Over deze Collectable

Audi RS4 Avant V6 Biturbo (B5)

In 1999 kwam er een waardige opvolger op de markt van de Audi 80 RS2 en wel in de vorm van de Audi A4 Avant met een dikke 2,7 liter V6 voorzien van 2 turbo’s die het vermogen naar ruim 380 pk stuwden. Waar in de RS2 de motor werd aangepakt door Porsche, is de RS4 motor onder handen genomen door Cosworth. Uiteindelijk werden er slechts zo’n 6000 exemplaren gemaakt. Wederom een supersnelle stationcar die, indien de handgeschakelde 6-bak goed wordt geschakeld, in minder dan 5 seconden naar de 100kmh vliegt en gewoon doorgaat tot een afgeregelde 250kmh. Om het geweld weer tot stilstand te brengen werd de auto voorzien van extra grote remklauwen met schijven van maar liefst 360mm. 

De door ons aangeboden RS4 behoort gelukkig tot de laatste paar RS4’s die niet het slachtoffer zijn geworden van de tuningscene. Bijna niet te vinden, een onverprutste Audi RS4 Avant Quattro V6 Biturbo. De auto is keurig op smaak gebracht met een uitlaatdemper van Miltek om de V6 net iets meer te laten leven. Daarnaast heeft de auto een verlagingsset (de originele set wordt meegeleverd) en heeft er een remmenupgrade plaatsgevonden (Audi B7). De auto is origineel geleverd op 3 augustus 2001 in Duitsland (Audi Zentrum Göttingen) en dus één van de laatste uit de serie. 3 jaar later kwam de auto naar Nederland met zo’n 60.000km en werd meteen voorzien van een onderhoudsbeurt en een nieuwe distributieriem. Daarna is de auto doorlopend onderhouden en is nergens op bespaard. De huidige eigenaar kocht de auto in 2015 en reed er relatief weinig mee. Zo’n 2.500km per jaar. Hij heeft ondertussen meerdere Audi RS’n gehad die vaker werden ingezet, maar op deze RS4 Avant is hij altijd extra zuinig geweest.

Onze mening

Laat je niet afschrikken door de kilometerstand. Zo’n 9.000km per jaar is natuurlijk helemaal niks. Zeker niet als ziet in wat een staat deze auto verkeerd bij deze leeftijd en kilometerstand. Audi heeft altijd een hoge kwaliteitsstandaard gehad en dat zie je hier wel terug, mede dankzij de uitgebreide onderhoudshistorie. Een heerlijke ongefilterde rijbeleving met handbak. De RS4 Avant kostte destijds zo’n 220.000, - Gulden, dat was ruim 25.000,- euro meer dan voor een luxe Audi A8! Gelukkig is de RS4 een stuk waardevaster….

Over de verkoper

Deze RS4 veilen we in opdracht van een liefhebber die meerdere youngtimers in bezit heeft. Hij is echter gevallen voor een bijzondere 911 en denkt daardoor niet meer aan rijden toe te komen met de RS4. Daarom heeft hij besloten de RS4 te veilen via The Collectables.

Uitrusting

Uitgevoerd in zilvergrijs en voorzien van bijna alle opties 

Onderstaand de belangrijkste opties:

•    Volledig zwart lederen interieur
•    Electrisch schuif- kanteldak
•    Grootbeeld navigatie
•    Bose Soundsysteem
•    Volautomatische airconditioning
•    Recaro sportstoelen
•    Carbon inleg
•    Shadowline raamlijsten 
•    Zwarte dakdragers

Modificaties

•    Verlagingsset (originele onderstel wordt meegeleverd)
•    Miltek einddemper 
•    RS4 B7 Remsysteem voorzijde

Opmerkingen

Geen, het betreft een hele nette originele RS4 met nauwelijks gebruikssporen. Op de motorcover prijkt een ABT badge die er al op zat toen de huidige eigenaar de auto kocht. Hij is er niet zeker van of de stage 1 tuning ook ooit is uitgevoerd of dat het slechts een “badgetuning” is.

Recente onderhoudshistorie

03-08-2001 – 0km – Aflevering Audi Göttingen
05-09-2002 – 20.302km – Klein onderhoud Audi Göttingen
14-11-2003 – 40.024km – Klein onderhoud Audi Göttingen
26-10-2004 – 60.630km – Groot onderhoud (o.a. distributie) Autobedrijf Bakker
25-07-2005 – 78.467km – Klein onderhoud Autobedrijf Bakker
15-08-2006 – 92.380km – Klein onderhoud Autobedrijf Bakker
09-11-2007 – 111.716km – Klein onderhoud Autobedrijf Bakker
24-07-2008 – 120.440km – (Zeer) Groot onderoud (o.a.  turbo's / vliegwiel / koppeling / dynamo / startmotor / distributie) T&T Lisse
10-08-2009 – 137.643km – Klein onderhoud (+4x wiellager+4x aandrijfas) T&T Lisse
17-08-2010 – 153.447km – Klein onderhoud T&T Lisse
16-08-2011 – 168.341km – Groot onderhoud T&T Lisse
01-03-2012 – 176.587km – Distributie en waterpomp VW de Koning
19-09-2015 – 194.535km – Groot onderhoud (ivm leeftijd) Boulogne Autoworks
04-05-2017 – 201.182km – Klein onderhoud (+diff-olie en v-bak-olie) Boulogne Autoworks
27-02-2019 – 210.405km – Groot onderhoud (+distributie/remmen voorzijde) Boulogne Autoworks
25-02-2023 – 218.175km – Groot onderhoud (ivm leeftijd) + remmen achterzijde incl. remklauwen Boulogne Autoworks
219.500km – Banden rondom en velgen opnieuw opgemaakt.

Inbegrepen bij verkoop

• 2 originele sleutels
• Map met facturen en documentatie / taxatierapporten
• Originele boordmap + behorende boekjes

Samenvatting

• Verkoper – Particulier
• Locatie – Zoetermeer
• Chassisnummer – WUAZZZ8DZ1N902438
• Kenteken – 06-PN-FH 
• Eerste registratie – 03-08-2001
• Kilometerstand – 219.971km
• Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. boekjes etc.
• Garantie – Nee
• BTW/marge-auto - Marge
• Carrosserie – Stationcar
• Motor – 2.7 Liter V6 Biturbo, 380PK
• Aandrijving – Vierwiel aangedreven
• Bak – Handgeschakeld
• Banden – 255-35-18 Vredestein Giugiaro DOT 2023 en > 7mm
• Exterieur – Grijs metallic 
• Interieur – Zwart leder
• Bekleding – Leder zwart
• Rokersauto - Nee
• Aantal eigenaren – 5 volgens eigenaar


De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.