Wat is er nog specialer dan een Ferrari met een atmosferische V12? Een open Ferrari met een atmosferische V12! Deze Ferrari Superamerica is een van de slechts 559 exemplaren die er gebouwd zijn. Maar het is niet alleen de exclusiviteit die deze auto zo speciaal maakt, het is ook de unieke dakconstructie. Dit in Grigio Silverstone uitgevoerde exemplaar met een F1-bak is origineel Nederlands geleverd en heeft 36.500 km op de teller staan.
De V12 Ferrari cabriolet keerde na een lange afwezigheid terug met de gelimiteerde 550 Barchetta. Dit was een zeer bijzondere auto, maar laten we wel wezen: niet de meest praktische. Er was alleen een nooddakje aanwezig waarmee je niet harder dan 110 km/u mocht, plus 2 Ferrari helmen. Met de open versie van de 575M ging Ferrari daarom een aantal stappen verder. Het moest wederom iets unieks worden, maar bruikbaar voor de veeleisende klant die daadwerkelijk het GT karakter wilde benutten.
De Superamerica heeft een innovatieve en toch simpel ogende dakconstructie gekregen: het dak draait in 7 seconden geheel 180 graden naar achter en komt op het (volledig van carbon gemaakte) kofferdeksel te liggen. Daardoor neemt het dak geen bagageruimte in beslag en is de bagageruimte nog gewoon toegankelijk. Best praktisch dus, zo'n Superamerica.
Deze constructie was ontworpen door Leonardo Fioravanti, de man die de onder meer verantwoordelijk was voor het design van de F40 en de Testarossa. Wat het Revocromico-dak extra bijzonder maakt, is het gebruikte materiaal. Het dak bestaat namelijk uit een koolstofvezel frame met elektrochromisch glas. Daarmee heb je ook met het dak dicht een cabriogevoel.
Liever niet de felle zon in het interieur? Dat kan ook, want de tint van het glas is instelbaar. Het dak kan indien gewenst tot 99% van het zonlicht tegenhouden. Dit systeem was eveneens een primeur op een productieauto. Het was zo vooruitstrevend en complex dat het bij veel Superamericas na verloop van tijd vervangen moet worden. Een fijn gevoel dat dit bij deze Collectable vorig jaar is gedaan, met een prijskaartje van €50.000.
Onder de uitgestrekte motorkap vinden we een juweel van een motor. De 5,75 liter grote V12 kreeg een aangepast inlaat- en uitlaattraject en heeft daardoor (nog) meer vermogen dan in de dichte 575M. De plus van 25 pk is wellicht bescheiden, maar het totale vermogen van 540 pk is dat niet. Met een acceleratie van 0-100 km/u in 4,2 seconden en een topsnelheid van 325 km/u was het destijds de snelste cabrio die er te koop was. Nog een mooi detail is de asymmetrische koets. Aan de ene zijde een luchtinlaat op de heup, aan de andere zijde de aluminium tankdop.
De Superamerica is net als de eerdere Ferrari's met deze naam in gelimiteerde oplage gebouwd: wereldwijd zijn er totaal maar 559 geleverd.
Wouter's mening
Een Ferrari V12 is een auto om jezelf eens lekker bang in te maken, de Superamerica is geen uitzondering. Wat heerlijk zo'n atmosferische V12 met veel van alles. Veel slagvolume, veel Newtonmeters, veel paardenkrachten en ook veel geluid. Dan die naam en dat dak. De Superamerica verdient een mooie plek in een fijne garage en jij verdient het om 'm deze zomer af en toe uit te laten. Of niet dan?
Modificaties
Er is een modernere Pioneer-radio met uitklapbaar scherm & navigatie gemonteerd. Daarnaast een telefoonhouder die is aangesloten op de hands-free kit.
Beide zijn verwijderbaar, de originele radio is nog aanwezig.
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat, met enkele reguliere (cosmetische) sporen, zichtbaar op de foto's:
Kleine luchtbel op het sleepoogklepje
Sticky parts (bekend Ferrari-probleem)
Bekleding airbag passagierszijde vertoont wat welvingen door de zon
Voorbumper passagierszijde kleine kras
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier*.
*Kleine voetnoot: Finnik geeft aan dat deze auto een handbak heeft, maar het betreft toch echt een F1 sequentiële automaat.
Recente onderhoudshistorie
De auto is nieuw geleverd door Ferrari Munsterhuis en daar sindsdien in onderhoud geweest. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
10 december 2020 - 36.315 km - beurt conform schema
5 augustus 2020 - 36.342 km - dak vervangen wegens defect instellen transparantie elektrochromisch glas (á €50.000)
29 januari 2019 - jaarbeurt, accu en ECU airbag vervangen
De volledige onderhoudshistorie met facturen is aanwezig en op aanvraag beschikbaar. Zie foto's voor het onderhoudsboekje.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alle originele boekjes
Onderhoudsset
Bijpassende handschoenen
Originele radio
iPhone-houder
Samenvatting
Chassisnummer - ZFFGT61B000145408 Bouwjaar - 2006 Kilometerstand - 36.500 km NAP - Logisch & aantoonbaar Garantie - Nee Carrosserie - Cabriolet Motor - 5,7 liter V12 met 540 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Zestraps F1-automaat Exterieur - Grigio Silverstone Interieur - Nero met Bordeaux Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 particulier Banden - Bridgestone Potenza - 2017 - 7mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable