Over deze Collectable

De Golf VII Clubsport S uit 2016 is dé ultieme versie van de legendarische Golf GTI. De cijfers liegen er niet om: met 310 pk is het tot op de dag van vandaag de krachtigste Golf GTI. In 2016 pakte deze hardcore hothatch het Nürburgringrecord voor de snelste voorwielaandrijver met een tijd van 7:49.21. Om je een idee te geven: de veel sterkere 997 GT3 RS Mk1, Murcielago LP640 en BMW M3 GTS deden het in dezelfde tijd. 

De Clubsport S is niet alleen een hele snelle GTI (topsnelheid 265 km/u en 0-100 km/u in 5,8 seconden), maar ook een hele exclusieve: er zijn er niet meer dan 400 gebouwd. Daarvan zijn er maar tien naar Nederland gekomen en dit exemplaar (nummer 265) is er eentje van. De auto komt direct van de eerste eigenaar en er staat nog maar 9.205 km op de teller.

In 2016 introduceerde VW ter ere van het 40-jarige jubileum van de GTI de Golf GTI Clubsport. Later dat jaar kwam de échte overtreffende trap in de vorm van de Clubsport S. Deze is nog krachtiger, sneller en gefocust op het circuit. Als een Golf GTI Clubsport een 911 GT3 is, dan is de Clubsport S een GT3 RS.

Waar de Clubsport maximaal 290 pk eruit perste in de tijdelijke overboost-modus, heeft de Clubsport S 310 pk die je te allen tijde aan kunt spreken. Met 'te allen tijde' bedoelen we natuurlijk: als er gelegenheid voor is. Hiermee is de Clubsport S krachtiger dan de Golf 7 R én krachtiger dan de nieuwste GTI Clubsport. Om aan 310 pk te komen is naast de motor zelf ook het uitlaatsysteem aangepast door Volkswagen. Daardoor klinkt de auto ook meteen beter.

Als je achterin kijkt zie je meteen uit wat voor hout deze auto gesneden is (mocht dat nog niet duidelijk zijn). Een achterbank schittert namelijk door afwezigheid, evenals hoedenplank en dubbele bodem in de kofferbak. Mede daardoor komt het gewicht uit op 1.260 kg. Net als de ‘gewone’ Clubsport heeft de Clubsport S een dakspoiler, een aangepaste voorbumper en een diffuser. In plaats van lift op hoge snelheid, genereert de Golf GTI Clubsport S nu downforce. En het zorgt er ook voor dat deze Golf er lekker agressief uitziet.

Aan de buitenkant lijkt het misschien alsof de Clubsport S weinig verschilt met een Clubsport zonder S, maar schijn bedriegt. Buiten de verschillen die we al noemden is de auto onder meer voorzien van een gewijzigd sportonderstel, aangepaste remmen en een aluminium subframe. Naast de achterbank zijn ook de middenarmsteun en een groot deel van de geluidsisolatie achterwege gelaten. De lijst met aanpassingen is dus lang. En dat terwijl de reguliere Clubsport ook al niet de eerste de beste Golf is.

Wouter's mening

De Golf 7 GTI was de eerste generatie die een schitterend sperdifferentieel op de vooras kreeg. Het maakt de reguliere Golf 7 GTI Performance al vrij vermakelijk om te rijden. De Clubsport (S) schaafde het laatste brave randje weg. Een (veel) agressievere onderstelafstemming zorgt ervoor dat de Clubsport S bijzonder vermakelijk is tijdens bochtenwerk. En met maar 10 geleverd in Nederland is het ook een gewild collector’s item. Een betere manier om het 40-jarig jubileum van de Golf GTI te vieren is haast niet denkbaar. 

Uitrusting

Deze Volkswagen is af fabriek uitgerust met onder meer:

  • Kuipstoelen
  • 19 inch lichtmetalen 'Pretoria'-velgen
  • Alcantara sportstuur
  • Climatronic
  • Navigatie
  • Achterruiten getint (65%)
  • Xenon koplampen met led-dagrijlicht en bochtenverlichting
  • Sperdifferentieel
  • Dynamic Chassis Control

Modificaties

Geen, deze auto is nog volledig origineel. 

Opmerkingen

De auto verkeert in nieuwstaat. Gebuikssporen zijn zichtbaar op de foto's:

  • Instap sporen op dorpels

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

De auto heeft in januari 2020 een kleine beurt gehad bij 4.000 km. Verder is er nog geen onderhoud nodig geweest, gezien de leeftijd en de lage kilometerstand van de auto. 

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Universele afdekhoes

Over de verkoper

Huub houdt van auto's. Zijn autohistorie zegt genoeg. Hij bezat onder meer een Delta Integrale Evo 2, een Lotus 340R, een TVR Tuscan en meerdere Porsches. Het liefst houd je ze dan allemaal, maar ja, ruimte hè... En tijd om er in te rijden, het is allemaal schaars. Vervolgens gaat het weer kriebelen om iets anders bijzonders aan te schaffen. Dat kan een sportauto worden, wellicht een supercar of toch weer een bijzondere hot hatch.

Samenvatting

Verkoper - Huub
Verkoper type - Particulier
Locatie - Zuid-Holland
Chassisnummer - WVWZZZAUZHW092807
Bouwjaar - 2016 (op kenteken september 2017)
Kilometerstand - 9.205 km
NAP - Ja
Garantie - Nee
Carrosserie - Hatchback
Motor - 2,0 liter viercilinder met 310 pk
Aandrijving - Voorwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde zesbak
Exterieur - Pure White (C9A)
Interieur - Antraciet
Bekleding - Stof + alcantara
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 1
Banden -  Michelin Pilot Sport 2 (2016)

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.