De BMW Z8 was voorbestemd een klassieker te worden. Een meesterlijk ontwerp van Henrik Fisker, gecombineerd met de V8 uit de E39 M5 maakt de Z8 een unieke en begeerlijke roadster. Dit exemplaar komt van de tweede eigenaar en is volledig gedocumenteerd.
De BMW Z8 beleefde een spectaculair debuut: de wereld maakte namelijk voor het eerst kennis met deze auto in de James Bond-film The World is not Enough. De bioscoopgangers kregen de auto daarin al te zien voor de officiële onthulling. De meeste klanten bestelden hun auto ook in dezelfde kleur als de Bond-auto: Titansilber Metallic.
De Z8 is de spirituele opvolger van de iconische 507, die inmiddels voor astronomische bedragen van de hand gaat. Henrik Fisker - die later ook de DB9 zou ontwerpen - wist de klassieke lijnen van de 507 op meesterlijke wijze naar het heden te vertalen. Dat ‘heden’ ligt inmiddels alweer ruim 20 jaar achter ons, maar dat zie je er niet aan af. Henrik Fisker is er in geslaagd een tijdloos ontwerp neer te zetten.
Net als bij de 507 huizen er acht cilinders onder de fraaie, lange motorkap. Om precies te zijn gaat het om de onvolprezen V8 uit de E39 M5, de eerste V8 van BMW M Gmbh. Dankzij 400 pk en 500 Nm aan koppel kom je qua snelheid niks te kort in de Z8.
Bij een klassieke roadster hoort natuurlijk ook een handbak. Daarom zijn alle Z8’s (met uitzondering van de Alpina’s) voorzien van een handgeschakelde zesbak. Tel daar het sportieve onderstel bij op en de Z8 is niet alleen een lust voor het oog, maar ook een lust om in te rijden. Mocht je liever met een hardtop rijden (in de winter bijvoorbeeld): ook die is af fabriek meegeleverd. Daarmee is de Z8 tot een fraaie coupé te transformeren.
Dit specifieke exemplaar komt oorspronkelijk uit VS, waar 2.543 van de 5.703 exemplaren zijn geleverd. De auto heeft daar maar één eigenaar gehad. De huidige eigenaar is de tweede eigenaar en heeft de auto zelf in Miami gekocht en in 2017 naar Nederland gehaald.
De eigenaar heeft de Z8 naar EU specificaties terug laten zetten en ook optisch is de auto vrijwel in nieuwstaat. De complete historie is aanwezig, evenals alle originele accesoires zoals de afdekhoes op maat en de hardtop met standaard. Deze Z8 is ook voorzien van het orginele BMW Z8 Performance Package. Kortom: een zeer nette en complete Z8.
De BMW Z8 ondergaat een herwaardering. Destijds werd men verblindt door het bling bling gehalte, een tikje retro kitsch. Maar nu bezien is het gewoon een van de fraaiste auto’s die BMW heeft geproduceerd, met BMW bouwkwaliteit en bruikbaarheid. Z8’s met kilometerstanden boven de 2 ton zijn geen uitzondering en wij begrijpen waarom. Dit was destijds het beste wat BMW kon bouwen, in een periode waarin het merk sowieso al heerlijke auto's produceerde.
Na het succes van de zwarte Z8 vorig jaar, nu een zilveren exemplaar. Met iets meer kilometers, dus daadwerkelijk te gebruiken voor mooie ritten, zonder zorgen over afschrijving of oplopende kilometers. Uiteraard volledig gedocumenteerd en in uitstekende staat.
Het retro-uiterlijk leidt misschien de aandacht af, want de Z8 is niet alleen maar mooi. De techniek is namelijk ook niet te versmaden. De V8 van de M5, maar dan in een (dankzij veelvuldig gebruik van aluminium) lichtere en snellere koets. Daarmee is de Z8 niet alleen sensationeel om te zien, maar ook sensationeel om mee te rijden.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Airco
Cruise control
Navigatie
Lederen bekleding
Elektrisch verstelbare stoelen
Stoelverwarming
Radio met CD-wisselaar
Autotelefoon
Hardtop
Modificaties
De eigenaar heeft deze Z8 in de VS gekocht en na import aan laten passen aan de EU-specificaties. De Z8 heeft daarom een nieuwe achterbumper en achterlichten gekregen. De originele Amerikaanse onderdelen worden bij verkoop meegeleverd.
Ook de snelheidsmeter is omgezet van mijlen naar kilometer aanduiding. De kilometerstand is uiteraard ook netjes omgezet en gedocumenteerd, de genoemde stand in kilometers is correct.
De auto is ook voorzien van het BMW Z8 Performance Package, bestaande uit een veerpootbrug en steunlagers. Dit zijn originele BMW-accesoires ter bevordering van de stijfheid.
Opmerkingen
De dorpels zijn in 2021 vervangen door Story BMW Waardenburg omdat deze lichte transportschade hadden opgelopen (foto's en de originele dorpels zijn aanwezig).
In oktober 2020 heeft de auto een uitgebreide behandeling á €18.936 gekregen bij Stipt Polish Point, waar auto na 19 jaar weer in nieuwstaat is gebracht. Daarbij is meteen ook de voorbumper deels overgespoten ivm steenslag en lichte krasjes.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Al het onderhoud in Nederland is uitgevoerd bij de BMW-dealer. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
21 juli 2022 - 52.373 km - Story BMW Waardenburg: wielen gebalanceerd, chromen spiegelkappen vervangen
5 augustus 2021 - 51.725 km - Story BMW Waardenburg: gasveren motorkap, onderbeplating en dorpels vervangen (i.v.m. transportschade)
10 september 2020 - 51.371 km - Story BMW Waardenburg: onderhoud stoelen (o.a. stoelplaat vervangen, geleiderails en motorasjes gesmeerd)
22 juni 2020 - 50.517 km - Story BMW Waardenburg: beurt (o.a. olie + remvloeistof ververst, oliefilter vervangen)
4 september 2017 - 48.402 km - Story BMW Waardenburg: radiateur- en koelslangen plus aansluitingen vervangen
12 juli 2017 - 47.935 km - Story BMW Waardenburg: grote beurt + nieuwe banden rondom, nieuwe hemelbekleding, nieuwe accu
Zie ook de foto's voor facturen (inclusief de Amerikaanse onderhoudshistorie).
De Z8 heeft sinds de laatste service beurt in 2020 slechts 1.900 km gereden, maar de eigenaar laat de Z8 voor aflevering nog een onderhoudsbeurt geven bij de BMW dealer.
Inbegrepen bij verkoop
Drie sleutels + twee noodsleutels (allemaal origineel)
Complete documentatie, inclusief onderhoudshistorie met facturen en onderhoudsboekje
Hardtop (inclusief originele standaard en afdekhoes)
Originele afdekhoes
Motorola-telefoon (originele accessoire)
Faringwell peilzender met certificaat
Druppellader
Originele Amerikaanse achterbumper
Originele Amerikaanse achterlichten
Originele dorpels
Originele spiegelkappen
Over de verkoper
De eigenaar is opgegroeid in een gezin waar de tweede auto altijd een cabriolet was. In de jaren '60 en '70 waren dat de Fiat Dino, een Glas 1300 GT en een Triumph Herald. Hij kreeg de liefde voor cabrio's dus met de paplepel ingegoten. Het duurde daaorm niet lang voor hij zelf zijn eerste cabrio kocht. Toen hij een jaar of 20 was schafte hij een Triumph Spitfire MkII uit 1965 aan. In de jaren '90 had hij eerst een Golf Cabrio en daarna een Mazda MX-5, beide nieuw gekocht.
In 2016 kreeg de eigenaar weer zin om er in de weekenden op pad te gaan in een open auto. Hij wilde daarom een Porsche 911 Targa uit de jaren 70' kopen. Hij kwam toen regelmatig in Miami waar hij de eigenaar van Classic Motors leerde kennen. Bij dat bedrijf zag hij ook deze BMW Z8 staan, naast de Porsche 911T uit 1972 waar hij eigenlijk voor kwam. Nadat hij in beide auto's een proefrit had gemaakt kon hij maar tot één conclusie komen. Hij besloot zijn plan om te gooien en voor de Z8 te gaan. Naar eigen zeggen krijgt hij overal waar hij met deze auto komt complimenten en heeft enorm van de auto genoten. De eigenaar wil nu echter meer van buitenlandse reizen gaan genieten, dus dat is reden dat hij de BMW Z8 nu weg doet.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WBAEJ13491AH60866 Kenteken - PK-297-K Bouwjaar/-datum - 18 april 2001 Eerste registratie - 13 augustus 2001 Kilometerstand - 52.800 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabrio Motor - 4,9 liter V8 met 400 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Titaniumsilber Metallic (354) Interieur - Zwart Bekleding - Nappa Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2, inclusief huidige In bezit sinds - 13 juli 2017 Banden - Bridgestone Potenza (2017)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable