Waar de vorige generatie (E92) nog gebruik mocht maken van een atmosferische V8, is BMW bij de vijfde generatie weer terug met de vertrouwde (en betrouwbare) zes-in-lijn motor. Wat de F80 generatie echter bijzonder maakt, is dat dit de allereerste generatie M3 met turbo’s is.
Waar een ‘’normale’’ M3 al 431 pk heeft, is er een nog extremere variant beschikbaar; de
M3 Competition. Niet alleen gaat het vermogen omhoog naar 450pk, maar ook krijgt de M3 een
aangescherpt M-onderstel bestaande uit andere dempers, andere veren, stabilisatorstangen, een andere uitlaat en nieuwe software voor motor, aandrijflijn, onderstel en veiligheidssystemen.
Ook optisch is de Competition een slag stoerder ten opzichte van een non Competition. Zo is de Competition voorzien van het Shadow-line pakket wat voor zwarte accenten zorgt en is hij herkenbaar aan de andere stoelen.
Maar wat als de sportievelingen onder ons zelfs dit niet genoeg vinden?
Wat als de bochtstabiliteit nog beter moet zijn? Wat als de M3 nog niet hard genoeg remt? Wat als de vering nog beter moet? Wat als het exterieur nog een tandje stoerder mag? En wat als je nog meer wil genieten van in- en uitlaat geluid?
Dan is er gelukkig deze M3.
Bij deze Competition zijn alleen de meest zinnige en professionele upgrades uitgevoerd. Van HR stabilisatorstangen en een KW Clubsport onderstel tot een AP Racing big brake kit voor en achter.
Daarnaast is er ook een Akrapovic titanium evolution uitlaatsysteem gemonteerd. De carbon fiber Eventuri intakes en FTP Charge pipes mochten uiteraard niet ontbreken. Software matig is de motor, versnellingsbak, differentieel en tractie control aangepast naar dat van een M4 GTS, om de auto op een nog hoger niveau te brengen.
Onder het kopje ‘’Modificaties’’ staat de complete lijst met alle upgrades.
Ook optisch is de M3 onderhanden genomen om de nadruk nog meer op de sportiviteit te leggen.
Mede door OEM F80 M3 CS onderdelen als de motorkap en spoiler, maar ook door de Revozport carbon diffuser en de carbon & titanium uitlaatsierstukken zie je gelijk dat het om alles behalve een normale M3 gaat. Om het uiterlijk af te maken zijn er lichtgewicht PSG Forged wielen gemonteerd in de maten 19x9.5J voor en 19x10.5J.
Onze mening
Er is goed over de upgrades nagedacht. Op deze wijze kan de auto dagelijks gebruikt worden, maar wanneer er om gevraagd wordt verandert de M3 in een circuitwaardig monster.
Ook mede door de optische aanpassingen is het een auto die menig nekken zal laten draaien wanneer je voorbij rijdt.
Over de verkoper
Philip, in wiens opdracht we de BMW veilen, is een absolute autoliefhebber. Op zijn 17e , nog voor hij een rijbewijs had, kocht hij zijn eerste auto van degene voor wie hij toen werkte. Een Alfa Romeo Giulia uit 1970. Sinds zijn 17e sleutelt en restaureert hij al auto’s. Ook heeft hij vroeger bij BMW gewerkt als monteur, en is de liefde voor het merk nooit verdwenen.
Door de jaren heen hebben er heel wat verschillende kentekens op Philip’s naam gestaan. Van snelle BMW’s als een E46 M3 of een M140i tot Mazda MX5’s, en zelfs een Lotus Elise.
Over deze M3 schrijft Philip: ‘’Het is een van de beste allrounders die ik ooit gereden heb, ik zocht een auto waarmee ik doordeweeks m’n zoon naar de opvang kon brengen maar waarmee je ook ontzettend veel plezier kan maken op een achteraf weg.”
Uitrusting
SLEDE Lederen uitrusting
S7MA Competition Pakket
S7MN M Competition Pakket
S688 Harman/Kardon Surround Sound-system
S2VF Adaptief M-chassis
S322 Comforttoegang
S610 Head-Up Display
S654 DAB-tuner
S775 Hemelbekleding Antraciet
S8TH Verkeersbordenherkenning
S760 Hoogglans Shadow Line
S552 Adaptieve LED Koplamp
S7M9 Individuele optie Hoogglans Shadow-Line
S7XP Navigatiepakket Aangesloten aandrijving
S420 Zonwerende beglazing
S423 Velours vloermatten
S428 Gevarendriehoek en EHBO-kit
S430 Binnen-/buitenspiegel met automatische dimfunctie
S459 Stoelverstelling, elektrisch, met geheugen
S490 Stoelverstelling, breedte rugleuning
S493 Opbergvakken pakket
S494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
S4AE Armsteun voor, inklapbaar
S4WL Koolstofvezelaccent zwart chroom
S609 Navigatiesysteem Professional
S698 Gebiedscode 2 voor DVD
S6AC Intelligente noodoproep
S6AE telediensten
S6AK Aangesloten chauffeursdiensten
S6AM Verkeersinformatie in real-time
S6AN Conciërgediensten
S6AP Diensten op afstand
S6FV Online amusement
S6NW Telefonie met draadloos opladen
S6WD WLAN Hotspot
S502 Koplampreinigingssysteem
S508 Parkeerafstandsbediening (PDC)
S521 Regensensor
S534 Automatische airconditioning
S544 Cruise Control met remfunctie
S563 Lichtpakket
S575 Extra stopcontacten 12V
S5AC Grootlichtassistent
S5AS Rijassistent
S5DA Deactivering passagiersairbag
S230 Extra Pakket, EU-Specifiek
S2MK M Twin-koppeling Transm. Met drivelogica
S2VB Bandenspanningsweergave
S302 Alarmsysteem
S3AG Achteruitrijcamera
S801 Nationale versie Duitsland
S851 Taalversie Duits
S879 Literatuur aan boord, Duits
S8KA Olieverversingsinterval 24 maanden / 30.000 km
S8R9 Koelmiddel R1234yf
S1CA Selectie van COP-relevante voertuigen
Modificaties
Akrapovic titanium evolution uitlaat
Eventuri intake
Ftp chargepipes
KW clubsport V2 coilovers
HR stabilisatorstangen
Fall line toe-link kit
AP Racing big brake kit voor en achter (met J-hook schijven)
PSG Forged wielen met Michelin banden
OEM BMW F80 CS motorkap
OEM BMW F80 CS spoiler
OEM BMW F80 CS stuur (Alcantara)
Revozport carbon diffuser
Full-screen apple carplay
Recente onderhoudshistorie
23-02-2017 bij 2.070km BMW
21-01-2019 bij 26.279km BMW
13-07-2022 bij 39.000km
16-08-2023 bij 49.150km The Engineer’s Garage
Philip kocht de M3 in 2022. Bij aanschaf heeft hij gelijk zelf nieuwe bougies, olie en filters vervangen.
Dit was uiteraard kinderspel voor hem, gezien zijn verleden als monteur bij BMW.
Opmerkingen
Linkerzijde en voorbumper zijn opnieuw gespoten vanwege lichte schade aan de zijkant. Het voorscherm is hierbij vervangen.
De CS Motorkap is gespoten omdat deze (oem bmw) carbon geleverd wordt.
Inbegrepen bij verkoop
∙ 2 originele sleutels
∙ Documentatie
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie – Doorn
Chassisnummer – WBS8M910805F95298
Kenteken – SG112K
Eerste registratie – Duitsland, 12-01-2017
Kilometerstand – 49.500 km
Aantoonbaar – ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie – Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Sedan
Motor – 3,0 liter zes-in-lijn 500 pk (door software van M4 GTS)
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – DCT automaat
Banden – Michelin pss 6mm voor. en ps4s 5mm achter. dot code eind 2021.
Exterieur – Alpin Weiss
Interieur – Zwart M interieur
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 2 in NL (incl huidige eigenaar), 1 in duitsland (werknemer van BMW)
In bezit sinds – 25-06-2022
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable