De Ferrari 456 was tot voor kort een ondergewaardeerde volbloed in de klassieke specificatie met de V12 in het vooronder, achterwielaandrijving en 4 zitplaatsen. Inmiddels hebben de liefhebbers ontdekt dat deze Ferrari hard op weg is naar de klassiekerstatus die hij verdiend. De 456 GT werd bij Pininfarina ontwikkeld. Hij was verkrijgbaar in GT- en (vanaf 1996) als GTA. Dus of met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een viertrapsautomaat die werd ontwikkeld in samenwerking met FF Developments in Livonia. De automaat die in de 456 werd gebruikt, was de tweede en laatste conventionele hydraulische automatische transmissie met koppelomvormer die door Ferrari werd aangeboden. De 5,5 liter, 65° V12-motor was afgeleid van de Dino V6 in plaats van de meer conventionele 60° V12 die in de 412 en Daytona werden gebruikt. Hij heeft een vermogen van 442 pk, 4 kleppen per cilinder en Bosch Motronic M2.7 motormanagement. Ferrari beweerde dat de 1.690 kg zware auto een topsnelheid had van 309 km/u en daarmee op één na snelste productieauto met vier zitplaatsen is na de Porsche 959. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 5,2 seconden, en was ten tijde van de ontwikkeling de krachtigste gewone productieauto die ooit door Ferrari is ontwikkeld. In 1996 werd het motormanagementsysteem gewijzigd.
De naam 456 is afgeleid van het feit dat elke cilinder 456 kubieke centimeter verplaatst. Ondanks zijn uitzonderlijke prestaties heeft de 456 een relatief onbelaste motor, die zeer betrouwbaar is. Een verder ontwikkelde versie van deze motor werd gebruikt in de 550 Maranello die in 1996 werd geïntroduceerd en die naast de 456 de krachtigste Ferrari productieauto met atmosferische motor werd.
Pininfarina was verantwoordelijk voor de carrosserie van de 456 tot 1996, toen de productie werd overgeheveld naar Ferrari. Het totale aantal carrosserieën gemaakt door en bij Pininfarina bedraagt 1.435.
Het door ons geveilde type 456M (M staat voor Modificata) werd onthuld in 1998. Er werden veel wijzigingen aangebracht om de aerodynamica en koeling te verbeteren en het interieur - nog steeds met Connolly Leather werd opgefrist met nieuwe stoelen en andere gemakken (minder meters op het dashboard en een nieuwe Becker stereo-installatie. De motorkap was de eerste commerciële toepassing van koolstofvezel, de vorige was gemaakt van composietmateriaal. Het vermogen van de Modificata bleef met Bosch Motronic M5.2 ongewijzigd op 442 pk en de ontstekingsvolgorde van de cilinders werd gewijzigd voor een soepelere loop en het koppel bleef hetzelfde voor latere versies van de 456 GT.
De totale productie van de 456 bedroeg 3.289 eenheden. Deze bestonden uit de volgende versies.
Volgens opgave kan de 456 GT een topsnelheid bereiken van 309 km/u en kan hij accelereren van. 0-100 km/u (62 mph) in 5,2 seconden. De GTA zou dezelfde 0-100 bereiken in 5,5 seconden. De Modificata-modellen hadden dezelfde prestatiestatistieken als hun respectievelijke voorgangers. Opvallend was dat bijna alle gerenommeerde autotijdschriften met de automatische versnellingsbak dezelfde 0-100 tijd realiseerden als met de handgeschakelde bak en dat met veel minder moeite. De door ons aangeboden 456 is voorzien van deze soepel schakelende automaat en heeft de letter “M” in zijn naam staan, de verbeterde versie dus. In 1999 origineel Nederlands geleverd en altijd dealer en of specialist onderhouden. Slechts 3 eigenaren genoten van deze Volbloed. Het is een keurig onverprutst exemplaar in een prachtige kleurstelling. Het typische kwaaltje van veel auto’s uit deze tijd, de weekmakers in de knoppen, is door de huidige eigenaar verholpen.
Onze mening
Zo’n 456 is toch wel een bucketlist auto. Een Ferrari zonder al teveel kapsones, een robuuste motor en in een klassieke configuratie een plaatje om te zien en (zonder overdreven herrie) te horen. De automaat past prima bij het GT karakter van deze fraaie 4 persoons coupé waarmee moeiteloos lange afstanden zijn te overbruggen naar een mooi warm land.
Uitrusting
Deze Ferrari 456 M GTA af fabriek o.a. uitgerust met:
Airconditioning
Ferrari Toolkit
Electrische ramen
Becker Indianapolis Pro radio (originele Ferrari radio aanwezig)
Becker Silverstone CD wisselaar
17 inch lichtmetalen velgen
Automatische versnellingsbak
Ferrari logo in de hoofdsteunen
Modificaties
Geen, deze 456 GT is volledig origineel.
Opmerkingen
Deze Ferrari verkeert in zeer goede staat. De auto heeft enkele kleine gebruikssporen, zoals te zien is op de foto’s. De banden hebben nog voldoende profiel echter een DOT codering ouder dan 10 jaar. Het lampje van de vering brandt soms na lang in de stalling gestaan te hebben. Verdwijnt vanzelf bij regelmatig rijden. We hebben de lakdikte nagemeten. Deze geeft voor zover wij kunnen nagaan overal een dikte aan van minder dan 200. De Motorkap is van koolstofvezel en kan dus niet worden gemeten.
Recente onderhoudshistorie
Deze Ferrari is altijd in onderhoud geweest bij de Ferrari dealer en recntelijk ook bij
The Engineers Garage. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie
zijn:
06-02-2001 - 19.349 km - Kroymans
16-03-2005 - 27.969 km - Forza Ferrari
03-07-2009 - 35.187 km - Hai BV
18-11-2009 - 36.606 km - Forza Ferrari
13-04-2010 - 38.633 km - Forza Ferrari
01-08-2011 - 44.967 km - Forza Ferrari
21-05-2012 - 46.960 km - Munsterhuis
08-07-2013 - 47.670 km - Witmer
09-09-2013 - 50.052 km - Forza Ferrari
11-08-2014 - 50.632 km - Munsterhuis
15-04-2016 - 55.040 km - Munsterhuis
02-11-2017 - - Munsterhuis
15-03-2018 - 56.614 km - Munsterhuis
25-08-2021 - - The Engineers Garage
01-04-2022 - 60.617 km - The Engineers Garage
06-05-2022 - 60.657 km - The Engineers Garage
De gehele historie is uiteraard aantoonbaar en op verzoek beschikbaar.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze 456 GT zit inbegrepen:
Twee sleutels
Volledige documentatie
Over de verkoper
De verkoper van deze Ferrari werd op slag verliefd toen hij deze auto zag staan. De combinatie van een stijlvolle auto met automaat sprak hem bijzonder aan. De eisen waren 12 cilinders, automaat, geschikt voor 4 personen en Italiaans. Na 14 jaar in bezit te hebben gehad is het tijd voor wat anders.
Samenvatting
Verkoper – Wander
Verkoper type – Particulier
Plaats – Noord Holland
Bouwjaar/-datum – 11 februari 1999
Kilometerstand – 62.466 kilometer
Aantoonbaar – Ja
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 5,5 liter V12 met 442 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Zwart
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 3 (inclusief huidige)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Barbarossa
2024-01-24 11:09:45
Is het mogelijk de Ferrari ergens te bezichtigen?
Ton - The Collectables
2024-01-25 19:54:35
Goedenavond Barbarossa, het forum is niet bedoeld om afspraken te maken. De auto is inmiddels verkocht. Stuur in het vervolg een mail naar [email protected] voor het maken van een afspraak.