Er zijn niet veel modellen waarvan gezegd kan worden dat ze de stamvader zijn van een populaire niche. Van de eerste generatie Mercedes CLS kan dit zeker wél gezegd worden. Mercedes schiep met deze auto namelijk de niche van de vierdeurscoupé. De CLS was een schot in de roos en bij andere merken vond dit idee gretig navolging.
Bij deze Collectable gaat hem om de topversie van de CLS bij de introductie in 2004: de CLS 55 AMG. Deze versie oogt subtiel bruter, maar het elegante lijnenspel is gelukkig intact gebleven. De ronkende V8 Kompressor komt regelrecht uit de E 55 AMG. Toch is deze auto meer dan een E 55 AMG met een fraaier koetswerk. Dankzij de stijvere ophanging en de meer directe besturing rijdt de CLS ook daadwerkelijk sportiever. Dat gezegd hebbende: we moeten de kracht van een fraai koetswerk natuurlijk niet onderschatten. Het sierlijke lijnenspel is zonder twijfel de belangrijkste reden dat deze auto zo begeerlijk is en zoveel navolging heeft gekregen.
De CLS 55 AMG is overigens niet lang gebouwd: in 2006 werd de auto alweer vervangen door de CLS 63 AMG. Die had weliswaar meer vermogen, maar de volledige 476 pk van de 55 AMG staat bij al lager toerental al tot je beschikking. Bovendien heeft de 55 AMG meer koppel (700 Nm versus 630 Nm), wat bij 2.650 toeren al beschikbaar is. De 63 AMG mag dan op papier iets sneller zijn, in de praktijk voelt de 55 AMG minstens zo snel aan.
Bijkomend voordeel: de 5.4 V8 is ook iets minder dorstig. Natuurlijk, daar koop je een AMG niet voor, maar het is toch mooi meegenomen. Belangrijker nog: aangezien dit exemplaar uit 2005 stamt valt de auto onder de youngtimer-regeling. Deze CLS 55 AMG zou je zakelijke kilometers dus op meerdere manieren leuker kunnen maken.
Dit maagdelijk witte exemplaar uit 2005 is door Next Classics geïmporteerd uit Japan. De bijbehorende documentatie heeft eveneens de oversteek gemaakt. Bij Japanse auto’s moet je normaliter rechts instappen als je een stuur voor je neus wilt hebben, maar gelukkig geldt dat niet voor deze CLS. Het stuur zit aan de enige juiste kant. Dat zie je overigens vaak bij dit soort auto’s in Japan, waar linksgestuurde auto's een statussymbool schijnen te zijn. De kleur wit is eveneens iets waar Japanners dol op zijn. In ons land is het vooral zwart en grijs wat de klok slaat, dus witte CLS 55 AMG’s zijn hier dunner gezaaid.
De AMG heeft in 2018 zijn Japanse kenteken verwisseld voor gele platen. Deze CLS is zeker niet de enige auto die de laatste jaren de oversteek naar Nederland heeft gemaakt. Japan is wat autoimport betreft het nieuwe Zwitserland aan het worden. De auto’s uit Japan zijn altijd erg goed onderhouden, wat mede te danken is het feit dat ze de keuringslat daar erg hoog leggen. Dat geldt overigens ook voor youngtimerspecialist Marco Hof, die deze CLS nu aanbiedt.
Wouter's mening
Eigenlijk hoef ik mijn mening helemaal niet te geven. Ik zou zeggen: kijk en luister, dan weet je genoeg. Maar oké, als ik dan toch mijn mening moet geven: de CLS was zijn tijd ver vooruit en daarom is het gewoon een van de fraaiste auto’s van zijn generatie. Laat die generatie nou net de youngtimer-leeftijd bereikt hebben. En had ik al gezegd dat de M113 V8 nog steeds briljant is?
Uitrusting
220 parktronic
242 voorstoel rechts elektrisch verstelbaar met memory
761 radiografische zender met gered. bereik, zonder paniekschakeling
770 19 inch vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen
810 Harman Kardon (r) Logic 7 (r) surround sound system
819 cd-wisselaar, MP3-compatibel, voor zes cd's
873 stoelverwarming voor bestuurder en bijrijder
919 pakket hoger koelvermogen
H05 sierdelen laurierhout
U18 automatische kinderzitherkenning
U27 flessenhouder
Modificaties
De auto is geschikt gemaakt voor Europees verkeer (inclusief koplampen en COMAND-systeem). De achterruit is (zoals bij veel Japanse auto's) verduisterd door middel van een professioneel aangebracht folie. Wij vinden het passen bij de auto, maar het kan probleemloos verwijderd worden.
Verder is de auto volledig origineel.
Opmerkingen
De auto heeft wat lichte beschadingen die vastgelegd zijn op de foto's:
Lichte krassen op de rechterzijkant van de achterbumper
Stoeprandschade aan velgen rondom
Kleine krasjes op middentunnel achterin
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De recente onderhoudshistorie is aanwezig. De laatste APK vond plaats in april 2020. Er waren toen geen opmerkingen. Voor aflevering wordt de auto nagelopen en voorzien van een nieuwe APK, verse vloeistoffen en filters.
Inbegrepen bij verkoop
Onderhoudsboekje (Japans)
RDW tellerrapport (logisch)
Over de verkoper
Als er iemand in Nederland thuis is in youngtimers dan is het Marco Hof van Next Classics wel. Een van de grondleggers van het Youngtimer domein. Al sinds 2004 weet hij iedere keer weer de mooiste en best onderhouden auto's in dit segment te vinden. Als je een bezoekje brengt aan de snoepwinkel die Next Classics heet is al snel duidelijk voor welk merk Marco een zwak heeft: Mercedes. Hij weet dus als geen ander waar hij op moet letten bij Mercedes youngtimers.
In 2018 importeerde Marco deze CLS uit Japan en leverde deze aan de eerste Nederlandse eigenaar.
Samenvatting
Verkoper
Marco Hof / Next Classics
Verkoper type
Youngtimer- en Mercedes specialist
Locatie
Noord-Holland
Chass. Nr.
WDD2193761A021636
Bouwjaar
2005
Km. stand
98.500 km
NAP
Nee (import uit Japan), tellerstand wel aantoonbaar en logisch
Garantie
3 maanden op bak en blok tegen meerprijs
Carrosserie
Sedan
Motor
M113 5.4 V8 Kompressor met 476 pk
Aandrijving
Achterwielaandrijving
Bak
Vijftraps automaat
Exterieur
Wit (Alabaster Weiss)
Interieur
Zwart (Anthrazit), met laurierhouten sierdelen
Bekleding
Leder
Rokersauto
Niet met zekerheid vast te stellen, geen rooklucht
Aantal eigenaren
4 (inclusief huidige eigenaar)
Banden
Michelin Pilot Super Sport - V: 70% A: 60% (pre-Wouter)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, vooraf worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Tom - The Collectables
2020-12-29 22:54:55
NB: vanwege de verscherpte lockdown maatregelen rondom de feestdagen (waaronder gesloten showrooms, dus lastiger bezichtigen) is de looptijd van de veiling van deze Collectable met 1 week verlengd.