Eigenlijk hoeven we maar drie woorden te zeggen: V10, Quattro, cabriolet. Een briljante combinatie, zelfs voor supercar-begrippen. Deze Audi R8 V10 Spyder heeft het allemaal. Bij zijn onthulling in 2006 maakt de R8 veel indruk. Een supercar van Audi: dat was nog nooit eerder vertoond. Met natuurlijk de befaamde Quattro vierwielaandrijving. Ook het ontwerp, met de kenmerkende 'sideblades' was een design statement.
Cabrioliefhebbers moesten even geduld hebben, maar het wachten werd beloond: vier jaar na de introductie van de spraakmakende Audi R8 was daar de Spyder. Mét V10. Met de stoffen kap weggeklapt kun je maximaal genieten van het unieke V10-geluid. En ook qua looks doet de Spyder niet onder voor de Coupé. Sterker nog: velen vinden de Spyder mooier dan de dichte R8.
Net als de dichte R8 V10 beschikt de Spyder over de atmosferische 5,2 liter V10, die zijn maximumvermogen van 525 pk aflevert bij 8.000 toeren. Volgens de specificaties trek je vanuit stilstand in een luttele 4,1 seconden naar de 100 km/u, terwijl de V10-symfonie in je oren klinkt.
Als je niet open wilt rijden, maar wél de motor wilt horen, dan kan dat ook. De achterruit is namelijk afzonderlijk omlaag te doen. Het dak is overigens tot 50 km/u te openen en te sluiten, dus daar hoef je geen parkeerplaats voor op te zoeken.
Deze R8 V10 werd in april 2010 nieuw geleverd in Duitsland en kwam in maart 2012 met iets meer dan 43.000km naar Nederland. De historie is aantoonbaar en in de optielijst zijn onder meer Bang & Olufsen en keramische remmen aangevinkt. De R8 heeft sinds de laatste beurt 3.500 km gereden, maar de eigenaar laat de R8 voor aflevering nog een onderhoudsbeurt geven.
Onze mening
Wat een snoepje. Maar ook één van de weinige moderne Audi's die ruig is om te rijden. Een dagelijks bruikbare supercar. Veel van de power van de V10 gaat naar de achterwielen en dat maakt deze generatie R8 lekker dynamisch. Een grote, hoogtoerige motor in een open koets, veel leuker wordt autorijden niet.
Leuk feitje over deze specifieke R8. Wie het kenteken door Google trekt ziet dat deze R8 veelvuldig in de PC Hooftstraat is gespot met een bekende zanger aan het stuur. Destijds voorzien van een parelmoer kleurige wrap, wat de huidige (zeer goede) staat van de lak verklaart.
Uitrusting
Deze Audi is af-fabriek uitgerust met onder meer:
UG1 Hill Hold
6XK Buitenspiegels, zelfdimmend, elektrisch inklapbaar, verstelbaar en verwarmbaar
2MN Actieve vering/demping
7AL Alarmsysteem, interieurbewaking, back-up hoorn en afsleepalarm
7M0 dorpellijsten in portieropeningen Carbon
7X8 Parkeerhulp voor en achter
8T2 Cruise control (SRS) elektronisch
9AK Climatronic met stuwluchtregeling, CFK-vrij
8EX LED-koplampen
FC1 Individual-inbouw
4L6 Zelfdimmende veiligheidsbinnenspiegel
3G2 Isofix-bevestigingssysteem voor kinderzitjes, rechtsvoor
QQ1 Extra verlichting (verlichting binnen)
7P1 Lendensteun, elektrisch verstelbaar in rugleuning van voorstoelen
2PF Lederen multifunctie-sportstuurwiel
7HD Lederuitvoering 3
7Q2 Navigatiesysteem met kleurenscherm
F10 Lichtmetalen velgen 8,5J x 19 vóór, met 11J x 19 achter
3L5 Stoelverstelling, elektrisch, voor beide voorstoelen
4A3 Stoelverwarming voor stoel gescheiden regelbaar
8X1 Koplampsproeiers
8N1 Ruitenwisserintervalschakeling
4K4 Centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening
1T3 Verbandmateriaal met gevarendriehoek
Q1D Sportstoelen vóór
9ZX Telefoonvoorbereiding voor mobiele telefoon
7S1 Windscherm
4GQ Voorruit van warmtewerend glas
4ZB Sierlijsten, blank - geanodiseerd
Keramische remschijven
Bang & Olufsen installatie
Modificaties
Geen, deze R8 is nog in originele staat.
Opmerkingen
Er zijn wat minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Op beide velgen achter zitten kleine beschadigingen
Minimale steenslag op de neus
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
07 december 2019 - 94.220 km - Audi Witteberg - Onderhoudsbeurt (longlife olie en filterelement incl. pakkingen)
22 juni 2017 - 85.213 - Audi Zentrum Aachen - Onderhoudsbeurt (o.a. vloeistoffen + filters & leidingen)
23 maart 2016 - 81.433 km - BT service - Groot onderhoud (o.a. vloeistoffen + filters & remblokken voorzijde)
De R8 heeft sinds de laatste beurt in 2019 slechts 3.500 km gereden, maar de eigenaar laat de R8 voor aflevering nog een onderhoudsbeurt geven, inclusief nieuwe APK.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Onderhoudshistorie met facturen
Samenvatting
Verkoper - Peter Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WUAZZZ42SAN001869 Kenteken - 38-TLV-5 Eersteregistratie - 20 april 2010 - Duitsland Eersteregistratie NL - 2 maart 2012 Kilometerstand - 97.950 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Roadster Motor - 5.2 liter V10 met 525 pk Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - 6-traps automaat (R-Tronic) Exterieur - Zwart Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 5 (inclusief huidige) In bezit sinds - Maart 2022 Banden - Hankook (2016) - rondom 4 mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable