Met het dak open genieten van de raspende atmosferische boxer: het kan nog in deze 991 Carrera S Cabriolet. Met achterwielaandrijving, Sport Chrono, PASM en PDK. Dit exemplaar heeft slechts 27.800 km op de teller staan en is sportief uitgevoerd in Pure White met contrasterende zwarte velgen.
De Porsche 991 is de grootste sprong voorwaarts die de 911 heeft doorgemaakt in de laatste twintig jaar. De 997 was namelijk een doorontwikkeling van de 996 en de huidige 992 is weer een doorontwikkeling van de 991. De 991 stond echter op een compleet nieuw platform.
De 911 werd weliswaar langer en breder, maar de 991 Cabrio is toch 75 kg lichter dan zijn voorganger. Met de Carrera S heb je qua snelheid niets te klagen. Ondanks dat hij 'slechts' 15 pk meer heeft dan de 997 Carrera S (400 in plaats van 385) was hij op de Nordschleife 13 seconden sneller dan z’n voorganger. Daarmee evenaart de 991 Carrera S de rondetijd van de 997 GT3.
En dat zonder nieuwe krachtbron, want de 991 heeft nog altijd de atmosferische 3,8 liter flat six achterin liggen. En daar is he-le-maal niets mis mee, want dit is een geweldig blok. Zowel qua prestaties als qua geluid.
Dit geluid kun je in deze 911 extra goed horen, want dit exemplaar is voorzien van de optionele Porsche sportuilaat. Bovendien hebben we hier te maken met een cabriolet. Qua geluidsbeleving kom je in deze 911 dus niets te kort. Bij de dakconstructie heeft Porsche overigens gebruik gemaakt van magnesium, wat de kap zowel licht als sterk maakt. Het lijkt een gewone softtop, maar het dak bestaat uit 3 panelen die over elkaar heen schuiven. Qua stijfheid en isolatie doet de cabrio dan ook niet of nauwelijks onder voor de coupé.
Dit exemplaar is uitgerust met PDK-bak en het Sport Chrono-pakket, waar ook Launch Control bij inbegrepen is. Zodoende kun je het maximale uit deze auto halen qua acceleratie, met een 0-100-tijd van 4,3 seconden. En als je dat wilt kun je in deze cabrio ook de 300 km/u aantikken.
Met zulke prestaties mag een auto er ook gerust sportief uitzien. Dat is wel in orde bij dit exemplaar. Deze 991 is namelijk uitgevoerd in Pure White, wat een lekker contrast vormt met het zwarte dak en de zwarte velgen. Qua opties ontbreekt het je verder aan niets in deze auto. Naast de genoemde sportuitlaat en het Sport Chrono-pakket is de auto onder meer voorzien van elektrisch verstelbare sportstoelen, ParkAssist voor en achter, Porsche Active Suspension Management en een BOSE sound system.
De Porsche is origineel geleverd in Duitsland en verkeert sinds 2016 bij de huidige Nederlandse eigenaar. Deze heeft er eerst in Californië mee gereden en heeft hem vorig jaar als huisraad weer mee naar Europa verhuisd en op Nederlands kenteken gezet.
Wouter's mening
Je favoriete generatie 911 kiezen: het is altijd een duivels dilemma. De 991 staat toch wel heel hoog op mijn lijstje. Alles klopt gewoon aan deze auto. Dit exemplaar heeft een sportuitlaat, een sper, PASM en Sport Chrono-pakket en dat zijn precies de opties die ik ook zou vinken. Met het witte kleurtje en de zwarte velgen is het ook een lekker uitgesproken verschijning.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met:
636 Parkeerhulp voor en achter
674 Inbouw vooraf Vehicle Tracking System
454 Cruise control
603 Xenon plus dynamische bochtverlichting
844 Multifunctioneel stuurwiel glad leder
656 Stuurkolom hoogte- en lengteverstelbaar met memory
672 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 navigatie offroad.
423 Carrera S wiel (III) 20"
583 Rokerspakket
023 Wijzerplaten instrumentengroep in zilver
025 Wijzerplaten stopwatch in zwart
140 Dynamische motorsteunen Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM)
De 'Porsche' belettering op de achterzijde is verwijderd bij het overspuiten van de achterbumper (zie Opmerkingen). Verder is de auto volledig origineel.
Opmerkingen
De velg rechtsachter is licht beschadigd (zie foto's). In 2020 is de achterbumper overgespoten vanwege een kleine beschadiging in de lak, voortgekomen uit de transport terug naar Nederland. Een foto van het plekje voor reparatie is op aanvraag beschikbaar.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto is altijd onderhouden bij de Porsche-dealer. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
11 november 2021 - 27.680 km - Porsche Centrum Rotterdam: o.a. bougies vervangen en olie ververst (€1.201,20)
9 november 2020 - 25.215 km - Porsche Centrum Rotterdam: klein onderhoud en accu + koelventilator vervangen (€3.371)
15 februari 2018 - 12.677 km - Beverly Hills Porsche: grote beurt (o.a. bougies, motorolie, remvloeistof, filters)
Bij aankoop in 2016 heeft de Porsche een 111-puntencheck gehad (zie foto's) i.v.m. de twee jaar Porsche Approved-garantie die de auto toen kreeg. Er stond op dat moment 11.308 km op de teller. Het originele onderhoudsboekje is bij het transport naar de VS kwijtgeraakt. Daarom staan in het onderhoudsboekje alleen de stempels van de laatste beurten bij Porsche Centrum Rotterdam. Wel zijn alle facturen aanwezig van het onderhoud in de VS. Zie de foto's voor de recente facturen en de 111-puntencheck.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Autohoes voor buiten
Over de verkoper
De verkoper is een Porsche-liefhebber, en in het bijzonder een 911-liefhebber. Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer, toch? Hij bezat eerder al een 997 en schafte daarna dus deze 991 aan. Hij wilde geen US specs, dus werd een Porsche uit Duitsland geimporteerd. Die vervolgens mee terug naar Europa verhuisde. "Het machtige gevoel dat je beleeft met de kap open is onbeschrijfelijk," aldus de eigenaar. Vanwege werkgerelateerde veranderingen en het feit dat de kinderen de achterbank ontgroeid zijn, werd de Porsche steeds minder gebruikt. Daarom is het nu na vijf mooie jaren tijd om afscheid te nemen van de 991.
Samenvatting
Verkoper - Bert Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ99ZES146855 Bouwjaar/-datum - 18 december 2013 Eerste registratie - 20 maart 2014 Kilometerstand - 27.800 km Aantoonbaar - 111 punten check & facturen sinds 2016 aanwezig Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge-auto Carrosserie- Cabrio Motor - 3,8 liter zescilinder boxermotor met 400 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak- 7-traps PDK-bak Exterieur- Pure White (C9A) Interieur - Zwart Bekleding- Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 (inclusief huidige) Banden- Pirelli P Zero (2020, <1.000 km)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.