“Adding power makes you faster on the straights, subtracting weight makes you faster everywhere,” aldus Colin Chapman. De Exige S1 weegt dan ook maar 760 kg, sommige sportauto's sjouwen het dubbele aan gewicht mee. Het extreem lage gewicht zorgt voor een rijervaring die door weinig auto’s geëvenaard wordt. Deze Collectable is een Exige van de eerste serie, wat dit ook nog eens een hele zeldzame verschijning maakt. Er zijn namelijk maar 604 exemplaren van de Exige S1 gebouwd.
De eerste Exige debuteerde in 2000 als de dichte versie van de Elise. De Exige is echter veel meer dan Elise met een hardtop, want de Exige is op allerlei vlakken aangescherpt. Om te beginnen heeft de Exige dezelfde motorvariant als de Lotus 340R, de 'Very High Performance Derivative'. Deze versie van de 1,8 liter viercilinder produceert 179 pk in plaats van de 118 pk van een standaard Elise.
Cruciaal daarbij is natuurlijk de verhouding ten opzichte van het gewicht: de Exige weegt maar 760 kg. De Exige sprint zodoende in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Dat is al een indrukwekkend cijfer, maar in de praktijk voelt dit nog sneller aan in een pure auto als de Exige. Niet dat het bij de Exige om snelheid in een rechte lijn draait: bij het bochtenwerk komt deze Lotus pas echt tot volle bloei.
De close ratio-versnellingsbak en het stuurhuis met (nog) kortere overbrengingen ten opzichte van de Elise zijn daar mede verantwoordelijk voor. Ook is de spoorbreedte toegenomen (+14 mm voor, +36 mm achter) en voor extra downforce is een imposante spoiler geïnstalleerd, die afkomstig is van de Esprit Sport 350.
Verdere aerodynamische aanpassingen zijn er in de vorm van een voorspoiler en de roofscoop. Uiteraard zijn dit functionele toevoegingen, maar die zorgen er ook voor dat de Exige er net zo hardcore uitziet als dat hij aanvoelt. Op overbodige luxe als een airco hoef je overigens niet te rekenen in deze auto. Dat is alleen maar onnodige ballast, nietwaar?
Dit exemplaar komt origineel uit Engeland en was rechtsgestuurd. De 2e (Duitse) eigenaar heeft de Exige door Lotus-dealer Wilson’s in Romford om laten bouwen naar linksgestuurd. Sinds 2007 is de Lotus in handen van de huidige Nederlandse eigenaar, een echte Lotus-liefhebber. Er staat nog geen 60.000 km op de teller en 800 km geleden heeft de auto nog uitgebreid onderhoud gekregen. Deze Lotus verkeert zowel technisch als optisch in uitstekende staat en is nog grotendeels origineel, een unicum in LotusLand.
Wouter's mening
Slechts 180 pk lijkt niet zo veel, daar moet je je niet door laten misleiden. Gewicht, of eigenlijk het gebrek daaraan, daar gaat het om bij Lotus. Dus ook geen overbodige luxe. Veel puurder kun je autorijden niet ervaren. Fantastische rijeigenschappen en prestaties waar je menig exoot het leven zuur mee kunt maken, dit zijn de auto's die niet meer gemaakt worden.
Uitrusting
Dit is een echte Lotus, dus de auto is alleen uitgerust met het strikt noodzakelijke. Geen airco, geen ABS, alleen een kachel en ruitenwissers.
Modificaties
De auto was origineel rechtsgestuurd, maar is omgebouwd naar linksgestuurd. Dit is 15 jaar geleden uitgevoerd door Lotus-dealer Wilson’s in Romford. Verder is de auto origineel.
Opmerkingen
Er zijn wat minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Minimale velgschade rechtsachter
Krasje op de spoiler
Steenslag op de motorkap
Lichte gebruikerssporen op de stoelen
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto heeft in 2020 bij 34.000 miles uitgebreid onderhoud gekregen (olie, bougies, filters, distributieriem, multiriem, lambda-sonde, remblokken, remslangen vervangen, motor afgesteld en Koni schokdemperunits volledig gereviseerd). Dit laatste is gedaan door Verbaas Preparations uit Oud-Beijerland, het overige werk is gedaan door een technicus van Lotus Club Holland. Verder heeft de auto jaarlijks een kleine beurt gehad bij de APK.
De Exige is ongevalvrij. Vanwege steenslag en lichte spatbordschade rechtsachter is de auto in 2012 in zijn geheel overgespoten. Om herhaling wat betreft steenslag te voorkomen is de auto vervolgens rondom voorzien van transparante folie tot ca. 50 cm hoogte.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Afdekhoes op maat (zie foto's)
Over de verkoper
De eigenaar zou graag zeggen dat de Exige S1 zijn jeugddroom is. Maar toen de auto uitkwam was hij 49, dus dat gaat een beetje lastig. Hij was destijds bij de introductie aanwezig bij de Lotus dealer in Lochem en droomde over het ooit bezitten van zo'n auto, die destijds duurder was dan zijn huis. Jaren later kwam het er alsnog van.
Hij is een echte Lotus-fanaat, een passie die hij deelt met zijn zoon. Het feit dat er naast de Exige S1 ook nog een Elise S1, een Seven S4 en een Elan S2 in de garage staan zegt genoeg. Inmiddels begint de eigenaar op leeftijd te raken (rekent u even terug, 2021-2001+49), waardoor in- en uitstappen toch wat uitdagender wordt. Dat vereist bij een Exige wat acrobatiek. Daarom doet de eigenaar de Exige nu van de hand en blijven alleen de dakloze versies over.
Samenvatting
Verkoper - Frans Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - SCCGA1111YHC80034 Bouwjaar - 2001 Kilometerstand - 35.000 miles NAP - Import uit Engeland, km stand logisch en aantoonbaar Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 1,8 liter vier-in-lijn met 179 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handbak Exterieur - New Aluminium (B35) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - Drie (inclusief huidige) Banden - Toyo voor (6 mm), Yokohama Advan achter (5 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable