Verkocht
Over deze Collectable
Een E39 Touring met 180.000 km op The Collectables? Ja. Iedere autoliefhebber moet eigenlijk wel een keer een BMW zes-in-lijn gehad hebben. En het mag ook gewoon een keer een praktische auto zijn. Da's thuis ook makkelijk(er) uit te leggen. Is dit een auto voor in een collectie? Nee, tenzij je doorrijdt tot 1.000.000 km. Maar voor de beginnende liefhebber met mountainbikes of surfspullen, de ideale fiscaal vriendelijke kilometervreter.
Waarom deze Touring? The Collectables is een website van, voor en door autoliefhebbers. Deze 5-serie is van Joost. Die via The Collectables een 328 Ci kocht van Paul. Die op zijn beurt een Alpina kocht van Frans, ook via The Collectables. Wij zijn erg benieuwd hoe lang we dit ‘treintje’ in stand kunnen houden!
In 2003 stond 525i nog gewoon voor een zijdezacht lopende 6-cilinder met 192 pk. Tegenwoordig moet je een 540i bestellen om zo’n beroemde BMW 6-in lijn in het vooronder te krijgen. Het motorblok uit dit model werd niet voor niets uitgeroepen tot een van de "10 Best Engines through 2001–2003".
Terug naar deze Collectable. Deze 525i Touring komt uit 2003 en dat maakt hem een van de latere modellen uit de E39-serie, die in 2004 uit productie ging. Jarenlang was de E39 de keuze voor de autofiele zelfstandige die op zoek was naar de combinatie van bouwkwaliteit, comfort, design en beperkte bijtelling. En terecht. Want een E39 rijdt nog steeds prinsheerlijk. En wat is zo'n Touring in ‘niet verknoeide’ staat nog steeds een plaatje om te zien.
Deze 525i Touring werd in augustus 2018 geïmporteerd uit Duitsland door Noble Car Search met zo'n 135k km op de teller. Joost was op zoek naar een kwalitatief goede E39 Touring met zo een laag mogelijke kilometerstand in nette staat. In Duitsland heeft de auto 2 eigenaren gehad. De laatste was een medewerker van de BMW-dealer waar de auto door de 1e eigenaar altijd voor onderhoud werd gebracht.
Inmiddels staat de teller op zo'n 180k km. Joost heeft de auto altijd netjes verzorgd (bijna wekelijks gewassen, droog gezet wanneer mogelijk en zo ver mogelijk gehouden van strooizout), laten repareren wat nodig was en aanpassen wat hij mooi of handig vond. Er zijn geen technische of motorische problemen bekend.
Wouter's mening
Als mede-BMW 5-Serie Touring rijder kan ik zo’n E39 Touring natuurlijk alleen maar waarderen. Want wat is de E39 toch mooi ‘oud’ geworden. Het is echt een tijdloze youngtimer die ook nog eens heerlijk rijdt. Als je hetzelfde rijcomfort van deze auto in combinatie met een heerlijke zescilinder gaat zoeken bij een nieuwe auto, dan vrees ik dat je tegenwoordig het tienvoudige mee moet nemen van de geschatte waarde van deze Collectable.
Uitrusting
Deze Edition uitvoering heeft onder meer de volgende opties:
- 202 Steptronic (in goede staat!)
- 470 Isofix
- 210 Dynamische stabiliteitscontrole (DSC III)
- 386 Dakreling
- 403 Elektrische kantel-/schuifdak
- 423 Achter originele velours vloermatten, voor sneeuwmatten
- 431 Automatisch dimmende binnenspiegel
- 473 Armsteun voor • 488 Lendensteun
- 494 Stoelverwarming voor
- 500 Koplampsproeiers met mogelijkheid tot intensieve reiniging voorruit
- 508 Park Distance Control (PDC) voor en achter
- 522 Xenon verlichting
- 534 Automatische airco
- 650 CD-wisselaar
- 661 BMW Business radio met cassettedeck (gedemonteerd, zie onder)
- 725 Premiumpakket
- 934 5 x 16" BMW LM velgen met (een set oudere) winterbanden
- 4 x 18” BMW LM velgen (style 37) met (bijna nieuwe) 4-seizoenenbanden
- Gevarendriehoek gereedschap set en EHBO doos
- Afneembare trekhaak
- Originele rubberen kofferbakmat
- Vier op maat gemaakte velours matten (niet origineel)
- Witte knipperlichten achter (originelen zijn aanwezig)
- Privacy glass vanaf de B-stijl (geen folie)
Modificaties
- Door Dune Classics uit Rhenoy is cruise-control (BMW origineel) en een Android radio met bluetooth ingebouwd en is het stuur vervangen door een BMW stuur met functietoetsen voor bediening van radio, cruise control en telefoon. Alle originele onderdelen zijn nog aanwezig en blijven bij de auto.
- Door HL Automotive uit Veenendaal is de auto voorzien van een M-bumperpakket voor en achter (in originele kleur gespoten).
Opmerkingen
De auto verkeert in een nette staat. Er zijn wat kleine aandachtspuntjes, behorend bij een auto van deze leeftijd en vastgelegd op de foto's:
- Klein deukje in de achterklep naast het rechter achterlicht.
- Condens achter de mistlichten in de voorbumper. Als het weer warmer wordt dan verdwijnt dit.
- Het BMW logo op de motorkap is verweerd, maar bewust zo gelaten want dit is het originele logo.
- Er zit een kleine beschadiging (oppervlakkig roestplekje) op de deurstrip van een B-stijl en een kleine beschadiging op een C-stijl.
- De instaplijsten vertonen lichte gebruikssporen
- Het openen van de achterruit, los van achterklep, lukt niet altijd. De achterklep zelf gaat wel goed open. Dit is een bekend probleem, prima zelf op te lossen maar tijdrovend klusje (de eigenaar stoort het niet)
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De Touring is onderhouden door o.a. BMW Ekris en BMW specialist Jan Hermsen uit Kortenhoef, detaillering via Dune Classics en voor het kleine onderhoud / APK’s bij garage 't Goylaan in Utrecht.
Naast het reguliere onderhoud heeft Joost de volgende werkzaamheden laten uitvoeren:
- Vernieuwd expansievat (koeling) met originele onderdelen
- Vernieuwde aansturing van de Xenon verlichting met originele onderdelen
- Roest bij de achterruit en klep verwijderd en gespoten
- Nieuwe voor- en achterbumpers (M-style)
De meest recente onderhoudshistorie met facturen is aanwezig en op verzoek toe te sturen:
- 130k km – mei 2018 – Keuringsbewijs Duitsland (BMW AG)
- 135k km – augustus 2018 – Expansievat (koeling) vernieuwd met originele onderdelen – EUR 165 bij Hermsen Kortenhoef
- 141k km – januari 2019 – Aansturing xenon verlichting vernieuwd met originele onderdelen – EUR 90 bij Hermsen in Kortenhoef
- 150k km – juli 2019 – Bekabeling en remblokken voor vervangen – EUR 205 bij ’t Goylaan in Utrecht
- 153k km – augustus 2019 – Roest bij de achterruit verwijderd en gespoten – EUR 400 bij Body Repair in ’s Graveland
- 156k km – september 2019 – Kleine onderhoudsbeurt, olie en filter vervangen – EUR 145 bij ’t Goylaan in Utrecht
- 157k km – oktober 2019 – Nieuwe voor- en achterbumpers – EUR 1.290 bij HL Automotive in Ede
- 167k km – mei 2020 – APK-keuring, mistlamp en remblokken achter – EUR 250 bij ’t Goylaan in Utrecht
- 168k km – juni 2020 – Vervanging 4-seizoenenbandenset – EUR 805 bij Euromaster in Nieuwegein
- 169k km – juni 2020 – Android systeem, functioneel stuurwiel en kachel – EUR 785 bij Dune Classics in Rhenoy
- 172k km – september 2020 – Lakschadeherstel van parkeerschade op de bumper rechtsvoor – EUR 520 – bij Nowosielski in Utrecht
- 177k km – december 2020 – Beurt met remvloeistof, olie(filter), stabilisator + ring LV, ruitenwissers vervangen en 3e remlicht bekabeling hersteld – EUR 455 bij ’t Goylaan in Utrecht
Bij de geplande APK volgende week bij The Engineering's Garage worden tevens de volgende items nog opgepakt:
- De remschijven voor worden vervangen.
- De remkabel rechtsachter wordt vervangen of gerepareerd.
- De kleppendeksel pakking wordt vervangen.
Inbegrepen bij verkoop
- Alle sleutels
- Alle handleidingen
- De aanwezige onderhoudshistorie met alle beschikbare rekeningen
Over de verkoper
Joost heeft de afgelopen 2.5 jaar met veel plezier zo’n 45k kilometer gereden met zijn 525i. Maar als derde auto, sinds de recente aankoop van de 328iA Coupe via The Collectables, is deze auto toch echt ‘boventallig’ geworden.
Samenvatting
Verkoper - Joost
Verkoper type - Particulier
Locatie - Utrecht
Geleverd - WBADS41010GU96206
Bouwjaar - 4 juli 2003
Km. stand - 180.000
NAP - Import uit Duitsland in 2018 - historie volledig aantoonbaar
Garantie - Geen
Carrosserie - Touring
Motor - 6-in-lijn, 2.494 cc met 192 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Automaat Steptronic
Exterieur - Titan Silber (354)
Interieur - Rips Diagonal Grau (F4TT)
Bekleding - Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3
Banden - Michelin CrossClimate 4-seizoenenband - V: 235/40R18 - A: 265/35R18 - juni 2020 bij 168.000 km
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.