Een Nederlands geleverde E46 M3 Cabriolet in Carbonschwarz met Cognac interieur. Punt.
Eigenlijk zou de eerste zin al genoeg moeten zijn als de complete aanprijzing van deze vierzits cabriolet. Van alle recente modelgangen van de 3-Serie heeft de E46 het meest weg van het origineel. Daardoor heeft dit type ook meteen de grootste kans om een future classic te worden. Het is een model dat gewoon nog met een lineaal en een potlood is ontworpen. Van welke kant je de auto ook bekijkt, niemand zal twijfelen of het een BMW is.
De kenner herkent deze auto meteen als een M3, een blik op de kleine roosters op de voorschermen zegt genoeg. Achterop wijzen de vier uitlaatpijpen op de bijzondere zes-in-lijn die onder de motorkap woont. Hoewel dit een van de meest beschaafde versies van de M3 is, is het toch een bijzondere auto. En misschien wel juist daarom. Vergelijk hem met zijn tijdgenoot, de Mercedes-Benz CLK 63 AMG of de huidige versie van de M3 en je begrijpt dat meteen.
De prijswinnende (meerdere jaren, in meerdere landen 'Engine of the Year') drieliter zes-in-lijn (S54) van deze M3 Cabriolet is via de SMG-II versnellingsbak gekoppeld aan de achterwielen. Toen de E46 M3 op de markt kwam was dit de snelst schakelende gerobotiseerde bak op de markt.
Deze M3 is een door BMW Kalfsbeek nieuw geleverd exemplaar uit 2002 in Carbon zwart, met cognac kleurige lederen bekleding en de originele velgen. Lagerschalen en VANOS zijn de afgelopen jaren vervangen en gereviseerd en de volledige historie inclusief facturen is aanwezig.
Onze mening
Dit is een BMW zoals de traditie het voorschrijft: zes-in-lijn, veel vermogen, achterwielaandrijving en nog niet te groot of te zwaar. Met een cabriodak van stof, wat in onze ogen nog steeds de meest fraaie uitvoering is voor een cabriolet. Tel daarbij op dat dit een ongemodificeerd model is, wat steeds zeldzamer wordt voor oudere M3's.
De kleur Carbonschwarz krijgt in de zon een blauwige gloed, passend voor een cabriolet. De E46 M3 begint een gewaardeerde moderne klassieker te worden.
Geen, op een Nokia carkit na is deze E46 M3 is nog in originele staat.
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zijn gebruikssporen, behorend bij een auto van 20 jaar oud en vastgelegd op de foto's:
Lichte steenslag voor
In 2012 heeft de auto schade gehad. Tijdens een vakantie in Italië kwam een Italiaanse dame in haar Yaris iets te enthousiast de berg af en (onder)stuurde haar Yaris in de flank van de M3. Deze schade is bij BMW-dealer Kalfsbeek professioneel hersteld (zie uitgebreide documentatie in de facturen). Het chassis heeft geen schade opgelopen en ook de airbags zijn niet geploft. Het schadeformulier, alsmede foto's van het voorval zijn op aanvraag beschikbaar.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eerste eigenaar heeft al het onderhoud door BMW dealer Kalfsbeek laten uitvoeren. De huidige eigenaar is voor het onderhoud overgestapt naar First Stop Flakkee, omdat de eigenaar van dat bedrijf een E46 M3 specialist is. De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
APK - 30 mei 2022
Grote beurt, APK-keuring, vervangen van filters en olie - mei 2021 - € 1.738,01
Groot onderhoud, inclusief lagerschalen - mei 2020 - € 3.796,73
VANOS vervangen - 2020
Zie de foto's voor de complete onderhoudshistorie met facturen.
Inbegrepen bij de verkoop
Twee sleutels
Hardtop
Hardtop trolley
BMW-hoes
Over de verkoper
Ook bij Frank stond een M3 hoog op zijn 'ooit nog bezitten' lijst. In 2010 vond hij deze auto, die van de eerste eigenaar kwam. Sindsdien heeft hij er ongeveer 55.000 kilometer mee gereden, maar nu is het tijd voor een andere chauffeur.
Frank staat voor zijn pensioen, een verhuizing en een vertrek naar het buitenland. Als rechtgeaarde autoliefhebber houdt hij nog een aantal auto’s over in zijn collectie: denk aan een Triumph Spitfire TC 1500 uit 1981, een Abarth 595 La Pista en een BMW M140i voor de meer alledaagse ritten.
Frank over zijn E46 M3 Cabriolet: 'Een unieke auto en een unieke belevenis. Een bezit waar je nooit op uitgekeken raakt. De belijning van de auto is zo stijlvol en herkenbaar dat de liefhebbers (zelfs in Italië) hun duim opsteken als je langsrijdt'.
Samenvatting
Verkoper - Frank Verkopertype - Privé Locatie - Barendrecht Chassisnummer – WBSBR91000EX11520 Kenteken - 76-JK-FV Bouwjaar/-datum- 13 april 2002 Eersteregistratie - 07 mei 2002 Kilometerstand - 139.800 km Aantoonbaar - NAP Garantie – Nee BTW/Marge-auto - Marge Carrosserie - Cabriolet Motor - 3,2 liter zes-in-lijn Aandrijving - Achterwielen Bak - 6 versnelling SMG-II Exterieur - Carbonschwarz Metallic (416) Interieur - Cognacbruin Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren – Twee In bezit sinds - 2010 Banden - Michelin Super Sport 6,5mm - 2020
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable