Over deze Collectable

Mercedes 280SL Pagode

Een Mercedes zoals ze helaas niet meer worden gemaakt. De cijfercombinatie “280” verwijst naar de motorisering van deze Mercedes, in dit geval de 170 pk leverende 2.8L zescilinder in lijn met benzine injectie. De afkorting “SL” (Sport Leicht) stond voor de sportieve modellen van Mercedes. In eerste instantie toegepast op de 300SL Gullwing uit 1952 die als optie van een aluminium carrosserie kon worden voorzien, wat voor een gewichtsbesparing van maar liefst 158kg zorgde. De inmiddels onbetaalbare 300 SL modellen werden opgevolgd door de 190SL, een leuke viercilinder en alleen als cabrio leverbaar. Na de, behoorlijk trage, 190SL werd de 230SL (W113) geïntroduceerd, in de volksmond “Pagode” genoemd. Dit is een verwijzing naar de vorm van het dak dat overeenkomsten heeft met de gewelfde Chinese Pagode daken. De Pagode is, net als de 190SL, niet bedoeld als een regelrechte sportwagen zoals de originele 300SL waarmee hij de naam deelt. De Pagode zorgt dat de eigenaar probleemloos veel comfortabele kilometers kon afleggen, naar wens met hardtop of softtop. De motor, zeker de 2,8 zescilinder in lijn, is veel krachtiger dan in de 190 en zorgt voor comfortabele, snelle kilometers, zelfs naar huidige maatstaven. Net als de andere W113 modellen maakte de 280 gebruik van een zelfdragend chassis, met voorwielophanging door middel van spiraalveren en draagarmen, terwijl de achterkant was voorzien van een schommel-as met enkel draaipunt en dwarsveren die waren gemonteerd om camber te compenseren. De auto is rondom voorzien van schijfremmen, wat ook niet gebruikelijk was voor auto’s van deze tijd. 

De Pagode die we hier aanbieden is, met de 2,8 liter motor, de sterkste versie die je destijds kon bestellen in de Pagode. De meesten werden geleverd met een comfortabele automaat, maar als rijdersauto is een handgeschakelde versnellingsbak zoals bij deze auto toch wel het leukst. Bijkomend voordeel is dat het volle vermogen beschikbaar blijft en niet ”verdwijnt” in de koppelomvormer. Deze 280SL werd op 31 mei 1968 nieuw geleverd in Zwitserland en werd door de huidige eigenaar in 2001 naar Nederland gehaald, die er de afgelopen 24 jaar goed op heeft gepast. De SL had toen al een uitgebreide restauratie in Zwitserland achter de rug en ziet er, op een paar plekjes na, nog steeds netjes uit. Lakwerk, techniek, interieur en kap zijn nog in goede staat. Alhoewel je deze Pagode natuurlijk koopt om open te kunnen rijden is het extra leuk dat er een hardtop bij wordt geleverd.

Onze mening

In Stuttgart waren ze hun tijd ver vooruit. Een SL is ook vandaag de dag nog een steeds een heel goed rijdende auto. Een kwaliteitsproduct van “das Haus” , gemaakt voor vele kilometers en een lange levensduur. De 190SL is inmiddels een bejubelde zeer dure klassieker geworden, terwijl een 280SL als deze echt veel meer rijplezier biedt.

Over de verkoper

De verkoper heeft de Pagode in 2001 geïmporteerd vanuit Zwitserland, er al die jaren mooie ritten mee gemaakt en goed op gepast. Vanwege omstandigheden gaat hij verhuizen naar Amsterdam waar hij helaas geen plaats heeft voor de SL. Daarom zijn we nu opzoek naar een nieuwe liefhebber voor dit mooie stuk Mercedes historie. 

Uitrusting

Tunis Beige metallic 
Handgeschakelde versnellingsbak
Hardtop
Radio Becker GrandPrix 
Stuurbekrachtiging

Recente onderhoudshistorie 

In 2001 is deze Pagode naar Nederland gehaald en bij de huidige eigenaar terecht gekomen. Hij heeft goed op de auto gepast maar geen onderhoudshistorie opgebouwd. Bij zijn garage is de auto doorlopend nagekeken en onderhouden.

Modificaties

•    1 zits achterbankje (eenvoudig te verwijderen)

Opmerkingen

Voor zover bekend is de auto tenminste 25 jaar geleden al een keer aangepakt in Zwitserland, alleen is hier geen documentatie van. Voor een oudere restauratie ziet de auto er nog prima uit. De lak heeft hier en daar een plekje zoals op de foto’s te zien. De auto start, remt, stuurt en rijdt maar we adviseren wel onderhoud voor ingebruikname. De stoelen zijn een aantal jaren geleden nog opnieuw bekleed.

Inbegrepen bij verkoop

•    Hardtop
•    2 Sleutels
•    Wagenkaart (zie foto’s)

Samenvatting

Verkoper - Hank
Verkoper type - Particulier
Locatie – Gelderland
Chassisnummer – 11304410002922
Kenteken – AH-79-87
Eerste registratie – 31-05-1968
Eerste registratie NL – 11-06-2001
Kilometerstand – 74.908km (afgelezen)
Aantoonbaar – Nee
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor – 2.8 L zescilinder met 170pk
Aandrijving – achterwiel aangedreven
Bak – Handgeschakelde transmissie 4 versnellingen
Exterieur – Tunis beige metallic
Interieur – Leder zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 in NL, daarvoor onbekend
In bezit sinds – 11-06-2001
Banden – Maxis MA-1, 195-75-14, DOT onbekend, >5mm
 
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.