Mercedes 280SL Pagode
Een Mercedes zoals Mercedes ze (helaas) niet meer maakt. Een korte uitleg over de letter/cijfercombinatie.
De cijfercombinatie van Mercedes “280” verwijst naar de motorisering van het voertuig, in dit geval het 170 pk leverende 2.8L zescilinder blok.
Mercedes koos de afkorting “SL” (Sport Leicht) voor haar sportieve modellen. In eerste instantie toegepast op de 300SL Gullwing uit 1952 die als optie van een aluminium carrosserie kon worden voorzien, wat voor een gewichtsbesparing van maar liefst 158kg zorgde.
De inmiddels bijna onbetaalbare 300 SL modellen werden opgevolgd door de 190SL. Een leuke en vlotte viercilinder en alleen als cabrio leverbaar.
Na de (behoorlijk trage) 190SL werd de 230SL (W113) geïntroduceerd, in de volksmond “Pagode” genoemd. Dit is een verwijzing naar de vorm van het dak dat overeenkomsten heeft met de gewelfde Chinese Pagode daken. De Pagode is, net als de 190SL, niet bedoeld als een regelrechte sportwagen zoals de originele 300SL waarmee hij de naam SL deelt. De Pagode zorgt dat de eigenaar probleemloos veel comfortabele kilometers kan afleggen, terwijl hij geniet van de voordelen van de veiligheid van een hardtop met het lifestyle cachet van een softtop. De motor is veel krachtiger dan in de 190 en zorgt voor comfortabele snelle kilometers, zelfs voor moderne begrippen.
De Pagode die we hier aanbieden is als klassieke cabriolet natuurlijk ideaal om jezelf een aantal jaar terug in de tijd te laten gaan. Deze geweldig klinkende 6-cilinder, met 4-traps automaat en een stevig vermogen voor zijn tijd, is een ideale weekend auto voor lange en korte trips. De 280 versie was de zwaarste motor die je destijds kon bestellen in de Pagode.
Net als de andere W113 modellen maakte de 280 gebruik van een zelfdragend chassis, met voorwielophanging door middel van spiraalveren en draagarmen, terwijl de achterkant was voorzien van een schommel-as met enkele draaipunt en dwars veren die waren ingesteld om camber te compenseren. De auto is rondom voorzien van schijfremmen, wat ook niet gebruikelijk was voor auto’s van deze tijd.
Tegen de tijd dat de 280SL plaatsmaakte voor de volgende generatie SL, de R107, had hij zich stevig gevestigd als een van de mooiste auto’s van de firma uit Stuttgart. Met een tijdloze, sierlijke styling, pittige prestaties en rijeigenschappen, een ongeëvenaarde bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, zijn de SL-serie auto’s gebouwd van 1963 tot 1971 solide verzamelobjecten waarvan de verwachting is dat ook hier de waardestijging zal doorzetten.
Het bij ons aangeboden exemplaar heeft een restauratie achter de rug. Lakwerk, techniek, interieur en kap zijn in goede staat. Hierdoor heeft deze Pagode de chique doch sportieve uitstraling welk hij verdient.
Onze mening
Onvoorstelbaar dat een auto uit de zestiger jaren zo goed rijdt. In Stuttgart waren ze hun tijd ver vooruit. Achter het enorme stuur moet je je destijds king of the road hebben gevoeld, en nu overigens nog steeds. Alles ademt luxe en kwaliteit. Geen raceauto, maar een prettige klassieke cabrio waarmee je in het huidige verkeer nog prima mee komt.
Over de verkoper
Onze opdrachtgever heeft de Pagode aangeschaft voor zijn collectie, en zo nu en dan leuke tourritten. Echter wegens een gebrek aan tijd zijn we nu opzoek naar een nieuwe liefhebber voor dit schitterende stuk Mercedes historie.
Uitrusting
- DB 180 Zilvergrijs metallic
- 131 Zwart MB Tex
- 420 Automatische versnellingsbak floorshift
- 422 stuurbekrachtiging
- 515 Radio Becker Europa, AM-FM
- 440 Bumperbeschermers
- 598 Getint glas
- 600 Chroom dakstangen
- 641 Radiale Whitewall Banden
Recente onderhoudshistorie / restauratiewerkzaamheden
In 2010 is deze Pagode naar Nederland gehaald en bij een verzamelaar terecht gekomen.
Hier is de Mercedes gerestaureerd en Europees gemaakt.
Bij de auto zit een enorme map met alle documentatie uit de tijd in Amerika.
Zo is bijvoorbeeld ook bewaard gebleven de originele order bij verkoop nieuw. Maar ook onderhoudsfacturen (van dag 1 t/m 1997.
Modificaties
- Gerestaureerd naar originele staat
Opmerkingen
Minimale sporen van gebruik
Inbegrepen bij verkoop
- 3 sleutels
- Documentatie
Samenvatting
Verkoper - Rob
Verkoper type - Particulier
Locatie – Gelderland
Chassisnummer - 11304412015579
Kenteken – PM-61-21
Eerste registratie – 28-02-1970
Eerste registratie NL – 12-06-2023
Kilometerstand – 51.400 mijlen
Aantoonbaar – Ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor – 2.8 L zescilinder
Aandrijving – achterwiel aangedreven
Bak – Automatische transmissie 4 versnellingen
Exterieur – Zilver metallic
Interieur – Leder zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 in NL, daarvoor onbekend
In bezit sinds – 12-06-2023
Banden – 14 inch Firestone M+S uit 2010 voor & achter
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.