Je bent geen echte autoliefhebber als je nog nooit een Alfa hebt gehad, toch? Wie op zoek is naar zo’n Italiaanse schone heeft keuze te over. Een stationwagen, sedan of hatchback van het iconische merk is al erg leuk, maar met een fraai gelijnde coupé doe je het pas echt goed als liefhebber. De Alfa Romeo Gran Turismo, beter bekend als ‘GT’, bijvoorbeeld. Een mooie carrosserie, Alfa Romeo-DNA en prettige rijeigenschappen: zo'n Alfa wil je in de garage hebben staan. Zeker dit exemplaar, want dit is de topversie met de legendarische Busso 3.2 V6, die fraai is uitgevoerd in Nero Metallico met GTA-velgen. Ook niet onbelangrijk: de onderhoudshistorie wordt meegeleverd in de vorm van een goedgevulde map met facturen.
Eerst even terug in de tijd: het avontuur van de GT begon in 2003 op de Autosalon van Genève toen de Italianen met een gloednieuwe coupé op de proppen kwamen. Onderhuids is de auto gebaseerd op de 147 en 156, maar voor het design van de Gran Turismo werd de hulp van Bertone ingeschakeld. Zij ontwierpen een fraai gelijnde carrosserie die de auto van een sportieve en chique uitstraling voorziet. De kleine zijruiten, hoge achterkant en platte achterlichten laten de Alfa net wat breder lijken dan hij daadwerkelijk is. Zoals het hoort bij een sportieve coupé. De neus lijkt op die van de 147, maar dankzij een andere voorbumper en de bredere spatschermen van de 147 GTA heeft de tweedeurs Alfa een eigen gezicht gekregen.
Om de verwachtingen die de naam Gran Turismo opwekt waar te maken besloot Alfa om de ‘topversie’ de 3.2 liter Busso V6 met 240 pk en 300 Nm mee te geven. De sprint naar de 100 is daarmee in 6,7 seconden achter de rug, terwijl de coupé pas bij 243 km/u stopt met versnellen. Zeker in 2004, het eerste jaar waarin de GT geleverd werd, waren dat prestaties waar je prima mee voor de dag kon komen. Sterker nog: zelfs vandaag de dag zijn er meer dan genoeg auto’s die een GT 3.2 niet bij kunnen houden.
Waar de auto’s van tegenwoordig het zeker niet bij halen is het geniale geluid van de atmosferische Busso V6. Zo worden ze niet meer gemaakt! Wie de motor tot aan de toerenbegrenzer laat opbouwen wordt beloond met een machtig gebrul, maar ook bij rustig rijden en vroeg opschakelen klinkt het blok vermakelijk. Als het uiterlijk geen bekijks trekt, dan zorgt de V6 daar wel voor.
Als je plaatsneemt op de bestuurdersstoel van de Alfa valt op hoe vertrouwd het interieur aanvoelt. Het dashboard is namelijk vrijwel gelijk aan dat van de 147. De rijbeleving in de Alfa is zoals de naam Gran Turismo al doet vermoeden: sportief, maar zeker ook comfortabel. Lekker rustig cruisen of juist sportief over B-weggetjes jagen, de Alfa doet het beide met plezier.
Het blok mag dan hetzelfde zijn als dat van de legendarische 147 GTA, tot een ‘officiële’ GTA-versie van de GT kwam het nooit. Dit exemplaar heeft naast de motor ook de kenmerkende GTA-velgen, als knipoog naar de topversie die er nooit kwam.
Dit exemplaar is afkomstig uit Duitsland en verkeert sinds 2015 in Nederland. Er staat momenteel nog geen 126.000 km op de teller. Op wat minimale imperfecties na verkeert de auto nog in nette staat. De auto wordt geleverd met een map met daarin de goedgedocumenteerde onderhoudshistorie.
Wouter’s mening
Een echte Alfa met het juiste blok. Ik reed zelf meerdere keren Alfa 156 en 147. Een GT kwam er nooit, maar ik zie het wel voor me: de Stelviopas, mijn zonnebril en deze GT met zijn 3.2 Busso V6. Overigens is een interessant detail dat een Alfa GT een vijfzitter is, dat zie je niet vaak bij coupés.
Typisch zo’n auto die je ergens parkeert waarbij je niet weg kunt lopen zonder om te kijken. En dan weet je dat je de juiste auto hebt gekocht.
Uitrusting
Deze Alfa Romeo is af fabriek uitgerust met onder andere:
Lederen bekleding (zwart)
Xenon koplampen
GTA velgen
Cruise Control
Climate Control
Stoelverwarming
Bose audiosysteem
Armsteun
Modificaties
Deze Alfa GT is door de huidige eigenaar voorzien van een houten stuurwiel uit de 147. Ook zit er een aluminium versnellingspook met Alfa Romeo-logo en een nieuwe pookhoes in de auto. De originele onderdelen zijn bij de auto aanwezig.
Ook is er een Bluetooth carkit ingebouwd.
Opmerkingen
De auto heeft een paar kleine cosmetische aandachtspunten die passen bij een auto van 16 jaar oud, zichtbaar op de foto's:
Velgschade linksvoor, rechtsvoor en rechtsachter
Krasje op het rechter achterscherm
Kleine krasjes op de linkerbuitenspiegel
Kleine beschadiging van de lak op de onderkant van de dorpel links en rechts
Deukje in het linkerportier
Voor het Finnik-autorapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Juni 2021 - nieuwe voorbanden (Michelin Pilot Sport)
1 juni 2021 - 125.362 km - Liefting Schermer Castricum: grondige poetsbeurt
26 mei 2021 - ca.125.000 km - Alfa Romeo Specialist JP Purmerend: kleine beurt en montage van het houten stuurwiel
19 mei 2021 -125.362 km - Profile Car & Tyreservice Martijn Kooiman: lak bij laten werken op de achterbumper (€264,15)
25 februari 2021 - ca.123.000 km - Alfa Romeo Specialist JP Purmerend: distributieriem en waterpomp vervangen (€1593,57 totaal)
19 februari 2019 - 109.406 km - Alfa Romeo Specialist C. van Hernen - remschijven en schokbrekers achter vervangen
De huidige en vorige eigenaren hebben het onderhoud van de Alfa goed gedocumenteerd. Niet alle stempels staan in het boekje, maar de facturen van de werkzaamheden zijn wel aanwezig in een map (zie foto's).
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Bluetooth carkit
Originele boekjes
Een map met facturen van het onderhoud
Origineel stuur (naast het gemonteerde 147-stuur)
Originele pookknop (naast de gemonteerde pookknop met Alfa-logo)
Over de verkoper
Iemand die een Alfa GT koopt is sowieso een echte autoliefhebber. Dat blijkt ook wel uit de autohistorie van de verkoper, want zijn eerste Collectable was een Volvo 480 GT. Met een allergie voor saaie auto’s en een voorliefde voor vaak wisselen van vervoermiddel heeft de verkoper al veel interessante auto’s gehad. Zo heeft hij momenteel ook een Volvo 240 Polar uit 1993. Na het bekijken van een filmpje waarin een zekere Wouter Karssen met de Alfa Romeo GT 3.2 reed besloot hij dat deze coupé op de oprit moest komen.
Sindskort is er echter gezinsuitbreiding in de vorm van een hond, waarmee het een beetje krap wordt in de Alfa. En de Volvo heeft weer geen airco. Daarom moeten de fraaie Italiaan en de bijzondere Zweed helaas plaats maken voor één grote auto. Het zal ongetwijfeld iets bijzonders worden.
Samenvatting
Verkoper – Frans Verkoper type – Particulier Locatie – Noord-Holland Chassisnummer – ZAR93700005153394 Bouwjaar – 2005 Kilometerstand – 125.900 km NAP – Nee (import uit Duitsland, kilometerstand logisch en aantoonbaar) Garantie – Nee Carrosserie – Coupé Motor – 3.2 liter zescilinder met 240 pk Aandrijving – Voorwielaandrijving Bak – Handgeschakelde zesversnellingsbak Exterieur – Nero Metallico Interieur – Zwart/Antraciet Bekleding – Zwart leder Rokersauto – Nee Eigenaren – Waarschijnlijk 3 (inclusief huidige) Banden – Voor Michelin Pilot Sport (nieuw), achter Michelin Pilot Sport (2018, 6 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable