Een van de meest luxe en exclusieve Tourings die op dit moment verkrijgbaar zijn, van een historisch automerk dat BMW op alle fronten naar een hoger niveau tilt. Conditie: vrijwel fabrieksnieuw.
In tegenstelling tot BMW's M-modellen zijn ALPINA's meer gericht op langdurig comfortabel Autobahnfahren op hoge snelheid, dan op racen op de Nordschleife. Dit uit zich in motoren met meer koppel onderin en een soepeler afgesteld weggedrag dan de hoogtoerige en harder afgeveerde M modellen. Vergis je niet: ALPINA's zijn rechtuit (minstens) net zo snel als hun M equivalenten. Daarbij is het interieur van een veel hoger niveau, met opulente houten sierlijsten in plaats van carbonfiber en in plaats van harde sportstoelen lederen zetels die niet zouden misstaan in de Britse topmerken, maar dan met Duitse bouwkwaliteit. Ook zijn dit geen massaproducten maar grotendeels met de hand gebouwde luxevoertuigen. Een totaal ander karakter.
Maar eerst even terug in de tijd. In 1962 ontwikkelde de Duitser Burkard Bovensiepen een dubbele Weber carburateur voor de BMW 1500. Deze werd zó goed ontvangen dat BMW vanaf 1964 de fabrieksgarantie in stand hield voor modellen die met deze carburateur werden uitgerust. Vanaf dat moment ging ALPINA zich bezighouden met het ontwikkelen van diverse raceonderdelen voor enkel BMW's, met als specialiteit carburateurs en snelle nokkenassen, die tot op de dag van vandaag worden afgebeeld in het ALPINA logo.
Het merk was erg succesvol in de racerij, totdat het zich in 1988 terugtrok uit diverse competities om zich volledig te kunnen richten op het produceren van personenwagens. Sinds 1983 is het merk erkend als zelfstandig fabrikant door het Duitse Ministerie van Transport, waarna alle geproduceerde auto's werden geregistreerd als ALPINA.
Dit verraadt hoe ver ALPINA gaat in het aanpassen van BMW's: BMW motoren worden verscheept naar Buchloe, handmatig aangepast, teruggebracht naar de productielijn van BMW om daar in een gereedstaand chassis te worden ingebouwd en het geheel gaat vervolgens weer naar Buchloe en wordt daar afgebouwd en voorzien van luxere interieurdelen en andere aanpassingen. Dit alles vrijwel geheel met de hand, wat de productie beperkt en exclusiviteit garandeert.
Een typische ALPINA uitvinding is het zogeheten Switch-Tronic systeem, waarmee ALPINA in 1992 de eerste fabrikant werd die op het stuur geplaatste handbediening van een automatische versnellingsbak kon aanbieden. Karakteristiek zijn verder de multispaaks lichtmetalen velgen met de ventieldop onder een centraal deksel, aangepaste bumpers en optionele bestickering geïnspireerd op de racewagens van weleer. Van binnen voeren zacht leder en hout de boventoon, samen met ALPINA logo’s en typeplaatjes.
Het betreft hier een ALPINA B5 Touring Allrad uit 2022, gebaseerd op een BMW M550i Touring xDrive van de G31 generatie. Echter is de N63 4.4L V8 door de specialisten in Buchloe voorzien van onder andere een nieuw lichtgewicht in- en uitlaatsysteem, koelsysteem, twee twin-scroll Garett turboladers, hoge compressie zuigers, speciale bougies en een nieuwe door ALPINA geprogrammeerde ECU. Dit alles zorgt voor een vermogen van 621 pk en een koppel van 800 Nm. Om dit koppel betrouwbaar aan te kunnen is de automatische ZF versnellingsbak voorzien van zwaardere componenten en het aangepaste Switch-Tronic flipper systeem.
Ook het onderstel is verregaand aangepast en de vierwielbesturing is opnieuw gekalibreerd. De vierwielaandrijving stuurt maximaal 90% van het vermogen naar de achterwielen. De Pirelli P Zero banden zijn speciaal voor dit model ontworpen.
Dit exemplaar is origineel Duits geleverd. Uitgevoerd in ingetogen Azuritschwarz II (zeer donkerblauw metallic) met zwart Nappa leder en vrijwel alle opties.
NB: dit betreft een BTW-auto. De BTW is bij de biedingen inbegrepen. Een eventuele zakelijke koper kan de BTW (21%) weer terugvorderen. De biedingen zijn inclusief registratie op een nieuw Nederlands kenteken.
Onze mening
ALPINA's zijn een goed voorbeeld van 'stealth wealth': alleen de kenner weet wat hij/zij voor zich heeft, de leek ziet een goed aangeklede BMW. Hier kan je overal mee voor komen rijden. Ook de kleurstelling en het ontbreken van bestickering maakt dit exemplaar een echte 'sleeper'. Hadden we al gezegd dat dit exemplaar net is ingereden met slechts 4.300 km op de teller?
Als zelfstandig automerk gaat de exclusiviteit en het vakmanschap van ALPINA verder dan tuningbedrijven Brabus en ABT. Zelfs nu ALPINA sinds 2022 officieel onderdeel is van de BMW Group, blijft het merk zelfstandig bestaan. Wel betekent dit dat het huidige gamma tot de laatste modellen behoren die ALPINA als volledig losstaand merk heeft geproduceerd, wat de investeringswaarde (ter indicatie, deze B5 kost € 215.320,- nieuw op Nederlands kenteken) van deze B5 wellicht ten goede komt. Eén ding is zeker: dichter bij een M5 Touring ga je (voorlopig) niet komen, maar dan met een interieur op topniveau en meer comfort.
Uitrusting
Deze auto is af-fabriek uitgerust met:
Airbags, bestuurders- en passagiersairbags, zij- en hoofdairbags.
Passagiersairbag, uitschakelbaar Actieve cruisecontrol met Stop&Go-functie
Rijbelevingsschakelaar met ECO PRO, COMFORT+, COMFORT, SPORT, SPORT+ en ADAPTIVE modus
Voorspoiler met ALPINA opschrift
ALPINA vloermatten
Achterskirt, geïntegreerd met dubbele uitlaatpijpen links en rechts
HiFi luidsprekersysteem
Intelligente noodoproep incl. telediensten en hulp bij ongevallen
Automatische klimaatregeling met 4-zone regeling
Comfortabele stoelen vooraan met geheugen voor bestuurder en voorpassagier
LED-koplampen met groter bereik
Stuurwiel: SWITCH-TRONIC sportleder stuurwiel met multifunctionele functies.
Live Cockpit ConnectedDrive in ALPINA-design
Lendensteun voor bestuurder en voorpassagier
Parkeer assistent
Regensensor en automatische koplampcontrole
Bandendrukindicator
Bandenreparatieset
Stoelverwarming voor bestuurder en voorpassagier
Automatische sporttransmissie (8 versnellingen) met ALPINA SWITCH-TRONIC
Telefonie met draadloos opladen
Typeplaatje met productienummer
Waarschuwingsdriehoek en verbanddoos
Extra 12V stopcontacten
ALPINA Sport Chassis Plus Incl. Adaptive Drive (Adaptief Chassis + Dynamic Drive), Integral Active Steering en ALPINA COMFORT+ modus.
ALPINA uitlaatsysteem, roestvrij staal, met dubbele uitlaatpijpen
20CSA ALPINA Classic 20" velgen antraciet
Z06 ALPINA Blau Remklauwen
1APR ALPINA gedrukt in hoofdsteun
XEZ Fijn houten meubilair in pianolak met zilveren badges
6U8 Gebaren herkenning
688 Harman Kardon surround sound system
760 Shadow line hoogglans
209 Achteras versnellingsbak met differentieelslot
208G Krachtig remsysteem
775 Dakhemel antraciet
111Z ALPINA vloermatten met lederen rand
4M5 Lederen instrumenten paneel
4U1 Keramische toepassing voor controles
114Z ALPINA kofferbak matten met lederen rand
1AL1 Stuurwielontwerp in ALPINA LAVALINA
248 Stuurwielverwarming
453 Actieve stoelventilatie vooraan
4HA Stoelverwarming voor en achter
4NM Omgevingsluchtpakket
420 Zonwerende beglazing
536 Standkachel
3AC Koppeling aanhangwagen
319 Garagedeuropener, geïntegreerd
322 Comfortabele toegang
5AL Actieve bescherming
5AC Grootlichtassistent
610 Heads-up display
5DN Parkeerassistent Plus
5AU Rijassistent Professional
5AZ BMW Laser licht
3MF BMW Individual Shadow Line verlichting
6DR BMW Rij recorder
3MC Hoogglans Shadow Line dakrails
402 Panorama glazen dak
1ASW SWITCH-TRONIC schakelpeddels van volledig aluminium, CNC-gefreesd
7R7 Innovatiepakket
Modificaties
Geen, deze auto is nog volledig origineel.
Opmerkingen
De auto verkeert in vrijwel nieuwstaat en wordt afgeleverd door de ALPINA importeur. Verwacht een conditie die perfectie benadert.
De ALPINA staat momenteel op Duits kenteken, voor aflevering wordt de ALPINA B5 op Nederlands kenteken gezet. Dit (registratie, BPM & BTW) is bij de (bied)prijs inbegrepen.
Recente onderhoudshistorie
Gezien het geringe aantal gereden kilometers heeft de auto nog geen behoefte aan onderhoud gehad.
De ALPINA wordt afgeleverd door Dusseldorp BMW, een grote Nederlanse dealergroep gespecialiseerd in BMW, tevens officieel importeur van ALPINA. Deze B5 werd door de eigenaar ingeruild op een nieuwe ALPINA XB7.
Samenvatting
Verkoper – Dusseldorp BMW / ALPINA Verkoper type - Zakelijk Locatie – Gelderland Chassisnummer – WAPBG3100MKM50749 Kenteken – Duits: NGM 899 (wordt geleverd met nieuw NL kenteken) Eerste registratie – 4 juli 2022 Kilometerstand – 4.300 km Aantoonbaar – Ja Garantie – 36 maanden fabrieksgarantie (33 resterend) BTW/Marge-auto - BTW Carrosserie - Stationwagen Motor – ALPINA M5/1 4.4L V8 Bi-Turbo 612pk (gebaseerd op BMW N63B44T3) Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak – ZF 8-traps automaat met Switch-Tronic flipper stuurbediening Exterieur - Azuritschwarz II Metallic C47 Interieur - Exklusive leder Nappa Schwarz Exklusivnaht LZFK Bekleding - Nappa leder Rokersauto - Nee Eigenaren – 1 Banden - Nieuwe Pirelli P Zero ALP
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable