988
Kilometerstand - 222.450 km
Aantoonbaar – Zie onderhoudshistorie en facturen
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor - 3,2 liter zescilinder boxermotor met 231 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde vijfbak
Exterieur - Satijnzwart Metallic
Interieur - Zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - Minimaal 1 in DE, 2 particuliere eig. in NL
Banden – Bridgestone Potenza RE002, 205-55-16 en 225-50-16, DOT 2013, >4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.