Over deze Collectable

Chevrolet Corvette V8 1979

Zoek je een trailerqueen, stop dan met lezen. Zoek je een leuk rijdende Corvette, dan is dit je auto. In tegenstelling tot een groot deel van de markt is dit gewoon een nette, goedgekeurde, nette rijdende Corvette

De Chevrolet Corvette (C3) is de derde generatie van de Corvette die van 1967 tot 1982 werd geproduceerd. De motoren en chassisonderdelen waren grotendeels overgenomen van de vorige generatie, maar de carrosserie en het interieur waren nieuw. Met zo’n 54000 geproduceerde exemplaren voor het modeljaar 1979 een nieuw verkooprecord en de tweede keer dat de Corvette de naam Stingray zou dragen, maar alleen voor de modeljaren 1969-76. 1978 was de 25e verjaardag van de Corvette waarbij een nieuwe fastback achterruit de meest opvallende wijziging was. Hiermee kreeg de tien jaar oude C3 Corvette carrosserie een nieuw leven. De fastback met vast glas kwam zowel de aerodynamica als de bruikbare bagageruimte achter de stoelen ten goede en verbeterde het zicht naar achteren. Er werd een zonnescherm geïnstalleerd dat naar voren kon worden getrokken om het achter compartiment af te dekken en zo de lading en het tapijt tegen de zon te beschermen. De toerenteller en snelheidsmeter werden opnieuw ontworpen om aan te sluiten bij de nieuwe middenconsole en het meterpaneel in “vliegtuigstijl” die vorig jaar voor het eerst te zien waren. Er waren ook nieuw ontworpen deurpanelen en er werd een echt handschoenenkastje voor de passagiersstoel toegevoegd, ter vervanging van de kaartvakken van voorgaande jaren. De basis L-48 motor leverde 195 pk (138 kW). De Corvette schakelde over op metrische banden met P225/70R15 als standaard. Bredere P255/60R15 banden (zoals bij deze) waren verkrijgbaar als optie en vereisten af-fabriek een aanpassing van de spatborden voor speling. De inhoud van de brandstoftank nam voor alle auto's toe en om ruimte te maken voor de grotere tank werd een kleiner (P195/80D15) ruimtebesparend reservewiel gebruikt. Autojournalisten prezen de klassieke sterke punten van de auto, waaronder de (voor die tijd) indrukwekkende acceleratie in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u van de L48/automaat en de topsnelheid van 198 km/u en merkten op dat de auto verfijnder en minder rammelend reed. In 1979 werden de gekruiste vlaggenemblemen op de neus en de brandstofklep teruggebracht naar die van het '77 model. Drie populaire kenmerken die werden geïntroduceerd op de '78 pace car replica's werden dit jaar in productie genomen: de nieuwe kuipstoelen, het spoilerpakket voor en achter en de glazen dakpanelen. De nieuwe lichtgewicht stoelen met hoge rugleuning werden standaarduitrusting. De nieuwe stoelen hadden betere zijdelingse steun, boden gemakkelijker toegang tot de opbergruimte achterin en waren een stuk lichter. Opmerkelijk is dat ongeveer 82% van de auto's in 1968 werd besteld met een handgeschakelde versnellingsbak. In '79 werd minder dan 20% van de auto's geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit jaar bereikte een hoogtepunt in de populariteit van de Corvette. De productie bereikte zijn piek in 1979 met 53.807 exemplaren, een record dat tot op de dag van vandaag staat.

De door ons aangeboden C3 werd door de eigenaar zelf naar Nederland gehaald. Zoals bijna alle (aangeboden) Corvettes was ook deze niet vlekkeloos zullen we maar zeggen. Hij spendeerde er 3 jaar aan om de auto goed rijdend te krijgen en bij de RDW aan te bieden, waarna de auto in 1x werd goedgekeurd! Best bijzonder voor een auto die afgelopen april 45 jaar oud werd. De eigenaar heeft een complete lijst bijgehouden met wat hij er allemaal aan heeft gedaan, inclusief de facturen. Ook uit de USA is er een stapel facturen aanwezig. Inmiddels rijdt de auto een jaar of 7 in Nederland rond en werden gedurende de looptijd nog steeds verbeteringen aangebracht zoals nieuwe stoelhoezen, tapijt een nieuwe voorruit, nieuwe raamrubbers, etc. De auto is verder voorzien van een roestvrijstralen uitlaat, een Edelbrock carburateur en een K&N luchtfilter.

Onze mening

Een Corvette is en blijft de American dream als sportwagen. Betaalbaar, robuust en vooral de looks maken hem tot een echte Amerikaanse musclecar. Niet zo verfijnd als de Duitse concurrentie, maar betaalbaar en erg leuk om te rijden. Ondanks de hoge productieaantallen zijn er maar weinig echte survivors. Er worden er best wel wat aangeboden, maar bijna allemaal projecten waar nog veel ziel en zaligheid (en heel veel geld) in moet worden gestoken om er een bruikbaar exemplaar van te maken.

Over de verkoper

Als klein mannetje zittend in een Vauxhall Viva (kent u ‘m nog?) ingehaald door een witte brullende auto. Zijn vader zei dat is geen auto, dat is een Corvette... toen was hij geïnfecteerd, zoiets moest hij ooit hebben. Heeft lang geduurd, maar het is er toch van gekomen. Toch ligt het motorrijden hem nog meer dan de Corvette en moet de Corvette plaatsmaken voor een tweewieler. Vandaar dat hij heeft besloten de auto te veilen via The Collectables.

Uitrusting

Deze Corvette C3 is af fabriek o.a. uitgerust met:

•    Airco 
•    Cruisecontrol 
•    Glazen T-tops 
•    Radio 
•    Powerbrakes 
•    Power Windows 
•    Powerlock 
•    Power Antenne 
•    Achterruitverwarming 
•    Sports Mirrors 
•    Tilt & Telescopic steering wheel 

Modificaties

De Corvette is voorzien van de volgende modificaties:

  • RVS Uitlaat 
  • K&N Luchtfilter 
  • Edelbrock Carburateur 500cfm

Opmerkingen

De Corvette verkeerd in nette rijdende staat. Er valt zeker nog wat op aan te merken zoals de airco en cruisecontrol die niet werken en de polyester carrosserie die hier en daar wat aandacht verdiend. Het lakwerk is ooit opnieuw gedaan in de originele kleur rood in de USA en de auto is recent gepoetst waarvan hij aardig is opgeknapt. Het is en blijft een auto van 45 jaar oud, maar vergis je niet, er staan veel Corvettes te koop waar alles nog aan moet gebeuren terwijl deze gewoon een leuk rijdende auto is.

Recente onderhoudshistorie

Er zijn heel veel facturen beschikbaar, maar het meeste is door de eigenar zelf aangepakt in de afgelopen 10 jaar. Daarnaast heeft de auto onderhoud gehad bij o.a. de Corvette factory

De laatste zaken op een rij:

  • 30-11-2016 – Nieuwe banden, uitlijnen, handremkabel, bladveer – Andre Boer
  • 05-01-2018 – remklauwen voor vervangen – Corvette factory
  • 07-08-2019 – Bougies, oliepomp, remklauwen achter – Corvette factory
  • 15-10-2022 – Oliewissel, Stuurkogel, Uitlijnen, Voorruit – Corvette factory
  • 01-03-2024 – Bougies, verdelerkap, kabels en rotor vervangen - eigen beheer
  • 01-06-2024 – Differentieelolie vervangen

De gehele historie en heel veel facturen zijn op verzoek beschikbaar. 

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze Corvette zit inbegrepen:

•    Sleutels 
•    Map met documentatie. 
•    Facturen e.d 
•    Lijst met vervangen onderdelen
•    Onderdelen voor de Cruisecontrol
•    Bodymounts 1-2 en 3
•    Mattenset
•    Diverse Vloeistoffen
•    Nieuwe rubbers T-top

Samenvatting

Verkoper – John
Verkoper type – Particulier
Locatie – Raamsdonksveer
Kenteken – NT-262-P
Chassisnummer – 1Z8789S429951
Bouwjaar/-datum – 28 februari 1979
Kilometerstand – 69.659 miles
Aantoonbaar – Nee
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 5,7 liter V8 met 195pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Rood 
Interieur – Zwart 
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – In USA onbekend, 1 in Nederland
Banden – BF Goodrich 255-60-16 DOT 2016, >6mm profiel
 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.