Is de 993 het summum van de 911-reeks? Velen denken van wel. De 993 is niet alleen zo geliefd omdat het de laatste der luchtgekoelde 911’s is, maar ook omdat de 993 een klassieke koets combineert met moderne prestaties en rijeigenschappen. Het beste van twee werelden dus. Dit exemplaar is uitgevoerd in de chique kleur Ozeanblau met een zwart interieur, heeft iets meer dan een ton op de teller en is voorzien van de Tiptronic. Een stijlvolle en fiscaal vriendelijke daily driver.
Binnen de 993 line-up is de Carrera S (ook wel bekend als de Carrera 2S) de versie die je wilt hebben. Niet omdat het de állersnelste of állerzeldzaamste versie is, maar wel omdat de Carrera S de beste componenten combineert. Deze versie heeft het brede koetswerk van de Turbo, maar dan met achterwielaandrijving. Bovendien is de Carrera S lichter dan een 4S, dus ook iets sneller.
De 993 Carrera S onderscheidt zich verder op visueel vlak met het gespleten en meegespoten luchtrooster op de spoiler. De toegenomen spoorbreedte en het verlaagde onderstel zorgen ervoor dat de Carrera S weer een net wat betere wegligging heeft dan de reguliere Carrera. De Carrera S werd voor 10 mm lager en achter 20 mm. Samen met de 60 mm bredere koets zorgt dit voor een imposant achteraanzicht. Of, om het wat platter te zeggen: een lekkere kont.
De luchtgekoelde boxer zescilinder uit de Carrera S produceert 285 pk en 340 Nm aan koppel. Daarmee sprint de 993 Carrera S in 5,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 270 km/u. Daarmee kun je vandaag de dag nog steeds prima voor de dag komen!
De Carrera S is een behoorlijk zeldzame auto, mede vanwege het feit dat deze versie maar twee jaar in productie was. Van de 68.029 Porsche 993’s die er in totaal zijn gebouwd, waren er maar 3.714 een Carrera S. Dit is een van de redenen dat dit een erg gewilde auto is.
Deze 993 rolde december 1996 van de band en werd in 1997 voor het eerst registreerd in Duitsland. In 2003 werd de auto in Nederland ingevoerd. De huidige eigenaar heeft de auto in 2015 over kunnen nemen van een kennis, maar heeft er sindsdien slechts 400 kilometer mee gereden.
Wouter’s mening.
Vraag een Porsche 996 rijder wat hij van een 993 vindt. Toen de 996 uitkwam als opvolger van de 993, werd deze nieuwe 911 verketterd door de puristen. Waterkoker! Persoonlijk vind ik een 996 een stap voorwaarts qua comfort en de instapprijzen liggen uiteraard een stuk toegankelijker. Maar eens, zo'n 993 in S uitvoering is wel erg fraai. Zou ik een Tiptronic kiezen? Ik moet natuurlijk 'handbak!' roepen, maar als dagelijkse youngtimer is dit natuurlijk de betere keus.
Uitrusting
Deze Porsche 911 is af fabriek onder andere uitgerust met:
De auto was voorzien van een modernere radio, maar die is door de eigenaar verwijderd. Zoals te zien is op de foto's is daar nog geen originele radio voor in de plaats gekomen. Verder is de auto volledig origineel.
Opmerkingen
Uiteraard heeft deze Porsche minimale gebruikssporen die te verwachten zijn bij een auto van 24 jaar oud, zichtbaar op de foto's:
Een klein plekje in de lak op het rechterachterscherm.
Een paar kleine gebruikssporen op het lakwerk van de auto
Kleine beschadiging aan de stoelbediening
De voorbumper is in 2015 overgespoten in verband met steenslag.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eigenaar heeft sinds de aanschaf in 2015 nauwelijk met de auto gereden (zo'n 400 km).
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
05 juni 2015 -101.019 kilometer - Autobedrijf Van Weert (Bosch Car Service): laatste APK
12 juni 2014 - 99.785 kilometer - Autobedrijf Van Weert (Bosch Car Service): kleine onderhoudsbeurt en APK (o.a. motorolie, oliefilter)
16 juni 2012 - 97.680 kilometer - Autobedrijf Van Weert (Bosch Car Service): onderhoudsbeurt (o.a. bougies, oliefilter, remvloeistof)
Het afgestempelde onderhoudsboekje en de onderhoudsfacturen vanaf 2004 zijn aanwezig (zie ook de foto's).
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alarm klasse 3
Documentatie vanaf 2004
Volledig bijgehouden onderhoudsboekje
Over de verkoper
De huidige eigenaar kocht deze 993 in 2015 van een goede kennis die er in tien jaar tijd zo’n 17.000 kilometer mee had gereden. Sinds de aankoop staat de Carrera S echter vooral mooi te zijn in de garage. De verkoper heeft er sinds de aanschaf in 2015 slechts 400 kilometer mee gereden. Het gezin bleek toch wat minder goed in de Porsche te passen dan bij aankoop gehoopt. En de weekenden zijn te druk om er even op uit te gaan. Zonde natuurlijk, dus de 993 mag nu de garage verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Frank Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WP0ZZZ99ZVS312418 Bouwjaar/-datum - 13 december 1996 (modeljaar 1997) Eerste registratie - 27 januari 1997 Kilometerstand - 101.550 km Aantoonbaar - Ja Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 3,6 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor met 285 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Tiptronic automaat Exterieur - Ozeanblau Metallic (E1) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 5 in Nederland (op basis van de boekjes 2 in Duitsland) Banden - Bridgestone Potenza S-02A (profieldiepte rondom 4,5 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.