Is de 993 het summum van de 911-reeks? Velen denken van wel. De 993 is niet alleen zo geliefd omdat het de laatste der luchtgekoelde 911’s is, maar ook omdat de 993 een klassieke koets combineert met moderne prestaties en rijeigenschappen. Het beste van twee werelden dus.
Binnen de 993 line-up is de Carrera S (ook wel bekend als de Carrera 2S) de versie die je wilt hebben. Niet omdat het de állersnelste of állerzeldzaamste versie is, maar wel omdat de Carrera S de beste componenten combineert. Deze versie heeft het brede koetswerk van de Turbo, maar dan met achterwielaandrijving. Bovendien lichter dan een 4S, dus ook iets sneller.
Dit exemplaar is uitgevoerd in de chique kleur Ozeanblau met een Nachtblau interieur én voorzien van een handbak, waardoor het plaatje helemaal compleet is. Er staat nog geen ton op de klok en de auto verkeert nog in uitstekende conditie.
De 993 Carrera S onderscheidt zich verder op visueel vlak met het gespleten en meegespoten luchtrooster op de spoiler. De toegenomen spoorbreedte en het verlaagde onderstel zorgen ervoor dat de Carrera S weer een net wat betere wegligging heeft dan de reguliere Carrera. De Carrera (2)S werd voor 10mm lager en achter 20mm. Samen met de 60 mm bredere koets zorgt dit voor een imposant achteraanzicht. Of, om het wat platter te zeggen: een lekkere kont.
De luchtgekoelde boxer zescilinder uit de Carrera S produceert 285 pk en 340 Nm aan koppel. Daarmee sprint de 993 Carrera S in 5,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 270 km/u. Daarmee kun je vandaag de dag nog steeds prima voor de dag komen!
De Carrera S is een behoorlijk zeldzame auto, mede vanwege het feit dat deze versie maar twee jaar in productie was. Van de 68.029 Porsche 993’s die er in totaal van de band rolden waren er maar 3.714 een Carrera S. Dit is een van de redenen dat dit een erg gewilde auto is. Daarvan was een groot deel uitgevoerd met Tiptronic-automaat, dus dat maakt dit exemplaar met handbak nog een stukje zeldzamer!
Wouter's mening
Vraag een Porsche 996 rijder wat hij van een 993 vindt. Toen de 996 uitkwam als opvolger van de 993, werd deze nieuwe 911 verketterd door de puristen. Waterkoker! Persoonlijk vind ik een 996 een stap voorwaarts qua comfort en de instapprijzen liggen uiteraard een stuk tioegankelijker. Maar eens, zo'n 993 in S uitvoering is wel erg fraai. Deze heeft dan de handbak met alleen achterwielaandrijving. Dus lichter, sneller en rauwer dan de 4S. Als het dan toch een luchtgekoelde moet worden...
Sportuitlaat gemonteerd in 2003 door Wisman Porsche (originele uitlaat nog aanwezig)
Originele 18 inch Turbo-velgen (in plaats van de standaard 17 inch Cup-velgen)
Becker radio met navigatie & CD-wisselaar
Carbon Turbo S-interieurpanelen (volgens vorige eigenaar af fabriek, huidige eigenaar betwijfelt dat)
Verder is de auto nog origineel.
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zit alleen wat steenslag op de voorklep en voorbumper (zie foto's).
De Porsche is ongevalvrij (zie ook het taxatie- & Porsche aankoop rapport). De 993 is alleen rechtsachter een keer gedeeltelijk overgespoten na lichte plaatschade (de vorige eigenaar had een paaltje gepakt bij het parkeren > brede heupen).
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De huidige eigenaar brengt zijn 911 voor de beurten naar Porsche Centrum Leusden. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
Kleine beurt, 30 april 2020 - 94.922 km - Porsche Centrum Leusden
Grote beurt, 18 april 2018 - 91.051 km - Porsche Centrum Leusden
Airco vervangen, 12 juni 2017 - 89.736 km - Porsche-specialist V.d. Gugten Bodegraven
Grote beurt, inclusief remschijven en -blokken, 8 april 2013 - 75.201 km - Porsche Centrum Leusden
Aankoopkeuring, 17-01-2013 door Porsche Centrum Leusden, 74.624 km (zie foto's)
De volledige onderhoudshistorie met facturen is aanwezig en op aanvraag beschikbaar.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Porsche Geburtskunde (zie foto)
Originele uitlaat
Over de verkoper
De jongensdroom van de eigenaar was om ooit een Porsche 993 Carrera S te bezitten en daar jaarlijks een trip door Europa mee te maken. Die droom is volledig uitgekomen: hij heeft een 993 Carrera S aan kunnen schaffen én heeft er onvergetelijke trips naar onder andere Schotland mee gemaakt. Hij heeft de auto inmiddels 8 jaar, maar is er geleidelijk aan minder mee gaan rijden. Dat is natuurlijk zonde. Hij gaat daarom op zoek naar een volgende hobby, terwijl iemand anders van deze fraaie 993 Carrera S mag gaan genieten.
Samenvatting
Verkoper - Eelko Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ99ZVS310634 Bouwjaar/maand - September 1996 Kilometerstand - 96.500 km NAP - Nee, import uit Duitsland in 2003 - kilometerstand logisch en aantoonbaar Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor met 285 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Ozeanblau Metallic (E1) Interieur - Nachtblau (FK) Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 4 (inclusief huidige) Banden - Continental (2015, 12.000 km, goede staat)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable