Een Porsche Cayman staat altijd garant voor rijplezier, maar in de S-versie wordt de Cayman helemaal leuk. We durven wel te stellen dat de Cayman S een betere rijdersauto is dan menig sportwagen met een hoger prijskaartje. Zelfs uit dezelfde stal. Dit specifieke exemplaar is afkomstig van de tweede eigenaar en uitgerust met onder meer het Sport Chrono-pakket en PASM.
Met de tweede generatie Boxster introduceerde Porsche ook een versie voor de niet-cabrioliefhebbers: de Cayman. Daarmee had Porsche voor het eerst in hele lange tijd weer een tweezits coupé in het gamma. Normaliter is de cabrio-versie duurder, maar Porsche positioneerde de Cayman qua prijs boven de Boxster.
De Cayman kreeg een unieke profiel, met dank aan de vlak aflopende fastback-achterkant. Daarmee onderscheidde de Cayman zich niet alleen van de Boxster, maar ook van de 911. Met de middenmotor lay-out onderscheidt de Cayman zich ook op technisch vlak van zijn grotere broer.
Dankzij deze lay-out en het veelgeprezen onderstel is de Cayman in de basis al een bijzonder vermakelijke auto. Dit exemplaar is nog leuker want we hebben hier te maken met een Cayman S van na de facelift. Dat betekent dat de atmosferische boxermotor maar liefst 320 pk produceert. Dat is 25 pk meer dan de pre-facelift Cayman S en 55 pk meer dan de Cayman zonder S.
Waar de Cayman eerst standaard een vijfbak had, zijn alle Caymans na de facelift - en dus ook dit exemplaar - standaard uitgerust met de zesbak. Verder is het design opgefrist, met een vloeiender vormgegeven voorbumper, andere koplampen plus achterlichten en twee ronde uitlaateindstukken. De facelift-versie is trouwens niet alleen beter, maar ook een stuk zeldzamer dan de versie van voor de facelift.
Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in Basalt Schwarz. Voor het extra sportieve randje is de auto uitgerust met onder meer het Sport Chrono-pakket en Porsche Active Suspension Management (PASM). Tegelijkertijd is deze Cayman S met cruise control, stoelverwarming en elektrisch verstelbare stoelen ook prima te gebruiken als daily driver.
De auto heeft 188.100 km op de teller staan, maar de motor heeft minder gelopen. Die is namelijk bij 58.676 km onder garantie vervangen door Porsche (zie Onderhoudshistorie).
Wouter's mening
Het was natuurlijk onvermijdelijk, maar de Cayman heeft altijd een beetje in de schaduw van de 911 gestaan. Dat terwijl de Cayman met zijn middenmotor stiekem de beter rijdende auto is van de twee. Zelfs in basis uitvoering rijdt een Cayman gewoon briljant, deze S uitvoering met Sport Chrono gooit daar nog een schepje bovenop. Handbak, heerlijk! Meer Porsche voor je geld kun je bijna niet krijgen. Punt.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met:
635 Parkeerhulp
454 Cruisecontrol
603 Xenon Plus dynamische bochtverlichting
672 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 navigatie offroad
023 Wijzerplaten instrumentengroep in zilver
026 Wijzerplaten stopwatch in zilver
271 Buitenspiegel voor bestuurderszijde asferisch, elektrisch verstel- en verwarmbaar
288 Koplampreinigingssysteem
342 Stoelverwarming links en rechts
375 Sportstoel, elektrisch verstelbaar, links
376 Sportstoel, elektrisch verstelbaar, rechts
405 Carrera Classic wiel 19"
424 Cd-box
465 Mistachterlicht links
475 Elektrische demperregeling PASM (Porsche Active Suspension Management)
476 Porsche Stability Management (PSM)
480 6 versnellingen handversnellingsbak
524 Wegrijbeveiliging, centrale vergrendeling, 433 MHz
544 Alarmsysteem zonder infrarood- bewaking 433 MHz
555 Veiligheidsgordels in zwart
573 Airconditioning
605 LED-dagrijverlichting
610 DVD navigatie Pakket Europa
640 Sport Chrono-pakket Plus
665 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 basismodule incl. radio
666 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 telefoon (GSM)
983 Stoelbekleding voor, leder
Modificaties
Er is een PCM 3.0 Audio & iPod Input Kit (t.w.v. ca. €470) geïnstalleerd om het verbinden met mobiele apparaten makkelijker te maken. Verder is de auto volledig origineel.
Opmerkingen
Er zijn de volgende gebruikssporen, behorend bij een auto van 12 jaar oud en vastgelegd op de foto's:
Beschadiging van de instaplijst aan de bestuurderskant
Lichte steenslag op de voorklep
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
29 april 2021 - 186.262 km - Thijs Timmermans: remleiding en leiding stuurbekrachtiging vervangen
9 juli 2020 - 177.718 km - Auto-Resto Nijmegen: AOS-modificatie*
28 januari 2020 - 171.353 km - Profile Geldermalsen: remblokken achter vervangen
*Er is preventief een AOS (Air Oil Seperator)-modificatie doorgevoerd om motorschade als gevolg van een falende AOS te voorkomen (een bekende Porsche-kwaal).
Bij 58.676 km is om onder garantie door Porsche een nieuwe motor ingebouwd (zie foto's voor een bevestiging van Porsche Zentrum Hofheim). Desgevraagd meldt de eigenaar: 'Toen ik de auto kocht heb ik er een Porsche specialist naar laten kijken die zei dat met zo'n lage km stand je blok vernaggelen vaak gebeurd met verkeerd terugschakelen. Hij heeft toen de auto uitgelezen en constateerde dat er met dit blok nooit verkeerd terug geschakeld is.' Dit is dus wellicht een van de zeldzame, maar toch beruchte (dankzij de diverse Cayman, 996 en 997 fora) Porsche plofmotoren geweest.
Zie ook de foto's voor de recente facturen en het onderhoudsboekje.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Set zwarte Soleil LXM-1 19 inch velgen (i.c.m. de zomerbanden)
Winterbanden (i.c.m. de originele velgen) - Continental ContiWinterContact, 2017, 7 mm
Plastic vloermatten (origineel Porsche)
PCM 3.0 iPod & iPhone Interface Cable
Over de verkoper
Een Porsche bezitten is voor velen een jongensdroom, maar de eigenaar van deze Cayman S heeft die droom ook waargemaakt. Met behulp van Porsche Specialist Auto Resto haalde hij (na een keuring) deze Porsche uit Duitsland. Volgens hem is de 911 het icoon, maar de Cayman de beste rijdersauto. Wij spreken hem niet tegen. Omdat hij binnenkort een tamelijk grote aankoop wil doen (een huis), doet hij de Cayman nu van de hand.
Samenvatting
Verkoper - Thomas Verkoper type - Particulier Locatie - Gelderland Chassisnummer - WP0ZZZ98Z9U770375 Bouwjaar/-datum - 12 januari 2009 Eerste registratie - 2010 Kilometerstand - 188.100 km Aantoonbaar - Ja Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge-auto Carrosserie - Coupé Motor - 3,4 liter zescilinder boxermotor Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Basalt Schwarz (C9Z) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2, inclusief huidige Banden - Michelin Pilot Sport 4S* (voor: maart 2020, 5 mm; achter: mei 2021, 7 mm)
*Op de foto's zijn de winterbanden gemonteerd
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.