De BMW M2 was in goed Nederlands een Instant Modern Classic. Hij werd de reïncarnatie van de legendarische E30 M3 genoemd. Dit exemplaar is licht gekieteld zodat hij z'n gespierde uiterlijk nog meer waar maakt, heeft een lage km stand en de eerste eigenaar heeft zo'n beetje de hele optielijst aangevinkt.
De BMW M2 is eigenlijk een van de laatste echte BMW's. Die zin vraagt wellicht wat extra uitleg omdat er nog steeds BMW’s gebouwd worden. Maar is een 1 of 2 Serie met voorwielaandrijving nog wel een BMW te noemen, of zijn het verklede MINI’s? Mag je een 330 met vier cilinders nog wel serieus nemen? De M2 is een auto die superlatieven op elkaar stapelt en trouw is aan de traditie: achterwielaandrijving en een zes-in-lijn. En dan ook een uiterlijk dat werkelijk uitschreeuwt dat het een klassieke BMW is. Een auto die vijf jaar nadat hij gebouwd is al zo iconisch is, die blijft dat ook in de toekomst. Daarnaast is het echt een van de weinige auto’s die gebouwd is volgens het principe ‘klein pakketje-grote motor’. De motor en het onderstel zijn letterlijk te groot voor het pakket van de 2 Serie, dus moest de hele body uitgehamerd worden om het erin te passen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de DSC in een M2 helemaal uitgezet kan worden, waardoor ermee spelen eenvoudig is. Reden genoeg om er onmiddellijk een te willen. En dan zeker in deze uitvoering.
De ontstaansgeschiedenis van de M2 is een mooie combinatie van topproducten uit de voorraadkamers van BMW. De zes-in-lijn die onder de motorkap ligt werd door BMW in verschillende auto’s geleverd en heeft in de M2 een inhoud van (bijna) drie liter, een gesmede krukas en een turbo meegekregen. Dat levert hem af-fabriek 370 pk op. Om die naar de achterwielen te krijgen was wat beters nodig dan BMW in de 2 Serie leverde. Daarom werd het Active M-differentieel en achteras van de toenmalige M3/M4 in de veel kleinere 2 Coupé geschoenlepeld. Dat verklaart ook meteen de extreme wielkasten die de M2 zijn kenmerkende gespierde look geven.
Niet alleen de brede wielkasten maken de auto opvallend. Het uiterlijk wordt ook geholpen door de grote luchtinlaten met flairs in de bumper. Aan de achterkant zijn de vier uitlaten opvallend en natuurlijk de diffuser. Aan de zijkant is het uitgeklopte metaal in de voorschermen geperforeerd door een luchtuitlaat met daarin het zijknipperlicht.
Het resultaat van de combinaties is een compacte, gedrongen en sportieve auto die eruitziet als de auto die je altijd al wilde hebben. En die ook zo rijdt. Deze zwarte Collectable (voluit: Saphirschwarz Metallic) is uitgevoerd met de zeventraps M DCT robotautomaat met dubbele koppeling. Dat betekent flippers aan het stuur om extra snel te kunnen schakelen. Ook zorgt die optie ervoor dat deze M2 uitgevoerd is met Launch Control. Mocht je die lanceerstand ook daadwerkelijk gaan gebruiken, dan adviseren we in ieder geval dat je de gebruiksaanwijzing even doorneemt, want het heeft nogal wat voeten in de aarde.
De saffierzwarte M2 waar we het vandaag over hebben is nagenoeg origineel. Er is slechts een technische wijziging aan doorgevoerd door de eerste, Duitse, eigenaar. De downpipe van de auto is verbeterd en de intercooler is vergroot. Om het effect van de modificaties nog wat te versterken is ook de ontstekingssoftware vervangen. Het gevolg daarvan is dat deze auto nu 415 pk op de rollenbank geeft (440 aan de krukas, 390 op de achterwielen - zie de foto's). De onderhouds- en modificatiehistorie van de auto is beschikbaar, inclusief de uitdraaien van de rollenbank na de verbeteringen.
Omdat de eerste eigenaar van deze M2 een Duitser was, weet u zeker dat er niet is beknibbeld op de extra’s. Zo’n beetje alles wat je kunt bedenken is aangevinkt op de optielijst. Van heerlijke stuurverwarming (een optie die verplicht zou moeten zijn op elke nieuwe auto) tot het M Driver’s Package en van de achteruitrijcamera tot en met de adaptieve bochtverlichting.
Onze mening
De M2 wordt een klassieker. Zelfs zonder de echte racehistorie gaat dit een auto worden die in de collectie van de toekomst hoort. De reden is eigenlijk verdrietig: het is een van de laatste echte auto’s zonder elektrieke aandrijving. Dit is een van de finale hoogtepunten van de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Daarom is dit het juiste moment om toe te slaan, voordat ze in handen vallen van degenen die het uiterlijk veranderen en de motor te ver opvoeren.
Uitrusting
Deze auto is af-fabriek uitgerust met
M DCT met Drivelogic
Stuurverwarming
Achteruitrijcamera
Comforttoegang
Zonwerend glas
Automatische dimmende binnen- en buitenspiegels
Rokerspakket (er is niet in de auto gerookt)
Elektrische stoelverstelling met geheugen voor de bestuurdersstoel
Neerklapbare achterbank
Lendensteun voor bestuurder en bijrijder
Grootlichtassistent
Adaptieve bochtverlichting
Wifi hotspot
Harman/Kardon hifi luidsprekersysteem
M Driver’s Package
Speed Limit Info
Connected Drive navigatiesysteem
Alarm
ConnectedDrive services
Realtime verkeersinformatie
Concierge Services
Remote Services
Draadloze oplader voor telefoon
Modificaties
De volgende modificaties zijn uitgevoerd (zie de foto's voor de facturen van de upgrades & rollenbank uitdraai):
Optimum Maps Downpipe
Optimum Maps Stage 1 motormanagement software
Carbon Fiber Dynamics intercooler
Beschermfolie op linker- en rechterdorpel achter
Opmerkingen
De auto heeft in zijn vijf levensjaren slechts 39.990 kilometer gereden. Daarbij heeft de motorkap enkele kleine puntjes steenslag opgelopen. Van de modificaties zijn de facturen inbegrepen, van het overige onderhoud zijn de Nederlandse facturen in te zien, de oudere historie is digitaal uit te lezen uit het voertuiggeheugen.
Kleine steenslagpuntjes op zijschermen en neus (zie ook de foto's)
Interieur net zo goed als uit de fabriek
Velgen zo goed als nieuw
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
4 maart 2022 37.646 km grote beurt inclusief verversen olie, inclusief olie achterasdifferentieel. (BMW Kalfsbeek in Wateringen)
21 oktober 2020 29.626 km olie verversen, inclusief olie achterasdifferentieel. (Autohaus E Brinkmann in Grassberg)
Inbegrepen bij verkoop
2 Sleutels
Originele boekjes
Over de verkoper
Paul vond deze M2 bij de eerste eigenaar, een liefhebber die zijn M2 in een verwarmde garage stalde en bij de dealer liet onderhouden. Hij noemt het de leukste auto die hij ooit heeft gehad, 'de licht gekietelde motor in combinatie met het gewicht maken dit een echt Monstertje waar je ook goed dagelijks mee kunt rijden'. Zelf heeft hij een tijdje M2 gereden, en de auto bezorgde hem keer op keer een glimlach van oor tot oor.
Samenvatting
Verkoper - Paul Verkoper type - Privé Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WBS1H910X07A18198 Kenteken - P-872-HV Bouwjaar/-datum - 8 mei 2017 Eerste registratie - 15 mei 2017 Kilometerstand - 39.990 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. facturen Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 3,0 liter zes-in-lijn Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Automatische zevenversnellingsbak Exterieur - Saphirschwarz metallic (0475) Interieur - Zwart Dakota (LCNL) Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 In bezit sinds - Februari 2022 Banden - Michelin PilotSport (2019) LV 6mm, RV 6mm, LA 5mm, RA 4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.